• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trimma en diesel

IQL Heby

FD HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
5468
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 TDI cat.
Årsmodell Chassie: 1997
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: Eura Mobil
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1997
Ämnesområde: Motor
Hej, Har hört att man kan "trimma" husbilen och få bättre ork och mindre dieselåtgång. Är det möjligt på min Fiat 2,5 TDI cat. 1997?
Är det någon som har något tips?
Hälsningar
Tommy

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, de flesta 2,5 L Dieslar mellan -95 och ca. -02 har för det mesta LUCAS mekaniska insprutningspump som inte går att boxtrimma. Det finns även en BOSCH helmekanisk pump som inte heller går att boxtrimma. Men... det finns en BOSCH pump som är mekanisk men insprutningstiderna styrs ändå av elektronik. Eftersom du verkar ha en Cat-motor så är det mycket möjligt att just den pumpen sitter i din bil. I så fall är det en lite enklare box som man själv får finjustera med en trimpot.
Ring till någon som levererar boxar så får du säkert reda på om du har "rätt" pump för boxtrimmning

M.v.h. JANKRO..

F

F.d. 13464

Guest
Om du har en Bosch helmekanisk pump så är det bara att skruva in bränslemängdsskruven på på pumpen ( mer bränsle =mer kraft). börja med att skruva in den 1/4 varv och provkör, bilen kan börja ryka mer. Jag har borrat ett hål i mitt insug och anslutit en tryckmätare. Det jag har hört är att om man har lite över 1bars övertyck så är det OK mekaniskt (=livslängd) för motorn, men det beror också på hur man använder motorn.

Jag vet inte hur Lucaspumpen ser ut, men borde fungera på liknande sätt

Helt gratis trimmnig, förutom eventuell inköp av vakuum mätare

/Jörgen

Toppen