• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför tog Hannibal med sig elefanter till Europa?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Svaga hågkomster från skoltiden. En härförare skulle nödvändigtvis föra med sig en skock elefanter genom Alperna mot Italien, har jag för mig. Ett mysterium! Någon som vet? Var det inte samme härförare (för övrigt) som alltid avslutade sina anföranden med: "För övrigt anser jag att Karthago borde förstöras!" eller var det tvärtom; vad det nu skulle kunna innebära.

skre.jpg

Jappe :confused:
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Varför tog Hannibal med sig elefanter till Europa?

Vet inte, vante mä.

Varför är älgen brunare på magen än på våren?
:cool:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Varför tog Hannibal med sig elefanter till Europa?

Cato den äldre (Marcus Porcius Cato maior), född 234 f.Kr., död 149 f.Kr., var en romersk författare, statsman och senator. Cato förföljde Roms gamla fiende Karthago med stort hat och han lär ha avslutat alla sina senatstal med orden "Ceterum/Praeterea censeo Carthaginem esse delendam" (För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras) oavsett innehåll. Han hade stor del i att Romerska riket åter förklarade Karthago krig år 149 f.Kr. i det tredje puniska kriget. Kriget totalraserade Karthago och dess befolkning såldes till slaveri.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Varför tog Hannibal med sig elefanter till Europa?

Hannibal Barkas, född 248 f.Kr. i Karthago, död 182 eller 183 f.Kr.[1][källa behövs] i Libyssa (nuvarande Gebze i Turkiet), var en karthagisk fältherre. Han var son till Hamilkar Barkas och bror till Hasdrubal Barkas och Mago Barkas. På puniska betyder hnb'l (vilket är det puniska ordet för Hannibal) "Baals gunstling". Han anses vara en av de absolut främsta fältherrarna genom tiderna. Han har gett upphov till flera olika taktiker och flera generaler har hämtat inspiration från honom, bland dem Napoleon I och Wellington.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Varför tog Hannibal med sig elefanter till Europa?

Är det inte lite avslöjande ändå att de sämsta bland oss människor, de som dödar bäst och mest får sådana framträdande roller i historeböckerna?

Det var inte så länge sedan, bara sextio år eller så, som jag gick med i fackeltåg genom Göteborg för att hylla vår hjältekonung Gustav II Adolf, en mördare av rang!

Jappe

Psst. Historien upprepar sig ständigt men vapnen har liksom ändrat sig. Elefanter är ovanligt numera.

skre2.jpg
 
Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Varför tog Hannibal med sig elefanter till Europa?

Då Du, Jappe ställt frågan skall jag ge mig på ett försök att knyta ihop historien lite kort!
Under 200-talet f.Kr var Kartago (nära Tunis i nuvarande Tunisien) en stormakt vid Medelhavet och utgjorde ett hot mot romarna. Romarna besvärades av att Kartago behärskade de italiska öarna Sicilien, Sardinien och Korsika. Kampen om makten i Medelhavsområdet utkämpades mellan romarna och Kartagos invånare i de tre puniska krigen.
Punisk är romarnas uttryck för ordet fenicisk. Romarna kallade befolkningen i Kartago för puner, därav namnet de puniska krigen.

Rika köpmänssläkter styrde Kartago och kontrollerade det mesta av länderna kring västra Medelhavet.
Krig utbröt mellan Rom och Kartago när Kartago år 264 f.Kr hotade Sicilien. Romarna var inte vana vid sjön. De tog hjälp av grekerna och byggde upp en fartygsflotta.
Kriget som blev kallat för det första puniska kriget varade i 23 år. Kartago blev tvunget att ge upp och överlämna sin del av Sicilien till Rom. De fick dessutom betala ett stort skadestånd.
Kartago sökte ersättning i Spanien för sina landförluster. Där fick Hannibal befälet.
Hannibal (248-183 f.Kr) var Kartagos främste fältherre. Han var en skicklig och djärv ryttare, hade stark fysik och uthärdade svåra strapatser. Han läste, talade och skrev grekiska flytande och beskrevs som hård till sin natur. Hannibals plan var att befria Italien från Romarna. Med en armé på 60 000 man och 37 stridselefanter drog han mot Rom år 218 f.Kr. De genomförde en en närmast otrolig marsch över Alperna.
Men Hannibal fick inget stöd av italienarna under sin invasion av den italienska halvön. Istället fortsatte nästan alla att stödja Rom. Hannibal stod därför i stort sett utan bundsförvanter i Italien. För att kunna segra måste den romerska armén besegras i grunden.
Romarna ville också få slut på kriget som slukade stora ekonomiska resurser. Under perioden utrustades därför flera stora arméer och sändes ut för att möta Hannibal och hans trupper.
I nästan femton år härjade Hannibal i Italien och slog den ena romerska hären efter den andra. Flera av slagen har blivit berömda, särskilt drabbningen vid Cannae i södra Italien.
Den romerska krigsmakten var inför den drabbningen numerärt överlägsen och verkade kunna vinna en enkel seger mot Hannibals starkt reducerade invasionsarmé.
Slaget vid Cannae i Syditalien år 216 f.Kr har spelat en stor roll i krigshistorien som exempel på hur man slår en till antal överlägsen fiende.

Den romerska hären var antikens dittills största armé med 70 000 legionärer och 6 000 ryttare. Mot denna övermakt ställde Hannibal upp med 40 000 fotsoldater och 10 000 ryttare. Han hade ställt dem i en triangel med ena spetsen mot romarna. Längst fram fanns de svagaste enheterna, spanska och galliska soldater. Rytteriet stod på flyglarna.

Det var två romerska konsulerna som förde befäl varannan dag och de var oense. Den ene, Varro ville gå till anfall, medan den andre,Paulus ville undvika strid. Varro invecklade sig i ett anfall, som Paulus nästa dag måste fullfölja. Romarna gick framåt med hela sin tunga massa av fotfolk och tryckte in spetsen på Hannibals center. Men under tiden anföll Hannibals rytteri romarnas flyglar och drev dem på flykt. Därefter föll ryttarna in i ryggen på den romerska centern och bromsade dess anfall. Allt gick som Hannibal förutsett. Nu var det kärntruppernas tur, fotfolket från Afrika. De hade stått i väntan i två lika starka hälfter. Som två väldiga fångstarmar gick de till anfall, en från höger och en från vänster och kramade ihjäl de romerska legionerna. Konsul Paulus fanns bland de stupade. Hannibal förlorade 6 000 man men romarna kanske tio gånger fler i stupade och fångar.
Men den stora segern vid Cannae och andra liknande segrar på de italienska slagfälten räckte inte för att ge Hannibal herraväldet över Italien. Städerna förblev orörda. Hannibal hade inga maskiner för att belägra dem. Han var bra på att segra, men inte så bra på att utnyttja segrarna.

Detta, det andra puniska kriget avgjordes när en romersk här landsteg vid Kartago. Hannibal kallades hem. Vid Zama, år 202 f.Kr besegrades han slutligen av Scipio, som fick hedersnamnet Afrikanen. Vid freden året därpå måste Kartago lämna ifrån sig alla sina landområden till romarna samt betala ett enormt skadestånd.

Trots denna hårda fred med dyra krigsskadestånd till romarna kunde Kartago fortsätta existera.
Romarna fruktade emellertid för revansch och krävde att Hannibal skulle utlämnas. Hannibal hjälpte kartagerna ur knipan genom att gå i landsflykt. Men romarna fortsatte jaga Hannibal och till slut orkade han inte fly längre. Han svalde det gift som han alltid burit med sig i en gömma i sin guldring. Året var 183 f.Kr.

Många romare såg med avund att Kartago hade blivit rikt igen. En rikedom som den gamle senatorn Cato inte kunde tåla. Därför slutade han alltid sina tal, vad de än handlade om, med samma ord: ”För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras.” Och han fick som han ville.
Kartago belägrades i några år under det tredje puniska kriget. När staden föll 146 f.Kr brann den i 17 dygn. Av de 700 000 invånarna överlevde bara 50 000. De såldes som slavar.
Romarna jämnade Kartago med marken. Ruinerna jämnades ut och en plog kördes fram och tillbaka över marken. Salt ströddes i fårorna, för även jorden skulle förstöras. Den romerske generalen såg på förödelsen med sorg i hjärtat. Kanske anade han Roms kommande öde!? Men det låg över 600 år i framtiden. Fram till dess var romarna ensamma herrar över Medelhavsområdet.
//Kjell
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Varför tog Hannibal med sig elefanter till Europa?

Jomenvisst men, det var liksom inte detta jag var nyfiken på. Att folket ställde upp för sina hövdingar förr i tiden när de knappt hade något val, det kan jag förstå! MEN att folket gör likadant idag, det har jag väldigt svårt att förstå. Kanonfödan dör och hövdingarna blir rika. Klartext: War is business!

Jappe
 
Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Varför tog Hannibal med sig elefanter till Europa?

Stort tack för denna repetition av denna del av antikens historia. Hade nästan glömt allt utom citatet av romaren Cato.
EssoJ
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Varför tog Hannibal med sig elefanter till Europa?

Jomenvisst men, det var liksom inte detta jag var nyfiken på. Att folket ställde upp för sina hövdingar förr i tiden när de knappt hade något val, det kan jag förstå! MEN att folket gör likadant idag, det har jag väldigt svårt att förstå. Kanonfödan dör och hövdingarna blir rika. Klartext: War is business!

Jappe

Tack, Jappe! Budskapet är snappat och jag delar Din uppfattning helt och hållet.
Det var just sensmoralen att vi i dag helt uppenbart fortfarande beter oss på samma satt som i antiken som även jag ville visa på.
//Kjell
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Varför tog Hannibal med sig elefanter till Europa?

Liten undran från Alcocebre, är allt bara en skröna eller fejk eller har det helt enkelt aldrig hänt .
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Varför tog Hannibal med sig elefanter till Europa?

Den som rest genom alperna kan ju börja tvivla lite på att Hannibal verkligen kunde "tåga över alperna" med elefanter.
Det skulle vara kul att se vilken rutt han tog!
Lasse W
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Varför tog Hannibal med sig elefanter till Europa?

Hei alle historie-interesserte! Det mest fantastiske ved Hannibals prestasjon, var kanskje at han fraktet elefantene over floden Po på flåter! Skildringen var den vanskeligste delen av det norske latinpensum til eksamen artium på 1960-tallet. alfb
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Varför tog Hannibal med sig elefanter till Europa?

Är det inte lite avslöjande ändå att de sämsta bland oss människor, de som dödar bäst och mest får sådana framträdande roller i historeböckerna?

Jappe

Jesus är undantaget som bekräftar regeln. (Hur det nu kan vara så att ett undantag kan bekräfta en regel?)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Varför tog Hannibal med sig elefanter till Europa?

Chris Allen, en forskare från Belfast, menar på att man hittat mikrob s.k. clostridia i marken från den tiden efter 1 000-tals djur & människor, vilket pekar starkt på att historien om Hanibal mycket väl kan vara sann. Själv är jag mest intresserad av att ha bra däckmönster när vi ska passera Alper ; )

clostridia.jpeg
Källa: Internet
 
Toppen