• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken service söker egentligen husbilsåkarna och vad vill hen betala?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Om någon skulle hamna mellan Hudiksvall och Sundsvall, då är det Stocka som gäller! Precis uppringd av en nära vän som är där just nu och som säger att stället är UTÖVER alla förväntningar. Kostnad: 140:- där det mesta ingår! Nu tror jag att vi närmar oss prisläget på ställplatser i Sverige som dom flesta HBK:are skulle tycka är OK!...

Faciliteter
checkbox.png
El
checkbox.png
Toaletter
checkbox.png
Tillgång till dusch
checkbox.png
Restaurang
checkbox.png
Dricksvatten
checkbox.png
Tillgång till Wifi
checkbox.png
Latrintömning

Vill du se ställplatser längs din påtänkta rutt, kolla gärna den här länken... Fungerar även på datorn (ingen App).
upload_2018-7-2_17-17-38.png
 
F

F.d. 56443

Guest
Låter bra, helt acceptabel avgift, men hur många campingar har en ställplats, på de flesta finns bara campingplatser till hutlösa priser ofta över 350 kronor, var i Helsingborg i förra veckan 370 kronor per dygn
och då ingår ej dusch då får man stoppa i femkronor om man vill ha varmvatten, mycket dåligt.
Skulle vara bra om man hade ställplatser för dom som bara använder platsen för övernattning för då är man inte beredd att betala 3-4 hundra kronor då man inte utnyttjar några av de faciliteter som erbjuds
 
F

F.d. 24550

Guest
Om jag nu skulle få för mig att fricampa (OBS att det ord som omhuldas så innehåller ordet c-a-m-p-a), eller parkera som en del av er föredrar att kalla det. Säg att jag står vid sjökanten och känner en lust att ta ut en stol och njuta lite i kvällssolen. Det är ju en absolut no-go för en parkerare. Måste husbilslivet bara bestå av körande? Jag kan inte få sitta en stund utanför min egen husbil på en stol jag själv haft med mig utan endast ifall där finns en offentlig parkbänk el dyl? Inte konstigt då att folk parkerar i Malmös parker, jag hade inte insett att det var för att kunna ha lite kvalitetstid utanför husbilen. Det får väl sägas vara ett krav på service det också utan att behöva betala en spänn. Det sköter ju skattebetalarna om. Hur gör ni, parkerare? Sitter på en sten eller stubbe?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om jag fricampar någonstans utanför tätort ( i naturen) så kan grill, bord, stolar & kanske markis åka fram för där stör jag ingen. Men står jag på en iordningsställd ställplats eller parkering så låter jag bli att breda ut mig för att ev. reta omgivningen.
 
F

F.d. 24550

Guest
Om jag fricampar någonstans utanför tätort ( i naturen) så kan grill, bord, stolar & kanske markis åka fram för där stör jag ingen. Men står jag på en iordningsställd ställplats eller parkering så låter jag bli att breda ut mig för att ev. reta omgivningen.

Det var det roligaste jag hört på länge!

Vi åker mest till ställplatser för att reta allmänheten så lite som möjligt, men nu säger ni att det är då vi retar dem som mest och att vi i stället skulle fricampa med hela campingkitet för då blir de inte arga på oss?
 
Senast redigerad av en moderator:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Håller med TO+GU, vatten vill jag gärna kunna fylla också.
Åpropå ställplatser, försök ställa ut stol och bord på centrala ställplatser i Europa,man får vara glad om man kan öppna dörren fullt, men då är det kanske en parkering, det verkar vara en viss meningsskillnad på forum om camping,ställplatser,parkering!!
4 meters regeln är ett svenskt fenomen som många hänvisar till, brandrisk hävdas det,hur ofta brinner det på ställplatser?
 
D

Deleted member 11118

Guest
Camping = Campingplats kostar att ta in.
Ställplats = Är markerad som ställplats. Priser variera från gratis till ?
Parkering = Är för det mesta markerad med P skyltar och där gäller gällande P-regler för personbil i Sverige, utomlands kan det varierar, man får kolla för varje land
Fri camping = Finns troligen bara i Sverige då vi har Allemansrätten den finns inte i andra länder. Gratis.

Bara välja vilken service man vill ha och vad man vill betala, anser man det är för dyrt kör man vidare
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Snudd på OT, men så här har vi definierat de olika typerna av husbilsplatser i kravspecen för vårt nya husbilsplatsregister/-applikation:

01.png

Glöm antalen, de är från 2017, vi har fler idag ...
PS. Vi har definierat ett par typer av platser ytterligare, såsom Medlemstips och Husbilsservice. DS.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Stort tack för upplysningen, man lär sig något nytt var dag

Allemansrätten, av många ansett som kulturarv, är en sedvana i Finland, Sverige och Norge där man förutsatt att man följer vissa regler får begränsad rätt att tillfälligt uppehålla sig i naturen på mark som man inte själv äger. Motsvarande, i allmänhet mer begränsade rättigheter finns i en del andra länder.
 
F

F.d. 24550

Guest
Helt korrekt, Montreal, allemansrätten gäller inte motorfordon. Den reglerar allas vår rätt att vistas i naturen, plocka bär & svamp t ex.Den ger rätt att tälta, men det är ju skillnad på påverkan på skog och mark med tält och en husbil på 3,5 ton eller mer. Det finns också en terrängkörningslag som förbjuder körning i skog och mark utanför väg.

Känns som att den som själv begår lagbrott enligt ovan inte har någon rätt att klandra vad andra gör på lagliga ställplatser avsedda för camping. Sopa rent framför den egna dörren först!
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jakten på natursköna platser att fricampa på gör att väldigt många bryter mot terrängkörningslagen och förstör för oss själva. Men hittar man en grusplätt vid sidan av vägen så går det bra att stå där och ta ett kliv ut i naturen där allemansrätten gäller.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag vet inte var alla "frikampar" MED sina husbilar i naturen (allemansrätten eller ej), men kan ge ett tips till alla som vill göra det i Norge. Betala en s.k. "bomväg" (avgiftsbelagd privat väg 40-60 NOK) som leder till bergstoppar och 100% natur. Du färdas x-antal km på en grusväg tills du når destinationen där du kan stanna OCH frikampa (övernatta) på ett sätt som är få förunnat. Inga problem att ta ut stolar, bord & markis om så önskas, kolla bara vad som gäller för öppen eld o.s.v... Oftast är det OK på avsedda platser, men inte alltid! Respektera gärna gällande regler så får DU och alla vi andra bäst utdelning av den Norska friheten i många år framöver...

När det gäller allemansrätt i Norge, man kan säga att man i princip kör husbilen fram till en bom/kedja/vägspärr där man lämnar H-bilen för att sedan gå milvis vidare på fjällen. Ingen har någonsin klagat över att vi har sovit i husbilen efter en tuff dagsetapp. Men vi har aldrig kampat (med bord/stolar/markis/grillning) på en sådan plats heller. Lite sunt förnuft skadar aldrig!

Detta är lånad bild från nätet, men kunde lika gärna varit min egen om jag haft tid att leta i arkivet. Bilden visar just vad jag menar med texten ovan!
fjordvy.jpg
 
Toppen