• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nyårs raketer ?

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
På nätet och här läser vi om hur synd det är om våra hus djur som far illa av alla nyårs raketer o smällare, men ingen (nästan) skriver om att våra samhälls skyddare (polis o väktare) inte kan göra sitt arbete p.g.a av att dom blir atackterade med smällare o raketer. Klart att det är synd om våren husdjur men i förhållande till samhällets väktare borde vi bry oss mer om polisen eller? Straffet i Sverige för att attackera polisen är inget, i andra länder ex aAustralien är det fängelse, här är det inget.
Lasse
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Nyårs raketer ?

Det hjälper inte om kommunen förbjuder fyrverkerier o smällare, när Länsstyrelse tillåter.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Nyårs raketer ?

Mest förvånande tycker jag det är att alla miljövänner tycker det är ok med fyrverkerier.
Mängder med otrevliga ämnen sprids, både vid tillverkning och användande.
De värsta tungmetallerna ska vara borta men vet man det säkert?
 

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Sv: Nyårs raketer ?

Att fyrverkeripjäser, som varje år ställer till skador på egendom och framför allt orsakar kropppsskador på både användare och oskyldiga, fortfarande tillåts användas av kreti och pleti är en gåta. Dessa användare är ju som bekant inte alltid spik nyktra vid avfyringstillfället.
I år kunde vi bland annat läsa om en 4-åring i Borås som drabbats.

Att dessa pjäser nu har börjat som vapen mellan gäng och dessutom, vilket är fullständigt oacceptabelt, riktas mot brandmän och polis måste väl som Sevallabo påpekar få till följd att myndigheterna vaknar.

Påståendet att alla miljövänner skulle tycka att det är ok med raketer vill jag dock dementera. Jag betraktar mig som miljövän. Dessutom känner jag rätt många andra miljövänner. Samtliga vill begränsa användandet av raketer och fyrverkeripjäser.

Lokala miljöpartister brukar så här års vara rätt aktiva på tidningarnas insändarsidor, där man propagerar mot användande av smällare och raketer, av just de skäl som anförts i den här tråden, inte minst miljöskäl.
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Nyårs raketer ?

Att förbjuda raketer som säljes som är godkända för en viss ålder är ju bra. men ålder och hur de användes är ju inte som det är ska vara. Om det förbjudes blir det från andra länder och egen tillverkning som kommer att vara i detta land. Det är polisen som kollar om det är rätt person som får inneha dessa prylar på allmänt område /Bernt
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Nyårs raketer ?

Det hjälper inte om kommunen förbjuder fyrverkerier o smällare, när Länsstyrelse tillåter.

Menar du att en kommun inte har rätt att besluta om lokala ordningsföreskrifter, just som alla kommuner gör idag? Visst har länsstyrelsen som är överordnad möjlighet att gå in och upphäva en lokal ordningsföreskrift men hur vanligt är det att detta görs?
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Nyårs raketer ?

När jag var i den åldern 15-16 år var det jätteroligt att smälla. Att skjuta raketer mot människor eller hus fanns inte ens i fantasin. Det värsta som hände, var en grabb som hade en massa smällare i en påse, samtidigt rökade han och tappade ciggen i påsen, jäklar vad det smällde runt honom. Ingen olycka hände.
Det jag är rädd för är att, förbjuder man smällare, då tillverkas smällare själva och blir sju resor farligare. De flesta har väl smakat hembränt, det är samma fenomen.
Jag har nog räddat en grabb, då han hittat en patron efter hemvärnet, den var skarp. Han hade spänt fast den i ett skruvstycke och stod med en hammare o spik och skulle slå till tändhatten. Jag fick tag i hammaren precis före han skulle slå till. Grabben talade om att det skulle smälla jättehögt och det tror jag med. Grabben fick en lektion av mig som han inte har glömt ännu, då vi är bekanta, grabben är idag i 50 årsåldern, med händer o ansikte i behåll.
 
Toppen