• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjare behöver köptips

F

F.d. 56065

Guest
Hej alla husbils experter!
Vi är helt nya här på forumet och även i husbils svängen.. fast vi har inte ens husbil ännu :D

Jag och min fru funderar på att införskaffa en husbil och har tittat runt en hel del och några frågor återstår att få svar på.

Först lite fakta..
Vi har tidigare inte ägt en husbil men vi är helt säkra på att detta är vår "grej"
Mest troligt är att vi kommer resa ner i södra Europa och en del kortare turer även i Sverige. Vi har båda haft körkort länge så vi får dra det mesta.

Fråga 1, Vad är fördelarna med vikter m.m. Skall man ha en lättare och minska på lasten eller skall man sikta på en som man kan lasta rejält.
Vi kommer ofta ha vänner eller våra tonåringar med oss på resorna.
Det är väl den frågan som är mest aktuell för oss nu.

Fråga 2, Eftersom min fru är kort så tycker hon att automat är smidigare än manuellt. Det blir lättare för henna att köra om det skulle vara kö.
Problemet är att marknaden med begagnade husbilar minskas med ca. 98% när man vill ha automat.
Är det någon nackdel med automat eller är det så att det saknads efterfrågan tidigare.

Fråga 3, Är ugn något man skall ha eller klarar man sig utan det?
Vi tycker om att laga mat men känner inget behov av ugn.
Jag tror att vi skulle överleva på färskpotatis och Rioja :)

Fråga 4, Är det något anat viktigt som man missar som nybörjare?

Har jag missat något så är det bara att fråga så skall jag försöka svara.
Tacksam för all hjälp vi kan få.
/ Jonas
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: Nybörjare behöver köptips

Som du påpekar är lastvikten viktig om man ska åka fler än två. Ugn är något vi klarat oss utan i nio år. Nya husbilen som vi åkte premiärturen med förra veckan har ugn, men vi hann inte testa den. När det gäller valet av motor och växellåda får man nog stå ut med det som drömbilen är utrustad med. Jag tycker att känslan (första intrycket) är viktigt vid val av bil. Planlösning, klädsel och ytskikt är sådant som är viktigare än små finesser och tillbehör. Värme system ska man välja efter användning, sena höstar och vinter utflykter är vattenburen bra att ha.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare behöver köptips

Viktigast av det du tar upp är att ha tillräckligt med lastvikt. Speciellt med tanke på att ni ska vara fyra eller kanske fler i bilen vissa gånger, varje person väger, men alla tar också med sej egna saker, mer mat osv, vikten drar iväg fort. Det finns allt för många bilar har mycket dålig lastvikt. Detta är ett stort problem när man tittar på utbudet, vid vårt senaste byta av husbil valde vi bort ett antal bilar som skulle ha passat oss perfekt om dom bara hade haft bättre lastvikt eller gått att "väga upp". Vi tycker det är viktigare med bra lastvikt än att det är under 3500 KG. De bilar som vi tycker om ligger över sju meter och då räcker inte 3500 KG utan vi vill ha 4250 alt 4500 KG... Men det är vår syn som också beror på hur vi använder husbilen. För oss är merkostnaden i avgifter värt att ha en tyngre bil, även lägre hastigheter i vissa länder, men som sagt det är vårt val.

Det råder olika uppfattningar hur bra i alla fall Fiats "automatlådor" är, det är egentligen en manuell låda som växlas av en robot, alltså vanlig koppling etc. Många är mycket nöjda och vill inte vara utan, andra har haft problem med lådorna. Kan i vissa fall kanske bero på körsätt, måste tänka på att det är en vanlig torrlamell och köra därefter...

Ugn är en smaksak, vi är nu sedan 5 månader utan ugn men klarar oss skapligt med en Omnia ugn som man ställer på spisen. Men vi saknar gasolugnen ändå, andra tycker det är helt onödigt.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Nybörjare behöver köptips

Ett bra tips kan vara att hyra en husbil första gången innan ni köper. Finns mycket man inte tänker på förrän man sitter där med alla praktiska saker. Stort garage, litet garage, möjlighet att ha t.ex. cyklar i garaget, queen bed, långbäddar, toalett och dusch i vardera utrymme, förvaring för t.ex. kläder, stor eller liten kyl, frysfack eller lite större frys..

Det finns många frågor och det är dyrt att byta efter bara några månader.
Sök omkring på forumet i olika trådar så finns det många olika tips i olika trådar.

Men att köpa husbil var något av det bästa vi gjort så önskar er all lycka till i ert val!
 
F

F.d. 56065

Guest
Sv: Nybörjare behöver köptips

Tack för bra input, framför allt med vikten.
Det får bli en tyngre bil för vår del. Det extra man får betala i vissa länder kan man ju tjäna igen på hemvägen i Bordershop. :wink:

Känns ju lite olustigt med automaten om den nu är konstruerad på sådant sätt.
Finns det någonstans man kan få mer ingående information och växellådans för och nackdelar.
Frugan är 153cm så det blir svårt och jobbigt för henne att koppla.
Ett alternativ skulle vara att sänka förarstolen men jag vet inte om det blir några "biverkningar" av det.
Jag hittade någon tråd tidigare men den var inte så färsk.
Har ni tips och synpunkter att dela med er av så blir jag glad.
Tack
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare behöver köptips

Med rätt körteknik så skulle inte jag dra mej för att köpa en Fiat "automat", bara man är medveten om hur den fungerar och följer instruktionerna. Men det finns ju också bilar på Mercedes chassie med "riktig automat", ett flertal märken finns på MB, tex Rapido, Nordic, Hymer mfl.

Sen vet jag inte hur stor bil ni tittar på men även Iveco kör med en robotlåda, som visserligen ska vara kraftigare byggd än Fiats. Bytte bort en Iveco med robotlåda för 5 månader sen och jag saknar verkligen den lådan.

Sänka stolen är olika lätt på olika planlösningar. Är det en planlösning där stolen skall vridas för att sitta i den vid bordet blir det genast krångligare, men det ska gå. På en bil där stolarna inte används vid bordet är det mycket enklare operation att sänka den. Sen finns det bilar som har bodelsbatterierna under passagerarstolen och då blir det trångt om man ska sänka...

Men börja först att titta vilken planlösning som passar er bäst. Att som tidigare nämnts hyra först ger väldigt mycket info, även om man bara är ute 3-4 nätter märker man snabbt vad som är bra och vad som är dåligt med den aktuella planlösningen. Alla husbilar är kompromisser, men vilka delar kan ni kompromissa på och vilka vill ni ha på ett speciellt sätt. Gå runt på firmor och kika på massor av olika planlösningar... Det är en stor investering så lägg tid på att få den rätt...
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Nybörjare behöver köptips

Jag kan bara hålla med Lundsholm.
Ni måste väl ha en ide om ungefärligen hur ni vill att planlösningen skall vara ?
Åk sedan och titta på bilar med den planlösningen, och för det mesta har handlarna även bilar med helt olika planlösningar, gå mellan bilarna och sitt en stund i respektive bil och fundera efter vad som käns rätt o fel i bilarna.
Det kan vara värt att åka par mil till handlare med ett stort utbud på bilar.
 

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Nybörjare behöver köptips

Hej Axåb !

Jag och din fru är ungefär lika långa och jag har inga som helst problem med att köra och växla våran Dethleffs 7851 med manuell låda. Trots sina 8,30 i längd är det som att köra en minibuss.
Ta er tid att kika på och provsitta / köra så många märken som möjligt för att hitta vad som känns mest bekvämt för just er.

Hasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nybörjare behöver köptips

Just førerplassen skiller det lite på mellom husbilene, 80% er bygget på Fiat Dukato eller tvillingmodellene fra franske firma. Det som skiller mest er om førerstolen er vendbar eller ikke. De som har vendbar stol har en mekanisme som bygger rundt 1 cm i høyden. Dette er ofte kompensert med andre seter som har litt lavere sittepute.

Vår egen inngang til husbilbruk var med en gammel og billig bil, som vi hadde i noen år til vi hadde råd med en oppgradering. I denne tiden erfarte vi først,og fremst hva som var galt eller manglet for vår bruk og satte opp en ønskeliste for hva vi ville ha i neste husbil. Med denne listen i tankene gikk vi rundt på utstillinger og lærte oss hva som passet eller manglet for oss på forskjellige merker og modeller. Endte opp med en shortlist på 2 merker med noen modeller i hvert merke. Klarte så å få fatt på en demobrukt ett år gammel bil av det merket som for oss hadde fått pri 1 som drømmebilen, men som vi ikke trodde vi ville få råd til.

Resultatet av denne prossessen er at vi har nå hatt 3 forskjellige husbiler i løpet av 20 år før vi emigrerte fra Norden og måtte selge den siste (samme merke som den vi kjøpte demobrukt 16 år tidligere).
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Nybörjare behöver köptips

Det är svårt att ge andra råd om vad man bör välja, men man kan ju delge sina erfarenheter. Vår första HB var en Hymer B544 med Fiat motor och man låda. Efter tre bärgningar på två år gjorde vi slut med Fiat. HB nr två var en Hymer 640 star-line med fem-cyl urstark mb motor och sprintshift låda (robotväxling) mycket bekväm och hustrun bestämde att från och med nu så är det automat som gäller.
Så nu är HB tre inköpt Hymer B 580 Star-line med Mb V6 motor och "vanlig" automat. Helt underbar att köra . Så mitt råd satsa på automat ni kommer inte att ångra er.
BBa.
 
F

F.d. 50637

Guest
Sv: Nybörjare behöver köptips

Om man har för sig att åka på semester i Europa och inte har någon egen husbil eller vill testa en modell innan man tänker köpa så kan man hyra till ett fördelaktigt pris av MS-Reisemobil i Münster . De har ett stort urval av uthyrningsbilar. Jag hyrde en husbil i samband med mässan i Düsseldorf och det fungerade mycket bra.
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare behöver köptips

Hej
Vi har liksom många här haft en lärobil innan vi hade en lista med saker man absolut ska ha i sin bil. Den listan är olika för alla och att låna en bil eller hyra en är nog det smartaste man kan göra. Det gjorde inte vi, köpte en begagnad och åkte till Frankrike dagen efter..Den bilen var bra men det tog inte ens en vecka att dra ihop en lista på vad man egentligen ville ha.

Jag letade länge efter den lättaste och minsta bil jag tyckte man få in 4 pers i. För oss börjar nämligen listan med en reality check: vi har ont om tid och gillar att röra på oss, åka till småbyar eller storstäder, upp i bergen och ner till stranden. Jag var helt inne på en plåtis för smidigheten (hatar verkligen att aldrig kunna parkera bilen i stan) ett tag då jag egentligen tycker illa om att köra bil och tål inte obekväma bilar så låter, vibrerar och är tröga. Att åka runt i 80 eller 90 är helt enkelt inte aktuellt och då förefaller husvagn lika bra. Hastighetsbegränsningarna för tunga bilar finns nämligen i stort sett i varenda EU land. 70-90 är det normala. Bara att kolla Motormännens hemsida tex.

Lastvikt är central men beror också mkt på hur man reser. Ska allt med utan att man tänker till kan du nog last för mycket i 4000kg bil också. Då vi kör lite vår, mest sommar och knappt höst krävs inte mkt packning. Vi kan lasta ca 350 kg när gas,vatten, diesel och folk är i bilen och det räcker mer än väl för oss.

Alltså tipset att verkligen testa/hyra är det bästa du kan ta för då inser ni snabbt att bilen är för lång, kort, låg, hög, smal, har dåliga utrymmen, bra eller dålig komfort osv.

Slutligen bara en detalj, ugn har vi aldrig ens funderat på. Vi lagar mat ute i stort sett hela tiden. :)

N.
 

lydde

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare behöver köptips

Hej på Er!

Vi har goda vänner som har köpt husbil.
Dom gjorde så att dom hyrde en bil en vecka och fick prova på. Efter det så fick dom lite egen erfarenhet, blandat med tips ifrån andra husbilsåkare så köpte dom en bil.
Själva så är vi inne på vår 5:e bil och känner att vi har nått det optimala.
Ännu mera säkra på vårt val blev när vi läste senaste nr av min Husbil, där just vår modell är testad.

Hälsningar Lydde
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nybörjare behöver köptips

Ekonomi:
Ni verkar vara "ganska" unga med en del år kvar att arbeta (tror jag), vilket också bör sättas i beaktande. Med andra ord en husbil som kanske inte ska vara igång lika mycket som typ pensionärer som är borta stora delar av året. Jag skulle sätta den ekonomiska ribban utifrån användningstid/år!

Storlek:
Vi har en 3,5 ton plåtis som jag inte tror skulle passa era behov, ni behöver något "större" för att få in alla passagerare & grejer. Mycket packning betyder också lägre hastigheter, oftare besiktning, C körkort utanför EU, välplanerade vägval och genomtänkta parkeringar/ställplatser (kanske inte så centralt).

Om jag vore i era kläder, då skulle jag tänka på ovanstående i 1:a hand. Sedan kommer frågor kring HB-märke/smak/design/bekvämligheter & teknik

praktiskt.jpg
Källa: internet
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare behöver köptips

Börja med att fundera på layout innan ni hyr så det blir en ni tror att ni kan trivas med. Jag gjorde inte det och hade hyrbilen varit min första husbilsupplevelse hade jag blivit så besviken att jag inte hade köpt någon.

Viktigt att tänka på är när ni ska använda bilen - riskerar ni att få umgås inomhus mycket är layouten i sällskapsutrymmet viktigt.
Umgås ni mycket i vardagsrummet med soffa och fåtöljer kan det vara bra med soffor och vändbara fåtöljer i husbilen också.
Gillar ni att sitta i köket och umgås finns många mindre bilar med tvåmans- soffor med ett bord emellan.

Vi gillar att slänga oss raklånga i soffor och fåtöljer, gärna med fotpall. Det och faktumet att vi ska vinteråka fick oss att satsa på en bil med en rejäl salong. Sovutrymmet var inte lika viktigt - en tvärsäng fick duga. Vi har bara 140 cm hemma också.
Och så gillar vi att laga mat och baka, alltså var en ugn nödvändigt.

Tänk funktion - hur gillar ni att ha det och hyr en husbil som ni tror att ni skulle kunna tänka er att köpa.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare behöver köptips

Hej,
Jag hittade ett uppslag om att köpa husbil i en bok som finns på http://www.husbilsklubben.se/forums/t92836/.

Lastförmågan är troligen den mest avgörande faktorn för om och hur en bil kan användas, och det finns en naturlig succession mellan faktorer som avgör den:
VEM: antal, ålder, vikt, krav på komfort, personlig packning
VARFÖR: övervintring, rekreation, sport (utrustning)
NÄR: årstid, säsong
VAR: vädersträck, distans till målet, klimat
HUR: rundresa, planerad/oplanerad färdväg och nattläger
//Conny
 

Bilagor

  • Husbil i Europa sidan 6.pdf
    153,5 KB · Visningar: 11

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Nybörjare behöver köptips

Tack för bra input, framför allt med vikten.
Det får bli en tyngre bil för vår del. Det extra man får betala i vissa länder kan man ju tjäna igen på hemvägen i Bordershop. :wink:

Känns ju lite olustigt med automaten om den nu är konstruerad på sådant sätt.
Finns det någonstans man kan få mer ingående information och växellådans för och nackdelar.
Frugan är 153cm så det blir svårt och jobbigt för henne att koppla.
Ett alternativ skulle vara att sänka förarstolen men jag vet inte om det blir några "biverkningar" av det.
Jag hittade någon tråd tidigare men den var inte så färsk.
Har ni tips och synpunkter att dela med er av så blir jag glad.
Tack

Jag är inte längre än din fru och jag har inga problem med manuell växellåda.
Då vi letade husbil var det lastförmåga , planlösning och sittkomfort vid körning som var det viktigaste för oss. Sitter man inte bra blir det en mardröm att köra även med automat.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.708
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare behöver köptips

Något som kanske inte är aktuellt för er men en sak man bör tänka är var och hur man använder husbilen. Det är skillnad på fram och bakhjulsdrift när det gäller framkomlighet, de flesta husbilar har i princip ingen farmkomlighet alls när förhållande är andra än normal väg, det är lätt att köra fast på en blöt gräsäng.

Nu menar jag inte att man skall köra omkring i terrängen men är man ofta inne på småvägar måste man titt som tätt vända på platser som har tveksamma markförhållanden. Den som kör mycket under sådana förhållanden bör nog överväga fyrhjulsdrift.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare behöver köptips

åxab, ställde ju frågan i april.
Vore spännande att höra från dem hur det gick med husbilsköpet :)
 

hymer 690

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10718
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare behöver köptips

Mercedes har riktig automat o den är kanon, dessutom är den bakhjulsdriven vilket jag föredrar.
 
Toppen