• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kopplingspedal går i botten

F

F.d. 10098

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 130 hk 6 vx
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: 573 XD
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Växellåda
Efter att en tid ha tagit längre ned än vanligt gick kopplingpedalen plötsligt i botten och det gick alltså inte att frikoppla. Verkstaden hittade luft i hydraulsystemet men avluftning hjälpte endast tillfälligt. Byte av huvudcylinder hjälpte heller inte. Nästa steg blir att byta slavcylindern enligt verkstaden. Inget läckage av hydraulvätska. Har någon liknande erfarenheter? När bilen stått still över natt fungerar kopplingen en stund därefter.

F

F.d. 9418

Guest
Du har ett sk inre läckage, det är en packning där oljan läcker förbi och in på fel sida om kolven.Läcker sedan tillbaka igen över natten där av att det funkar några gånger.Troligtvis ligger felet i slavcylinder då huvucylindern är bytt

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Walle53 skrev:
Du har ett sk inre läckage, det är en packning där oljan läcker förbi och in på fel sida om kolven.Läcker sedan tillbaka igen över natten där av att det funkar några gånger.Troligtvis ligger felet i slavcylinder då huvucylindern är bytt

Byttes huvudcylindern eller bara packades den bara om?
Inte helt ovanligt med rostpor i godset. Då brukar det bli sådär.

Om slaven läcker är min erfarenhet att det går åt olja...

F

F.d. 9831

Guest
Hej kopplingen kan vara lurig att lufta på dom här bilarna se till så att allt verkligen är gjort för att byta slav cylinder måste motorn ut en dyr reparation. Någon undrade om huvud cylindern den är gjord av plast och går inte att reparera .

F

F.d. 10098

Guest
Tack för alla svar.
Hela huvudcylindern är bytt. Det jag inte förstår är hur det kan bli internläckage i slavcylindern, om det läcker där borde det väl läcka ut och då också minska på nivån i vätskebehållaren. Enligt verkstaden har de dock råkat ut för tidigare att liknande problem löstes genom byte av slavcylinder.
Som tur är gäller maskinskadeförsäkringen fortfarande med lägsta självrisk.

F

F.d. 24439

Guest
Hej
Hade liknande problem på min Fiat -02, förväntade mig kostsamma reparationer, var hos min säljare och berättade om mitt problem med kopplingspedalen som tog längre och längre ned i golvet och till slut frikopplade den inte nästan inte alls.
Jag fick rådet att sätta foten under kopplingspedalen och lyfta upp den, sen kom tydligen oljan på rätt sida i cylindern. Efter denna övning fungerade kopplingen som den skulle igen.
Inget cylinderbyte och ingen oljepåfyllning.
Detta fungerar kanske inte på nyare modeller men kan vara värt ett försök för er som har en koppling som börjar ta dåligt.

F

F.d. 10098

Guest
Jan Thornblad skrev:
Hej
Hade liknande problem på min Fiat -02, förväntade mig kostsamma reparationer, var hos min säljare och berättade om mitt problem med kopplingspedalen som tog längre och längre ned i golvet och till slut frikopplade den inte nästan inte alls.
Jag fick rådet att sätta foten under kopplingspedalen och lyfta upp den, sen kom tydligen oljan på rätt sida i cylindern. Efter denna övning fungerade kopplingen som den skulle igen.
Inget cylinderbyte och ingen oljepåfyllning.
Detta fungerar kanske inte på nyare modeller men kan vara värt ett försök för er som har en koppling som börjar ta dåligt.
Jag provade att lyfta upp pedalen men det hjälpte inte. Den kändes helt "lös". Nu är även slavcylindern bytt och allt är ok. Det var luftinläckage till slavcylindern enligt verkstaden. Bytte även koppling när allt ändå var demonterat och nu har ryckningarna vid start på ettan försvunnit. Jag är helt nöjd med Björkmans Bil i Västerås vad gäller bemötande och service. Återstår att se om jag blir lika nöjd med försäkringsbolagets handläggning och beslut.

Toppen