• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Världens äckligaste gurka!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag tog en snabblunch häromdan på Burger King (jag vet....) och burgaren smakade ovanligt illa. Någon hade placerat saltgurka i den. Frågan är om det var ett misstag - förväxling av gurkor - eller om det var med avsikt.

Finns det överhuvudtaget någon mat där saltgurka kan tillföra något?

Kommentarer och synpunkter?

Jappe
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: Världens äckligaste gurka!

Jag tog en snabblunch häromdan på Burger King (jag vet....) och burgaren smakade ovanligt illa. Någon hade placerat saltgurka i den. Frågan är om det var ett misstag - förväxling av gurkor - eller om det var med avsikt.

Finns det överhuvudtaget någon mat där saltgurka kan tillföra något?

Kommentarer och synpunkter?

Jappe

Saltgurka tillför allt...gott....e bara å tugga isej å njuta....
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Världens äckligaste gurka!

En knäckebrödsmacka med leverpastej och kindas saltgurka....:yes:

Vi östgötar gillar saltgurka i alla former...eller?

Ett tips.
Ta en vanlig slanggurka, dela upp den i ca tio centimeters bitar och lägg den i en plastpåse med ett par matskedar salt.....knyt ihop och låt stå över natten i kylskåpet.
Riktigt fint till husbilsmorgonätat;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Världens äckligaste gurka!

Hejsan, nu är det här ju en lokal fråga, men Brinks skall det nog stå på burken.
Kanske lite patriotisk, bor ca. 96 stenkast från Brinks i Kimsta.

Strunt samma, östgötar gillar saltgurka oavsett fabrikat :D.

Det som är mer skrämmande tycker jag är att när man vistas "utsocknes" och går in i en matbutik och frågar efter saltgurka, eller försöker att förklara den stora behållaren som man själv kan plocka lösa gurkor ur, så ger expeditens ansiktsuttryck en signal om att man inte är riktigt klok och frågar efter något som kanske skulle finnas i Eldslandet i Sydamerika eller liknande. Det brukar sluta med att de pekar på en konstgjord konservburk med ättiksgurka eller något mellanting som kallas smörgåsgurka..... Tvi för ättika :p:.

Nja, lite underligt är det nog.

Jag fick faktiskt en förklaring på just saltgurka i hamburgare av olika fabrikat för några år sedan. Saltgurka äter nästan alla som blir serverade, men de som inte gillar ättika köper ingen mer burgare på det stället.
Vet ej om den teorin stämmer.

M.v.h. JANKRO.
 

kersa

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026
Sv: Världens äckligaste gurka!

Hej för mig är all gurka något som förstör maten är dålig utfyllnad äter annars dom flesta grönsaker. :spinny:
Hälsningar Lars-Inge
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Världens äckligaste gurka!

Saltgurka? Usch för salt i de flesta former. Man hinner väl bli stel i alla leder ändå.
/ Olle
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Världens äckligaste gurka!

Nu har du snurrat för länge upp och ner längs Moseldalen. Du får ta dig längre österut bort mot Cottbus för där är ett helt underbart ställe. Spreewald Tourist Information Lübbenau e.V. - Home och där kan man få provsmaka på gurka. Gurkenrezepte aus dem Spreewald, Spreewaldgurken, spreewälder Gurken
Helt otroligt så gammal som man är så finner man nya godsaker. Finessen är att man kommit på (nytt för mig i alla fall) att skära gurkan på längden. Och då blir den perfekt att pigga upp en tradig macka med som man har med sig på jobbet. Hmm riktigt gott.
 

Bilagor

  • Freshona.jpg
    Freshona.jpg
    4,2 MB · Visningar: 4
Toppen