• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur får jag samma bredband i husbilen som hemma

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej
När jag försöker data lite från min husbil med mobilt bredband så går det inte att upprätta inkommande anslutning till min fil server. Hemma i lgh går detta utmärkt naturligtvis då ip adressen är public och statisk med dyn.com. Jag tänkte också leka lite med Smart-Hem teknik och det går ju inte heller från husbil

Någon med erfarenhet av detta?

Chattade med Hallon och Telia och de bara skakar på huvet i chatten
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Hur får jag samma bredband i husbilen som hemma

Hej!
Jag har en router med openvpn-kapacitet hemma,
Då kan jag koppla upp mig med en openvpn klient, både från mobil och dator.

/Åke
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Hur får jag samma bredband i husbilen som hemma

Jag gör så som du försöker göra utan openvpn. Jag upplever ingen skillnad mellan fast eller mobilt. Du måste nog berätta vad du gjort för att det ska funka och precisera problemet.
/gert
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: Hur får jag samma bredband i husbilen som hemma

Köp en router/brandvägg att ha hemma som har stöd för VPN. Det finns lite olika "nivåer" och lösningar på VPN tex pptp, L2/IPsec eller OpenVPN.

Jag kör alltid "via min hemanslutning" när jag är på öppna osäkra wifi-nät. Då får jag krypterad trafik, en svensk ip och åtkomst till allt i hemmanätet.

Det förutsätter också att man har en "riktig" anslutning hemma med antingen fast eller dynamisk yttre ip adress. Många mobila bredband har "NAT-ade" adresser och då kan man inte "hitta hem" över Internet.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Hur får jag samma bredband i husbilen som hemma

Jag gör så som du försöker göra utan openvpn. Jag upplever ingen skillnad mellan fast eller mobilt. Du måste nog berätta vad du gjort för att det ska funka och precisera problemet.
/gert

Vilken mobil internetleverantör har du?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Hur får jag samma bredband i husbilen som hemma

Telia bytte för ett par år sedan från "skarpa" IPadresser till NATade i mobilnätet. Efter det kunde jag inte nå min dörrklocka hemma. Ringde Telia, och jag fick en skarp IPadress knuten till min telefon igen. Kostade inget.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Hur får jag samma bredband i husbilen som hemma

Telia bytte för ett par år sedan från "skarpa" IPadresser till NATade i mobilnätet. Efter det kunde jag inte nå min dörrklocka hemma. Ringde Telia, och jag fick en skarp IPadress knuten till min telefon igen. Kostade inget.

Låter skitbra, Ska ringa dem igen, Jag har ringt dem tidigare men den jag pratade med förstod inte vad jag pratade om så jag antog att antingen förklarade jag mig fel eller så hade de inte denna service
 
4

4 JO

Guest
Sv: Hur får jag samma bredband i husbilen som hemma

För att få ett publikt IP tilldelat, ring 020-76 89 89
Gör valen 2 och 5 så kommer man till rätt personer som vet vad det gäller.
 
Toppen