• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Självkörande bilar

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Självkörande bilar

Extra intressant blir det när den självstyrande bilen hamnar i en situation med två möjliga alternativ:
1 Köra på och döda oskyddade trafikanter
2 Väja undan och frontalkrock annat fordon och döda den egna föraren

Hur vill du att din framtida självkörande bil är programmerad....?

Det är givetvis är adekvat fråga, men om jag ställer en motfråga: Är din uppfattning att människan i någon nämnvärd utsträckning fattar logiska beslut och agerar optimalt därefter i motsvarande situationer där blixtsnabba åtgärder krävs?

//Peter
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Självkörande bilar

Den första dödsolyckan har redan skett med en självkörande bil i autoläge och enligt uppgift så har Google helt lagt ner sitt projekt med självkörande bilar.

Det är nog heller inte så relevant med servicekostnader och annat som hör bilägandet till. Enligt framtidsvisionärerna så skall de självkörande bilarna inte vara privatägda utan man skall istället via telefon beställa en bil som då kommer körande om man är i behov av transport.
Vad kostnaden skulle bli för en sådan resa framgår inte och i förlängningen skulle staten kunna bestämma vart du skall kunna resa.( enbart spekulation)
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Självkörande bilar

Det är givetvis är adekvat fråga, men om jag ställer en motfråga: Är din uppfattning att människan i någon nämnvärd utsträckning fattar logiska beslut och agerar optimalt därefter i motsvarande situationer där blixtsnabba åtgärder krävs?

//Peter

Jag är inte alls säker på att människan är bättre på att agera i en nödsituation än en självkörande bil - skillnaden är ju dock att någon i förväg skall programmera in hur bilen skall reagera i en situation och alla kanske inte uppskattar att bilen väljer att offra dig istället för en annan trafikant?
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Självkörande bilar

I ett första steg kanske vi får se hjälpsystem både för styrning och autobroms som ju redan finns i några personbilar. Skulle uppskatta om bilen själv tog hand om körningen genom tyska motorvägsarbeten där man förväntas köra i 80 km/tim 20 cm från betongblock, med personbilar som skall förbi i ett ännu smalare fält. Ingen vingelmån.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Självkörande bilar

Volvo har redan gjort klart att dom har för avsikt att ta ansvaret från föraren i framtiden nä det gäller autonoma bilar. Regelverket för detta har redan börjat diskuteras.

Personligen är jag fullständigt övertygad att en maskin kan göra jobbet mycket bättre än en människa med sina många brister vad det gäller koncentration, nyckfullhet, begränsade sinnen osv.

//Peter

Att en människa i många fall är en sämre förare betvivlar jag inte alls, men jag gissar på att skadestånden, framförallt i USA, kan bli enorma när något går fel.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Självkörande bilar

Jag är inte alls säker på att människan är bättre på att agera i en nödsituation än en självkörande bil - skillnaden är ju dock att någon i förväg skall programmera in hur bilen skall reagera i en situation och alla kanske inte uppskattar att bilen väljer att offra dig istället för en annan trafikant?

Det är ju som jag skrev en intressant aspekt, jag skulle tro att man i framtiden måste sätta upp generella lagar och direktiv som reglerar detta på samma vis som man instruerar blivande förare idag.

Personligen ser jag nog det som ett mindre problem då man totalt sett troligen kommer att få en mycket säkrare trafikmiljö även för alla inblandade.

Idag kan ju tex mycket väl en mänsklig förare få för sig att väja ut i mötande trafik om en kanin hoppar upp...

//Peter
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Självkörande bilar

I dag är i princip piloter överflödiga inom trafikflyget. En modern jumbojet t ex startar, hittar destinationen och landar själv utan åtgärder från piloten. Det enda den inte gör (om jag är rätt underrättad) är att taxa till gaten.
Varför skulle inte ett dylikt system fungera i en bil som inte är tillnärmandevis lika komplex som ett flygplan?
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Självkörande bilar

I dag är i princip piloter överflödiga inom trafikflyget. En modern jumbojet t ex startar, hittar destinationen och landar själv utan åtgärder från piloten. Det enda den inte gör (om jag är rätt underrättad) är att taxa till gaten.
Varför skulle inte ett dylikt system fungera i en bil som inte är tillnärmandevis lika komplex som ett flygplan?

Jag vill nog påstå att det är svårare att få bilar autonoma än flygplan som startar på väl definierade flygfält och flyger med ett centralstyrt system fritt i luften utan krav på meterprecision.

För att framföra ett fordon i trafiken måste man ta hänsyn till många okända faktorer och styra på odefinierade vägar osv

//Peter
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Självkörande bilar

Jag fick tyvärr förmånen att bli utprejad i ett mitträcke i 120km/h för något år sedan av en dåre som körde om på insidan. Blev lätt överrumplad att helt plötsligt med en Skoda octavia i grillen möta vajerräcket. Hatten av för Volvos tekniker, för när jag trodde jag bromsade allt vad som gick slog bilens bromssystem till och pedalen försvann under foten, efter att kommit loss från Octavian med en bredsladd värre än Ronnie P´s glansdagar så rätade bilen upp sig helt själv. Lovar att jag bara satt och kramphöll i ratten.
Så hatten av för tekniken som hjälper oss att få säkrare bilar.

Rulla nätt där ute/ Per
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Självkörande bilar

Jag vill nog påstå att det är svårare att få bilar autonoma än flygplan som startar på väl definierade flygfält och flyger med ett centralstyrt system fritt i luften utan krav på meterprecision.

För att framföra ett fordon i trafiken måste man ta hänsyn till många okända faktorer och styra på odefinierade vägar osv

//Peter

Så svårt är det inte. Ni skulle visst hur många självkörande Volvo bilar som rullar i Göteborg dagligen. Givetvis så har Volvo varit i kontakt med försäkringsbolagen också som inte ser några problem. Volvo Drive Me – vi testar bilen som kör själv | Teknikens Värld
Drive Me – the self-driving car in action | Volvo Cars
Därför riskerar självkörande bilar att mobbas i trafiken | Allt om Bilar
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Självkörande bilar

Så svårt är det inte. Ni skulle visst hur många självkörande Volvo bilar som rullar i Göteborg dagligen. Givetvis så har Volvo varit i kontakt med försäkringsbolagen också som inte ser några problem. Volvo Drive Me – vi testar bilen som kör själv | Teknikens Värld
Drive Me – the self-driving car in action | Volvo Cars
Därför riskerar självkörande bilar att mobbas i trafiken | Allt om Bilar

Självkörande Husbil är perfekt i kombination med 120 liters tank.

Bara att gå och knoppa i Bremen och vakna upp efter Lyon. Skulle vara bra med automatisk frukost på sängen också.:):):)
 
Toppen