F
F.d. 55728
Guest
Hej vänner!
Efter att ha funderat under en lång tid på vilka däck och fälg jag skulle välja till vår Frankia 840 så föll tillslut valet på Nokian C2 som har rätt belastningsindex osv. även lättmetallfälgen jag valde är gjord för bilens vikt.
När jag fick dom nya hjulen monterade på bilen så uppstod ett minst sagt irriterande skak/obalans vid fart mellan 80-90 km/h.
Jag åkte till verkstaden och bad dem ombalansera hjulen, och det blev bättre men inte bra.
Då monterade jag på dom gamla däcken igen och då vart det frid och fröjd.
Monterade åter tillbaka dom "nya fina hjulen" och obalansen kom tillbaka.
Vid detta laget var jag ganska uppgiven och *ävligt trött på att byta däck, då testa jag att sänka från 5,5bar till 4,75 och det blev bättre, vid sänkning till 4,0bar så var det nästan acceptabelt...... men så lite skall det ju inte vara......Dessutom så blir däck och fälg varm (ljummen) när man kör vilket jag antar inte är korrekt?
Så nu sitter vi här med jättefina däck att titta på men värdelösa att köra på vilket känns knepigt då alla "proffs" jag pratat med innan hävdat att just detta däck är ett premiumdäck.
Någon som har något tips på vad jag skall hitta på? (förutom att sälja bilen och köpa ett tält)
Efter att ha funderat under en lång tid på vilka däck och fälg jag skulle välja till vår Frankia 840 så föll tillslut valet på Nokian C2 som har rätt belastningsindex osv. även lättmetallfälgen jag valde är gjord för bilens vikt.
När jag fick dom nya hjulen monterade på bilen så uppstod ett minst sagt irriterande skak/obalans vid fart mellan 80-90 km/h.
Jag åkte till verkstaden och bad dem ombalansera hjulen, och det blev bättre men inte bra.
Då monterade jag på dom gamla däcken igen och då vart det frid och fröjd.
Monterade åter tillbaka dom "nya fina hjulen" och obalansen kom tillbaka.
Vid detta laget var jag ganska uppgiven och *ävligt trött på att byta däck, då testa jag att sänka från 5,5bar till 4,75 och det blev bättre, vid sänkning till 4,0bar så var det nästan acceptabelt...... men så lite skall det ju inte vara......Dessutom så blir däck och fälg varm (ljummen) när man kör vilket jag antar inte är korrekt?
Så nu sitter vi här med jättefina däck att titta på men värdelösa att köra på vilket känns knepigt då alla "proffs" jag pratat med innan hävdat att just detta däck är ett premiumdäck.
Någon som har något tips på vad jag skall hitta på? (förutom att sälja bilen och köpa ett tält)