• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda startbatteri via solpaneler

håkan66

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14998
Medlemskap
2024
Funderar lite om inkoppling av solpanel och laddning av batterier till bodelen o startbatteriet vid körning.

Har nu 190 Ah på bodelen och ca 450 w effekt på paneler beroende på solläge,har själv monterat 2 st 175 w =350 w från sunlux.se i höstas ,1 st 100 w från kama som monterades vid köp av bilen ca 5 år sedan ,

Har en duoladdare pwm från kama som laddar bodelen o startbatteri från 100 W,

en Laddningsregulator 21A MPP 350 Duo Digital - Votronic från sunlux.se från 350 W

fast den kan ladda även startbatteri med ca 1 A

Dessa ligger nu parallellt kopplade på batterierna,

Om nu laddningen av bodellsbatterierna blir fullt vid körning

skulle det gå att koppla något mellan dessa så att solpanelerna laddar även startbatteriet vid körning med hög ström

för att minska laddningen från generatorn och spara diesel ,då man kör med halvljus o övrig belysning/fläktar som drar en hel del.

vill helst att så mycket som möjligt laddas från solpanelerna och bara från generatorn när solpanelerna laddar
dåligt ,

Solenergi finns ju oftast hela tiden när man kör,

om man kopplar in bägge på EBL99 solpanels-ingång kommer det att ladda med full fart den vägen.

och generatorn laddar mindre ?

eller ska man bara koppla externt via något ?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har kopplat solpanelerna direkt till bodelsbatteriet,startbatteri får laddning från bilen när du kör detta är fulladdat för det mesta,ev, bränslebesparing att ladda bilbatteri med sol är ytterst marginell om ens något.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Att ha två solcellsregulatorer kopplade till batterierna är sällan lyckat. Den ena (troligtvis MPPT-regulatorn) kommer att ge högre spänning till batterierna och då kopplar PWM regulatorn bort då den tror att batterierna är fulladdade.
Koppla alla solcellerna till Votronic du kommer iallafall aldrig upp till maxladdning på 450W.
Att koppla så generatorn inte laddar under körning är inte värt besväret. Bränslebesparingen är försumbar.
 

håkan66

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14998
Medlemskap
2024
Laddningsregulator 21A MPP 350 Duo Digital - Votronic från sunlux.se från 350 W
fast den kan ladda även startbatteri med ca 1 A lite dåligt

Ska jag koppla bort den gamla pWm regulatorn och koppla in bara på den nya MPPT 350 Duo Digital
som ger mer laddning ?

Har funderat att koppla ett relä som kopplas till AES utgången på MPPT 350 Duo Digital
då den enligt pappert kan gå i ca 30 min innan den kopplas från, då bodelsbatterierna kan behöva laddning om inte så forsätter den ladda startbatteriet om jag fattat rätt.

alltså ett relä som kopplar bort bodelsbatterierna och kopplar in startbatteriet
via någon typ av relä via styrning frå AES utgången då den bara klarar 12v 0,2 A

skiljerelä verkar koppla ihop alla batterier vid viss spänning kan detta användas ?

Eller finns det något annan ide om att laddning från solpanelerna kommer först
sedan laddning från generatorn när det behövs ?

länk
http://image.solexperten.se/data/manualer/MPPT-Duo-Digital-installations-och-bruksanvisning-sv.pdf

Skiljerelä
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Koppla in MPPT regulatorn enbart,1A räcker till startbatteriet finns ingen anledning att koppla om,AES styrning av kylen verkar inte fungera på alla kylskåp, kylen går bäst på auto läge, finns ingen större anledning att köra den på 12V.
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Kan var två svar.
en om du har en duo regulator behövs ingen mer panel
om inte så säkerställer du alltid full laddning på bodelen samt även på startbatteriet (typ till larm etc)
har haft en duo på den tidigare bilen men på denna behövde vi dra extra kabel till startbatteriet som sitter
längst fram och bodels längst bak därav denna lösning.
/ Bengt
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Kan var två svar.
en om du har en duo regulator behövs ingen mer panel
om inte så säkerställer du alltid full laddning på bodelen samt även på startbatteriet (typ till larm etc)
har haft en duo på den tidigare bilen men på denna behövde vi dra extra kabel till startbatteriet som sitter
längst fram och bodels längst bak därav denna lösning.
/ Bengt
Förstår verkligen inte, i nämnda fallet så fattar jag det som att man sätter upp en 30 watts panel + en regulator till bilbatteriet.

Då menar jag, varför inte bara koppla in regulatorn till den befintliga panelen!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det finnes billige små paneler som kan kobles direkte til startbatteriet uten mer regulering. Solcellspanel er et eksempel. Slike paneler gir i praksis kun underholds ladning og kompenserer for de saker i bilen som ikke kan stenges av.
Okej kanske en 30W kan kopplas så men det finns nog en stor risk att man kokar batteriet på sikt utan reglering även om den bara ger 1-2A.
Jag skulle aldrig koppla in så, mycket mycket bättre att sätta en regulator parallellt med den befintliga och koppla den till bilbatteriet.

Fö en sådan som du länkade är bara pengarna i sjön, kommer inte att ge något till en bilbatteri.
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Mycket enkelt
Jag har ca 7.5m att dra en laddkabel till startbatteriet från regulatorn som går till bodelen
Så valet var enkelt samt att jag aldrig skulle montera en panel utan regulator
då en panel även kan gå baklänges och tömma batteriet
Så för mindre är denna lösning optimal då jag t.o.m kan köra bodels ac,n på batterierna
Max in där det behövs och underhåll till start
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Mycket enkelt
Jag har ca 7.5m att dra en laddkabel till startbatteriet från regulatorn som går till bodelen
Så valet var enkelt samt att jag aldrig skulle montera en panel utan regulator
då en panel även kan gå baklänges och tömma batteriet
Så för mindre är denna lösning optimal då jag t.o.m kan köra bodels ac,n på batterierna
Max in där det behövs och underhåll till start
Jag förstår men ärligt är det verkligen enklare att montera en solcell med fastsättning håltagning för sladdar osv än att dra en kabel, men jag förstår hur du tänkte.
Men det är nog ytterst få solceller som inte har en diod för att förhindra att strömmen går fel väg, troligtvis väldigt gamla sådana.
 

steveJ

HBK Intresserad
Inlägg
51
Kommun
Falun
Om du kopplar in en Schaudt LRM 1218B i solpanelsingången på ditt EBL 99 borde du, om allt är rätt kopplat, få laddning till bodelsbatteriet samt en mindre laddning till startbatteriet. Strömmen som skickas in i solpanelsingången skickas till samma batteriladdare som tar emot strömmen när du är ansluten till 230 volt.
 
F

F.d. 54573

Guest
EBL99 laddar så vitt jag förstått inte startbatteriet alls via solar-ingången. Enbart via 230V-laddaren!

Är det verkligen så ?

Jag har nämligen felsökt som en galning varför min EBL 99 inte laddar startbatteriet när den gör det via 230V.

När jag kikar på elschemat ser det ut som den borde göra det...
ElektroBlock.jpg


ElSchema.jpg



Men om det är som du säger så kan jag ju sluta leta och koppla in en Laddningsregulator 21A MPP 350 Duo Digital - Votronic® så verkar ju problemet löst.

mvh
Tommy
 
Toppen