• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor frihet som försvann

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Telenor är ju helt otroliga.

Från SVT Nyheter:
Varför ska man teckna ett ”Frihet”-abonnemang, om tidsbegränsningen för roamingen gäller för alla abonnemang?

– Vi har några nyheter som kommer att göra frihetsabonnemangen extra attraktiva. Jag kan inte berätta mer om nyheterna nu, men vi kommer att gå ut stort den 10 maj.


Nu skall man dessutom komma med ny info 10 maj, samma datum vi måste senaste säga upp avtalen. Presschefen i intervjun verkar (=pratar tyst om) ju dessutom ganska ovetande om den totala yrseln i internkommunikationen, i alla fall.
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Hej, jag har varit i kontakt med Telenor kundtjänst idag, angående frihet, detta svar fick jag


Hej Åke!

Frihet extremanvändning innebär att man befinner sig inom EU/EES länder i mer än 4 månader i sträck. Därefter har du som kund ingen möjlighet att fortsätta att surfa för din surfmängd efter dessa 4 månader. De fyra första månaderna har du garanterat 100gb i månaden att nyttja om du betalar för frihet 100gb. Det är rykten du har hört angående 50% av surfmängd du får nyttja, det stämmer inte. Problem blir dock EFTER dessa 4 månader. Men du har det första fyra månader garanterade med full surf om du betalar för det.

Hör av dig om detta inte var tydligt nog.
Trevlig helg!
Mvh Erika på Telenor
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Telenor frihet som försvann

Men passar inte TELE2 nya giv Unlimited perfekt istället, bara dumpa Telenor som lever kvar i datamängdsbegränsingar:D

Jan Stenbecks ande lever vidare i koncernen.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Intressant variant som dök upp i SVT:s artikel. 2 månader av 4 månader. Vi har hört många varianter innan men den var ny.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telenor frihet som försvann

Intressant variant som dök upp i SVT:s artikel. 2 månader av 4 månader. Vi har hört många varianter innan men den var ny.

Det är en felaktig uppgift. Kan vara en tolkning av 50% av 4 månader men invänta Telenors svar.
Skrivelsen skickades igår till Telenor för kvalitetssäkring.
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Hej
Olika besked från kundtjänst, Mitt abonnemang kan inte göras som obundet?
Men har i alla fall fått förlängd uppsägningstid till vi kommer hem från Spanien. Adjöss Telenor kommer nog aldrig att bli kund där nåt mer. :mad::mad:
Gun
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag ringde Telenors kundtjänst o sa upp mitt bundna ab. alldeles nyss o ändrade t. obundet m lägre GB då jag har fiber här hemma. Inga konstigheter alls, gick på 2 min. Så nu är det bara att avvakta och se vad som dyker upp framöver.

Om det är sant vet jag inte, men enl den jag pratade med på Telenor så inväntar de några nya direktiv som ska komma från EU, därför de inte kan lämna klara besked just nu exakt hur det kommer se ut.
 

Mats C

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag ringde Telenors kundtjänst o sa upp mitt bundna ab. alldeles nyss o ändrade t. obundet m lägre GB då jag har fiber här hemma. Inga konstigheter alls, gick på 2 min. Så nu är det bara att avvakta och se vad som dyker upp framöver.

Om det är sant vet jag inte, men enl den jag pratade med på Telenor så inväntar de några nya direktiv som ska komma från EU, därför de inte kan lämna klara besked just nu exakt hur det kommer se ut.

För en vanlig människa är detta knappast ett märkbart problem. En kortare utlandsvistelse då och då sedan tillbaka i vardagen och dess olika bestyr. För oss på långresa är det en helt annan sak.

Denna vintern så har abonnemanget fungerat utmärkt för oss. (Man blir ju nästan lyrisk, ungefär som att vinna högsta vinsten. Då vi kom hem blev känslan kanske mer som att hela vinsten slarvats bort).

Jag ringde Telenor kundtjänst för ett par veckor sedan. Beskedet var att kunden har tid på sig till den 10:e maj att ändra sitt avtal. Det kändes ju bra med lite tid för olika undersökningar och värdering av vad som sägs och erbjuds från olika håll.

Idag tog jag en ny kontakt för att ändra mitt avtal till obundet. Men se det gick inte alls för sig. Dock kunde jag medges att säga upp avtalet med omedelbar verkan.

När jag nu läser det Majzzan skrivit så får jag nytt hopp. Dels inför mitt abonnemangs framtid och dels att jag sannolikt får full sysselsättning i eftermiddag. Med lite tur kommer jag att tala med någon på kundtjänst som är bättre på "tänkning än springning" och föreslår samma lösning på problemet åt mig.

Mats C
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Vi sa upp avtalet och räknade med en månads uppsägningstid. Samma dag tecknade jag nytt avtal hos Telia och fick SIM-kort till både telefon och platan (delad surf). I och med att vi aktiverade Telias SIM-kort för samtal (dvs. mobilen), då flyttades tel.nr. från Telenor till Telia. Ringde Telenor och påpekade att jag inte ville betala nästan en hel månad eftersom vi inte ens hade telefonnummer hos dom längre. Nu kommer poängen, jag slipper betala resterande "uppsägnings"-dagar. Hade jag inte ringt, då hade jag fått betala både till Telenor och till Telia.

För övrigt, det funkar kanon med Telia paketet & deras väl genomtänkta 20 GB fri-roaming i EU/EES, räcker alldeles utmärkt för oss. Vi nyttjar tyvärr inte sociala medier, bara HBK så klart! Tror någon att vi kan pytsa in HBK i Telias fri-media-paket? Vad säger du Robert, eller är du uppbokad hos Telenor på livstid?
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor frihet som försvann

För en vanlig människa är detta knappast ett märkbart problem. En kortare utlandsvistelse då och då sedan tillbaka i vardagen och dess olika bestyr. För oss på långresa är det en helt annan sak.

Denna vintern så har abonnemanget fungerat utmärkt för oss. (Man blir ju nästan lyrisk, ungefär som att vinna högsta vinsten. Då vi kom hem blev känslan kanske mer som att hela vinsten slarvats bort).

Jag ringde Telenor kundtjänst för ett par veckor sedan. Beskedet var att kunden har tid på sig till den 10:e maj att ändra sitt avtal. Det kändes ju bra med lite tid för olika undersökningar och värdering av vad som sägs och erbjuds från olika håll.

Idag tog jag en ny kontakt för att ändra mitt avtal till obundet. Men se det gick inte alls för sig. Dock kunde jag medges att säga upp avtalet med omedelbar verkan.

När jag nu läser det Majzzan skrivit så får jag nytt hopp. Dels inför mitt abonnemangs framtid och dels att jag sannolikt får full sysselsättning i eftermiddag. Med lite tur kommer jag att tala med någon på kundtjänst som är bättre på "tänkning än springning" och föreslår samma lösning på problemet åt mig.

Mats C

Poängen när man ska ändra abonnemanget till obundet är att det kan vara svårt att få kundtjänst att godkänna det, men dom har en reklamationsavdelning på Telenor.

Där vet dom vad som gäller. Be kundtjänst att koppla er dit för att ni vill reklamera ert abonnemang. Dom är bra att ha att göra med. Det var lätt att komma överens om obundet för att undvika en formell reklamation. (Men det är svårt att få kundtjänst att koppla)
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Blev det lite dyrare månadskostnaden för er som lyckats byta till obundet från bundet?
Det är ju normalt bindnings rabatt.
 

Mats C

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Dyrare blir det ju alltid.

Fick under eftermiddagen ännu ett besked. Om man efter fyra månader inom EU flyger/kommer tillbaka till Sverige och använder telefonerna eller routern så nollställs allt. Detta betyder att man direkt kan åka tillbaka och fortsätta sin resa inom EU.
Denna lösning passar oss utmärk eftersom vi årligen kommer att tillbringa en tid utanför unionen runt jul och nyår.
Dock förutsätter det att informationen är KORREKT :confused:

Mats C
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Telenor frihet som försvann

Detta med Telenor & roaming avhandlades på Plus nu ikväll.

Bennie
 

Leffe Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Sala
HBK-Nr
22874
Medlemskap
2021
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag hade tecknat Telenor frihet 100 Gb. Har nu ändrat till obundet 50 Gb, inga som helst problem :yes: Får väl se om Telenor kommer på bättre tankar!
 

ingalill13

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Hej
Olika besked från kundtjänst, Mitt abonnemang kan inte göras som obundet?
Men har i alla fall fått förlängd uppsägningstid till vi kommer hem från Spanien. Adjöss Telenor kommer nog aldrig att bli kund där nåt mer. :mad::mad:
Gun

Hej Gun och Ronny!
Det går visst att säga upp avtalet och få ett obundet! Det har jag gjort och fick besked idag!
Däremot går du ju miste om "bindningsrabatter" o dyl, men det hör ju ihop med det bundna avtalet, som jag inte vill ha! Nu kan jag sondera villkoren på marknaden och hitta bästa avtalet för mig, när hela denna röran lagt sig och alla operatörer bestämt sig!
Så lycka till och stå på er till Telenor!
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Dyrare blir det ju alltid.

Fick under eftermiddagen ännu ett besked. Om man efter fyra månader inom EU flyger/kommer tillbaka till Sverige och använder telefonerna eller routern så nollställs allt. Detta betyder att man direkt kan åka tillbaka och fortsätta sin resa inom EU.
Denna lösning passar oss utmärk eftersom vi årligen kommer att tillbringa en tid utanför unionen runt jul och nyår.
Dock förutsätter det att informationen är KORREKT :confused:

Mats C

Även jag har idag ringt Telenor för att försöka få klart för mig vad som kommer att gälla. Det jag fick veta var att jag får använda hela min surfmängd (50GB) under 4 månader inom EU. Är jag t ex i Thailand räknas inte den tiden av från de 4 månaderna. Åker jag hem från t ex Spanien under en period plussas hemmatiden på den tid jag ev har kvar av de 4 månaderna. Om jag t ex kör ut mitten på september och åker hem mitten på december så gör jag av med 3 månader och har bara en månad kvar. Är jag sen hemma en månad och åker ner igen mitten på januari och alltså varit hemma en månad bygger det på min utlandspott med en månad och jag kan surfa två månader sen jag åkt ut igen. Givetvis inga garantier för att den Madeleine jag pratade med har rätt svar. Låter dock mer rimligt än att man skulle få en helt ny 4-månadersperiod bara man varit hemma en kortare period. Blir dock mycket räknande för att hålla koll på sin tid.
 
Toppen