• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En hälsning från Norge

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vi är nu på en sen semester och har kört via Jotunheimen till Atlanterhavsveien där vi nu står. Det har regnat mest hela tiden men uppe på Jutenheim på 1400 meters höjd hade vi faktiskt uppehåll på morgonen men i stället en isande vind som la sordin på alla försök till utomhusaktivitet.
Regnet vräkte ner när vi kom hit igår kväll, liksom i morse. Nu på eftermiddagen har det dock börjat klarna upp lite och vi har fått några solglimtar.

Eftersom det är torsdag blev dagens middag ärtsoppa med punsch och pannkakor till efterrätt.

DSC07685.JPG
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: En hälsning från Norge

Det är ju det jag alltid har sagt. Fel håll!
Åk söderut i stället. Till Moseldalen exempelvis.

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: En hälsning från Norge

Vi är nu på en sen semester och har kört via Jotunheimen till Atlanterhavsveien där vi nu står. Det har regnat mest hela tiden men uppe på Jutenheim på 1400 meters höjd hade vi faktiskt uppehåll på morgonen men i stället en isande vind som la sordin på alla försök till utomhusaktivitet.
Regnet vräkte ner när vi kom hit igår kväll, liksom i morse. Nu på eftermiddagen har det dock börjat klarna upp lite och vi har fått några solglimtar.

Eftersom det är torsdag blev dagens middag ärtsoppa med punsch och pannkakor till efterrätt.

Visa bilaga 117224

Hejsan Michael med Fru ! Hoppas Ni får bättre väder så att Ni kan njuta av den bedårande naturen, och smaklig måltid & skål hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: En hälsning från Norge

Jag var i Norge 2007 med både min nya och... Det ösregnade hela tiden och blåste. Svinkallt var det så man såg inga människor för de satt inomhus och kurade. /Jappe

Det var vi också Jappe, just 2007 var vi på Nordkapp med strålande väder och inte ett dimmoln i sikte (annars ganska vanligt med dimma där uppe). Landet är avlångt och det kan skilja väldigt mycket på bara några tiotal mil. Vi använder yr.no på kvällen innan vi bestämmer morgondagens aktiviteter. Förra året styrde vi in till Ångermanland pga kraftigt oväder för att sedan vända tillbaka efter 3-4 dagar. YR har "räddat" oss rejält några gånger.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: En hälsning från Norge

Platt i Moseldalen?

Jag har varit i Norge och jag har kört mycket i Alperna och den himskaste backen jag någonsin varit i var just i Moseldalen. Därför har jag varnat för vissa backar i en viss bok! ;)

Jappe

Psst. Jag ska sluta gnälla på Norge! På det glada 60-talet var vi ofta i Norge och åkte skidor och då sken alltid solen.

JP i No.jpg

Det enda kruxet på den tiden var att man måste klä upp sig till middan med slips och grejer så vi tröttnade till slut och for till Österrike i fortsättningen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53018

Guest
Sv: En hälsning från Norge

Hei alle! I helgen kom snøen på de høyeste fjellovergangene sør for Trondheim. Et varsel om kaldere tider over hele landet. Fra nå av : Ta ikke sjansen på sommerdekk hvis du skal krysse et fjell. Og snart også i lavlandet: Helårsdekk duger ikke i Vinter-Norge. Mvh! alfb

Hei Jappe: Nå skuffet du meg :) Hva har du på de dyreste hotellene med slipstvang å gjøre du som er den lykkelige eier av en husbil? I norske bobiler holder det med campingdress/treningsdrakt. Lær av oss! alfb
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: En hälsning från Norge

Jag bodde i Göteborg på den tiden, för femtio år sedan och fjällvärlden i Norge var ganska lättåtkomlig med bil så vi körde dit på vintrarna ibland.
I Norefjell, som låg närmast, var det inget slipstvång men i Finse och Geilo måste man klä upp sig. Jag tycker mig minnas att hotellet i Geilo hette "Highland Hotel".

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen