• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för vägpirater i Skåne

F

F.d. 55256

Guest
Sv: Varning för vägpirater i Skåne

Man kan inte öppna bifogade filer i mail, man vågar nästan inte svara i telefon när det inte finns något uppringningsnr. Kan inte ta upp liftare, Vågar inte ingripa om någon blir attackerad på gatan. Listan kan göras lång på saker som för bara ca 10 år sen var vanliga, men idag ingen törs utsätta sig för. Kommer ihåg en gång när jag och en kompis liftande hem från Skövde till Värmland när vi låg i lumpen. En kvinna i 30 års ålder stannade och frågade vart vi skulle, till Arvika sa vi. Bra sa hon jag skall till Kongsvinger, har nån av er körkort ? Vi har körkort båda två svarade vi. Toppen sa hon och la sig i baksätet och somnade. Framme i A-a väckte vi henne och tackade för liften, det är jag som ska tacka sa hon glatt nu kommer jag hem till min fästman utvilad, vinkade adjö och for sin väg. Det var 1956 vem skulle göra om det idag ?????
Ove.G
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Varning för vägpirater i Skåne

ja så var det på den gamla goda tiden.Liftade alltid Gbg.-Karlsborg.Blev upplockad av en "väskdängare"i en" Citra" s.k.padda hade aldrig suttit i ett så modernt vidunder tidigare.Körkort?sa han.Javisst blev svaret.Då kör du jag slaggar.Lite senare lyfte min värd på ena ögonbrynet:går lite fort eller? Mätaren visade 160 så det var bara att hålla med.Vi skildes åt i Skara.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Varning för vägpirater i Skåne

För att fortsätta off topic på liftarspåret:
När jag låg i lumpen i Skövde 1969 och skulle lifta hem till Lund hamnade jag på landet mellan Skövde och Hjo i ösregn. Efter en knapp timme längs vägen var jag dyngsur - vattnet droppade av mig.
Väldigt glest med bilar. Då kom det en Rolls Royce. Jag trodde knappt mina ögon när den stannade. Jag fick kliva in i baksätet - vattnet rann bokstavligen över läderklädseln och jag blev sittande i en pöl. Föraren sa att han mindes hur det var stt ligga i lumpen, så han stannade alltid för militärer. Han var byggmästare (uppenbarligen framgångsrik..) från Hjo, så jag fick åka med dit.
Enda gången jag åkt RR.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Varning för vägpirater i Skåne

Tur man slapp att lifta under lumpatiden, bodde på nästan gångavstånd till flygplatsen. :)
Men visst har samhället förändrats, på både gott och ond. Så det är nog tyvärr så att man helt enkelt måste anpassa sig till verkligheten.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Varning för vägpirater i Skåne

Detta är väl rekordet (man får väl gratulera) tråden spårade ur direkt i andra inlägget & inte verkar den leda tillbaka dit trådskaparen startade:D:D:. Kanske skulle döpas om till "Vi som åkt gratis":D:D:D:D

Bennie
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Varning för vägpirater i Skåne

Tack för gratulationen:rolleyes:, men min tanke var nog inte att "kapa" tråden. Kom bara in på tanken hur mycket vi och omvärlden förändrats på bara några år. Vad gäller vägpirater och otrygghet ute med husbilen har vi varit ute i Europa och Sverige i 15 år varje sommar. Den enda otrevliga upplevelsen vi har haft var i Tyskland på en utom oss, tom ställplats. Granne med platsen låg en "bierstube", på natten då ett grabbgäng gick förbi på hemväg bankade de på bilväggen, skrattade och gick vidare. Vi har även varit på åtskilliga vinterresor både i Sydamerika, Asien och Afrika och bara en gång råkat ut för otrevligheter, ett skimmat kontokort i Brasilien. Jag kanske hade fel, världen kanske inte är så illa ute som jag trodde när jag läste artikeln, vi har bara mötts av vänlighet och hjälpsamhet när vi behövt vägvisning eller hjälp. Ledsen om även detta blev ett felplacerat inlägg. Ska försöka bättra mej när det gäller att svara på inlägg. Ha en bra dag och fortsätt debatten, alla inlägg visar en åsikt och alla får göra sin röst hörd, vi ska ha högt till taket i vårt forum tycker jag, blir det fel ibland får väl webbarna ta fram pekpinnen.
Ps. Solen skiner idag också våren är på väg så smått.
Ove.G
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: Varning för vägpirater i Skåne

Hur ska man veta att det är en "tråd" som är inlagd och att det inte är ett inlägg i informativt syfte där vem som hest kan ge en kommentar om man vill ?

Det är svårt att veta om man kan eller bör ge sin synpunkt eller tillägg till ett inlägg, när man inte vet om det är lämpligt.

Kunde vara bra att veta, så man inte gör bort sig. Tror att flera känner igen sig. Kan jag ? Ska jag ? Nej, det är nog bäst jag låter bli...

Mvh Ted
 

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: Varning för vägpirater i Skåne

Jag som trodde att vi har en gränskontroll,Men så är det uppenbarligen inte!!
Kriminella har väl en gräddfil över våra gränser det är ju uppenbart.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Varning för vägpirater i Skåne

Och kriminella med svenskt pass har en gräddfil in och ut i 166? länder som det inte behövs visum till. Det land som har bäst gränskontroll är annars Nordkorea, de har bra koll på de kriminella.
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Varning för vägpirater i Skåne

Yepp! Svårare ut än in!:D
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Varning för vägpirater i Skåne

Är det din personliga tro eller är det fakta som du har hämtat? Kan du i så fall hänvisa till dina källor så att även vi oinvigda kan ta del av materialet och bli upplysta?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Varning för vägpirater i Skåne

Är det din personliga tro eller är det fakta som du har hämtat? Kan du i så fall hänvisa till dina källor så att även vi oinvigda kan ta del av materialet och bli upplysta?

Om det är mina påståenden du avser så finns fakta om passet här:
http://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/världens-50-starkaste-pass-sverige-i-topp/ss-AAbygCU

Vad gäller Nordkorea så kan stöld av en affisch ge 15 års fängelse!
Student döms till 15 års straffarbete i Nordkorea | Nyheter | Expressen
Däremot fakta om att Nordkorea har koll på sin gräns har jag inte orkat googla fram, tror inte det behövs länkar om det.
 
Toppen