• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ut med TV:n

F

F.d. 53358

Guest
Sv: Ut med TV:n

Vi har TVn kvar med parabol på taket. Anledningen är att Ritva är svårt sjuk och ligger mycket, då är det trevligt för henne att titta på TVn. För min del tittar jag inte på TV under våra resor. Jag är glad så länge hon orkar följa med.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ut med TV:n

Om det regnar ute då tar jag fram USB minnen med en bra film så är kvällen räddad. Ibland är det problem med uppkoppling på nätet och då är TV en bra komplement till dator/plattan. Sen är det ren nyfikenhet på lokal-TV där vi befinner oss, även om man inte kan språket. Naturligtvis är det vädret som styr, aldrig TV eller dator. Testa att leva utan TV så får du se.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Ut med TV:n

Har aldrig haft tv i bilen. Finns alldeles för mycket annat att göra när man är ute på resor än att glo på skärmar. Det är alldeles nog med " skärmtid" under vintertid när husbilen är avställd.
Ove.G
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Ut med TV:n

Har mer argument mot.

Jag fricampar mest och har märkt att den tuggar en hel del ström.
Den är lite felplacerad. För att titta får jag sitta i soffan = obekvämt. Med lap-top kan jag sitta i "kaptensstol".
Lätt att klappa i huvudet.
Lite jobbigt att leta kanaler när man bytt plats.

Så den åker nog ut...

Tack
/M
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Ut med TV:n

Jag kollar ganska mycket på tv hemma men i husbilen blir det helt omedvetet andra prioriteringar för mig. I tron att husbilen är som hemma så satsade jag på en ganska stor 12V led-tv med riktigt bra antenn men det är nog inte använt fem gånger senaste året. I nästa bil är det tveksamt om det blir någon tv alls. Mobilen är alltid med och ibland även en laptop och spontant känns det som att det räcker.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Ut med TV:n

Vi har aldrig haft TV i husbilen sedan 1990. Vi spelade mycket spel med barnen när dom var små, o det var populärt hos barnen när dom kunde vinna över mamma o pappa.
Nu läser frugan böcker och själv så surfar jag och letar bra turistställen och ställplatser
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: Ut med TV:n

Haft vanlig antenn förut och då var det inte alltid lätt att få bild. Stor skillnad nu när jag fick parabol . En annan som kollar hockey. Ja då är det perfekt . Sparar många gig på bredbandet. Inte mycke tv på somrarna. Men tidig höst och vår så är det gott att ha tv. Men som tur är så gör alla som dom vill:mcride:l
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ut med TV:n

Hej, vet inte varför det skulle vara lite "fult" att ha TV i bilen. Framåt nattkröken när det är mörkt ute och kanske ruskigt, man har ätit, druckit och mår gott. Vad är det då för fel att sätta igång TV'n och slöa bort en timme eller två.
Nu kan man ju dessutom lätt spela in något på en vanlig TV med en USB sticka. Så även om man inte har TV över data så kan man ju själv bestämma när man vill titta på ett program och inte styras av sändningstiden.
Lite levande nyheter skadar ju inte heller ibland.

Jag tycker i alla fall att det är skitskönt :p: med lite total avkoppling framåt nattkröken med TV'n.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Ut med TV:n

Ingen TV för mig heller i husbilen. Ingen uppkoppling heller. Jag resonerar som så att med husbilen är man ute och ser sig om i världen, eller var man nu kör. På kvällen skall man smälta dagens upplevelser och jämföra med frugan vad man sett och reagerat inför. Finns det inget att snacka eller reagera, då är det läge att diskutera vart man skall styra med bilen på morgonen.

Sedan tycker jag att en stor del av behållningen med husbilsresandet utan TV är just att man blir "Nollställd" vad gäller propagandan från media. Speciellt från nyheter. Om man inte sitter passivt vid skärmen och sväljer all rappakalja de sänder, så börjar hjärnan tänka alldeles själv efter ett tag...
Fast då är risken överhängande att ni skulle börja hålla med mig oftare..;)
 
Toppen