• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterladdning av batterier

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Har en fråga kring underhållsladdning av batterierna under vinteravställningen, med anledning av att båda mina, vid avställningen helt friska bodelsbatterier, lade av totalt då jag började att använda dem efter påställningen. Det gick inte att ladda upp dem - tände jag en lampa så slocknade den efter ett par sekunder.

Inför avställningen valde jag att ha på den elenhet som finns fram i bilen och där även säkringarna finns samlade. Jag har en Hymer 654 2005. Däremot stängde jag av 12 - volten på den elektroniska skärm som ger en bild av bilens olika funktioner (vatten, laddstyrka i batterierna, temperatur osv). Detta för att kunna ha vattenkranarna öppna utan att pumpen skulle gå igång.

Under avställningen laddades bilen under ett par dygn en gång varje månad. Och ändå ...... Det fanns heller inga andra strömförbrukande enheter igång.

Kan det helt enkelt vara en slump att batterierna lade av eller finns det någon annan förklaring? Tacksam för svar från er som begriper sig på denna typ av frågor.

Staffan
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Vinterladdning av batterier

Att mäta är att veta! För att gå till botten med ditt problem måste du mäta strömförbrukningen vid en av batteripolerna när du ställt bilen i vinterläge.
Det behövs inte mycket strömförbrukning för att dra ur batterierna om de inte laddas på några veckor.
Batterier gillar inte att djupurladdas och i ditt fall har det kanske skett varje månad under vinteruppehållet. Det vore rent skadligt för batterierna.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Vinterladdning av batterier

Men rent generellt, räcker det inte med att ladda batterierna ett par dagar i månaden eller kräver det en längre laddningstider? Det enda jag har anslutet till batterierna är ju den främre elboxen. Hur gör ni andra när ni ställer av era bilar under vintern? Har ni kanske laddning på hela tiden?

Till saken hör att jag gjorde på samma sätt året innan och allt fungerade perfekt.

Staffan
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vinterladdning av batterier

Skall du ladda någon dag i månaden får du nog först ta loss minuskabeln från batterierna så inget kan dra ström. Gjorde så på båten och det fungerade bra.
De gånger vi övervintrat i Spanien så har jag haft en CETC inkopplad hela tiden på personbilen. Det har också fungerat.
Det finns laddare som drar ström och även nollställer sig om det blir strömavbrott och det är givetvis inte bra.
CTEC behåller inställningen efter att strömmen varit bruten.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Vinterladdning av batterier

Första åren när jag inte visste bättre hade jag laddning på under avställningen. Då hade jag också problem med möss.
De senaste 8 åren har jag lättat på minuspolen både på bodels och fordonsbatteriet. Sen har bilen stått kallställd från november till april. Inga möss och inget problem med batterierna. Är dom bara fulladdade när man ställer bilen klarar dom lätt en vinter. Bytte i år startbatteriet. Det var då 10 år.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Vinterladdning av batterier

Fullladdade batterier vid avställning. Plockar bort minuspolerna. På våren sätts kablarna tillbaka och rullar iväg. Mätte batterierna i våras efter 5 månaders avställning utan laddning, hade 12,78V.
 
F

F.d. 55562

Guest
Sv: Vinterladdning av batterier

Ställer undan bilen november - april. Tar och laddar 1 vecka dygnet runt innan vinteride. Står i kallförråd där det kan bli - 25 grader.
Tar bort minuspolen på både startbatteri och bodelsbatteriet. Den startar alltid på första försöket. Batterierna är 8 år gamla.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Vinterladdning av batterier

Kopplar loss minuskablarna i oktober o sätter dit i slutet av april. Inga problem med batterier och bilen startar direkt. Kör hem ca 5 km och då är det så gott som fulladdat på båda batterierna.
Har aldrig haft problem med detta sedan första året med husbil för 17 år sedan. Då hade jag läst att man ej skulle koppla loss batterier, de klarade sig. Efter 3 mån blev det inbrott i husbilen och åkte dit för att köra sönderbruten bil till verkstad. Bilen var död! Startkablar fick igång bilen och batteriet klarade sig den gången efter uppladdning. (Kanske för att tiden blev kort?)
Ska bilen stå så gäller nog att underhållsladda eller koppla loss minuskablar.
Det verkar som de flesta tidigare kommentarer vittnar om det.
Bengt
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Vinterladdning av batterier

Kan bara tillägga att jag bytt ut alla laddare till CTEK. Både bodelen och bilen har egna laddare. Elblockets laddare havererade och jag ersatte den med en CTEK laddare i stället. Helt rätt val.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Vinterladdning av batterier

Har man solcell och bilen står så att lite ljus når solcellen kan man låta systemet vara igång. Det behövs ytterst lite för underhållsladdning om batterierna är friska. Annars fulladda, lossa minuskablarna. Beroende på batteriernas skick måste man kanske koppla och toppa upp laddningen några gånger under vintern.
 
Toppen