• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SEB DEBIT

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Blev nästan chockad när mitt nya SEB kort droppade i brevlådan för 30 min. sedan utan VISA texten. Det står numera "mastercard"

Det har fungerat väldigt bra med VISA var än vi vistades på våra resor, var det här verkligen nödvändigt? Vi har ett litet konto i en annan bank där banken har gjort raka motsatsen, gått över till VISA!

SEB har dessutom ett separat kort för BankId vilket innebär att vi måste ta även det kortet på våra resor. Har man kredit, tja, då blir det väl ytterligare ett kort...

Får man kortbyte av någon anledning då är det oerhört viktigt att registrera nya kortet eller giltighetstid på:
- BroBizz och liknande
- PayPall om du nyttjar deras tjänster
- AppStore om du handlar appar m.m.
- osv...

KLARNA behöver du inte tänka på då där är du kopplad till bankkonto, ej kontokort.
Bara en petitess, det kostar inget att ta ut € i bankautomater inom EU, men du kommer att debiteras 1,65% i växlingsavgift om du betalar med kortet på restaurangen.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: SEB DEBIT

Handelsbanken har numera också gått över från VISA till Mastercard och har aldrig märkt någon skillnad = inga problem vilket du än har...
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: SEB DEBIT

Lika! Hade Swedbank visa fick Swedbank mastercard när jag fick nytt kort.
Fungerar lika bra.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: SEB DEBIT

Om man skaffar ett Volvo-Visa som är gratis så får man poäng på ALLT man betalar i form av bonuscheckar. Har man då också appen https://carpay.se/?gclid=COHvvemdvdMCFZTJsgodV1oFpgså kan man lösa in dom mot varor eller när man tankar. Jag har detta kortet fungerar perfekt ute i Europa & hemma. Bonuscheckarna löser man in på så vis att de dras av vid nästa tankning. Eftersom jag använder kortet till ALLA inköp så blir det snabbt mycket bonus. Jag tankade 70 liter på HB'n nu i veckan ytan att debiteras, checkarna täckte detta & ytterligare en del vid nästa tankning.

Bennie
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: SEB DEBIT

Jag gör på liknande sätt sedan många år.
Alltså inget bankkort (är kund hos SEB).
Törs inte ha ett kort som är knutet till "mina" pengar.

Jag har råkat ut för bedrägerier, då är det inte roligt att kräva tillbaka sina egna pengar. Med ett kreditkort bestrider och polisanmäler man bara köp man inte gjort, inga pengar borta :D

Har ett SAS Eurobonus (mastercard) som jag gör de flesta inköpen på, ger poäng på allt, som jag hittils använt till hotellvistelser, och varor i shopen, men resa med SAS går även bra.

Samt ett COOP med mera allt (Mastercard), som också ger poäng på allt, och en massa erbjudanden. Fria kontantuttag på max 15K/dag som det verkar när jag tagit ut cash.
 
Senast ändrad:

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: SEB DEBIT

Hej M & R + alla andra i tråden ! Vad jag inte förstår hur SEB kan krångla till det med ett särskilt kort för Bank ID, men jag kanske missuppfattade Dig

Själv har jag sedan många år Bank Norwegian betal/kreditkort som iof också har bytt från det ena till det andra, tror att det hänger i hop med vilka affärsfördelar det ena eller det andra erbjuder (Visa/MC)

Banknorwegian är iof bara internetbaserad men vad spelar det för roll, banken är ju ingen inrättning man besöker ofta, det bara kostar med flashiga kontor, så för mig funkar det bra med BN dom betalar faktiskt hisnande 0,7 % inlåningsränta för tillfället och dessutom får man CashPoints på allt man betalar med kortet som man sedan kan använda till flygbiljetter och annat hos Norwgian

Vet inte om Admin tar bort detta inlägg p.g.a. reklam men hoppas inte det då det nämns andra banker i tråden

Bara vad jag använder mig av då det gäller detta med banker, kan det dessutom vara som tips till andra, desto bättre

Sedan vad gäller Bank ID så använder vi oss av Mobilt Bank ID som inloggning till banker samt olika myndigheter även underskrift vid betalningar på int.Banker, och detta fungerar alldeles utmärkt

Hälsningar från ett ösregnigt Kungsör
Hasse
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: SEB DEBIT

Preem och shell mastercard ger 1 procent tillbaka på alla inköp. Tror inget ovan slår det... Använder de till allt. Dessutom behövs ingen annan bankid än den i mobilen.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
"Samt ett COOP med mera allt (Mastercard), som också ger poäng på allt, och en massa erbjudanden. Fria kontantuttag på max 15K/dag som det verkar när jag tagit ut cash."

Kontantuttaget är fritt, men du får betala 15,45% ränta som debiteras ditt konto den sista imånaden efter att du gjort uttaget. Lite snöpligt om du tagit ut mycket pengar.

"Bara en petitess, det kostar inget att ta ut € i bankautomater inom EU, men du kommer att debiteras 1,65% i växlingsavgift om du betalar med kortet på restaurangen."

Det kostar inget för själva uttaget, men om du har växlingsavgift på kortet gäller det både för uttag och betalning.

/CG
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: SEB DEBIT

Jag läser att fler och fler använder kort som inte är knutna till en bank, t.ex. bensinbolag, SAS, COOP, Volvo, t.o.m. Norwegianbank. Ingen av dessa fungerar som inkomst/pension insättningsbank, alltså man måste "ladda" kortet med betalmedel innan användning, alternativt välja kortsiktigt kreditköp. Känns som ständigt penga-flytt hit och dit, eller är det bara jag som är ovan.

SEB har numera DEBIT kort, KREIT kort och BankId kort som jag nyligen fick använda till IBAN/BIC batteriköp i NOK (enl. Avista kurs). BankId på mobilen/plattan räcker långt dock inte till allt. Alla accepterar inte kortköp heller, men då finns KLARNA som är knuten till ett bankkonto.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: SEB DEBIT

Sonen tycker vi skall skaffa COOP med mera mer. Inga växlingsavgifter.

Men det är en djungel , man skall orka också....
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: SEB DEBIT

Preem och shell mastercard ger 1 procent tillbaka på alla inköp. Tror inget ovan slår det... Använder de till allt. Dessutom behövs ingen annan bankid än den i mobilen.

OKQ8 är också gratis och ger återbäring.
Naturligtvis har man mobilt bank-id på både mobiler och plattor.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: SEB DEBIT

Exakt! Vi har ett "buffert"-konto (icke knutet till kortet) som används för laddning av DEBIT-kortet vid behov. Tappar vi kortet, eller blir rånade, då finns det inte mer på kortkontot än vad vi kan vara utan. Behövs det mer då flyttar man över pengarna på 59 sekunder.

Att ladda COOP kort eller vad det nu kan vara för extern historia, det tar minst 24 timmar! Ibland sker ingen transaktion förrän efter helgerna! Har lite svårt för det även om kortet ger vissa fördelar när man handlar dagligvaror.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: SEB DEBIT

Jag läser att fler och fler använder kort som inte är knutna till en bank, t.ex. bensinbolag, SAS, COOP, Volvo, t.o.m. Norwegianbank. Ingen av dessa fungerar som inkomst/pension insättningsbank, alltså man måste "ladda" kortet med betalmedel innan användning, alternativt välja kortsiktigt kreditköp. Känns som ständigt penga-flytt hit och dit, eller är det bara jag som är ovan.

SEB har numera DEBIT kort, KREIT kort och BankId kort som jag nyligen fick använda till IBAN/BIC batteriköp i NOK (enl. Avista kurs). BankId på mobilen/plattan räcker långt dock inte till allt. Alla accepterar inte kortköp heller, men då finns KLARNA som är knuten till ett bankkonto.

Låter märkligt med ditt Bank-ID kort, innan Mobilt Bank-ID kom så hade SEB en variant med dosa som man tröck in kortet i för att legimitera sig, men de e stenålder idag, även ifall det funkar, prova istället mobilt bankID-appen.

Angående "kreditkort" så har man mellan 30-60 dagars gratis kredit.
Jag har i princip bara 2st räkningar i månaden, en från varje kort, jag laddar inga kort, se bara till att ha en ordentlig kredit, ifall det skiter sig med nåt.
Försöker i övrigt att nyttja autogiro.

Fick igång morsan (77år) med mobilt Bank-ID idag, kan hon så kan du :)
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: SEB DEBIT

Blev nästan chockad när mitt nya SEB kort droppade i brevlådan för 30 min. sedan utan VISA texten. Det står numera "mastercard"

Det har fungerat väldigt bra med VISA var än vi vistades på våra resor, var det här verkligen nödvändigt? Vi har ett litet konto i en annan bank där banken har gjort raka motsatsen, gått över till VISA!

SEB har dessutom ett separat kort för BankId vilket innebär att vi måste ta även det kortet på våra resor. Har man kredit, tja, då blir det väl ytterligare ett kort...

Får man kortbyte av någon anledning då är det oerhört viktigt att registrera nya kortet eller giltighetstid på:
- BroBizz och liknande
- PayPall om du nyttjar deras tjänster
- AppStore om du handlar appar m.m.
- osv...

KLARNA behöver du inte tänka på då där är du kopplad till bankkonto, ej kontokort.
Bara en petitess, det kostar inget att ta ut € i bankautomater inom EU, men du kommer att debiteras 1,65% i växlingsavgift om du betalar med kortet på restaurangen.
I Spanien får man numera betala en avgift på varje uttag
i Bankomat på 1,8 €. Tror nog det gäller alla Kort, är dock ej säker.
 

jocke65

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17801
Medlemskap
2028
Sv: SEB DEBIT

Seb tar ut 35kr varje gång ja tar ut i Spanien på en europeisk bank atomat dom får inte men va kan man göra
 
Toppen