• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dela iPhone gps med Windows-program

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Finns det någon app som fixar det?
Tänkte om det funkar att använda iPhonen som gps-puck till Auto Route.
Använder Windows 10
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dela iPhone gps med Windows-program

Man har betydligt bättre nytta av iPhones inbyggda A-GPS, GPS och GLONASS till en snabb navigeringsapp än till en ålderstigen Autoroute.

Dessutom kan man koppla ställplatsappar till de flesta navigeringsapparna.

Testa först med gratisappen HERE, enklare kan det inte bli!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dela iPhone gps med Windows-program

Hur lägger man upp en rutt i "en snabb navigeringsapp", kör efter denna rutt och ändrar den allt eftersom man kör och hittar intressanta platser vid sidan om rutten? Är det bara att dra linjen för rutten till den nya platsen?

Det är så jag gör i min åldersstigna Autoroute. Jag börjar med exempelvis vårt hem som startpunkt och ett tänkt resmål som ändpunkt. Därefter är det bara att låta programmet lägga upp resvägen mellan dessa punkter efter mitt val snabbaste, kortaste eller föredragna vägtyper. Sedan är det bara att köra. Jag behöver inte växla program osv som jag sett i en del program.

Vill jag göra en avstickare längre fram längs färden drar jag bara ruttlinjen till denna plats, klart!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dela iPhone gps med Windows-program

Finns det någon app som fixar det?
Tänkte om det funkar att använda iPhonen som gps-puck till Auto Route.
Använder Windows 10

Gissar att du använder en laptop.
Har du kollat ifall den är utrustad med inbyggd gps?

Min Asus laptop samt minAsus transformer har båda gps.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dela iPhone gps med Windows-program

Hur lägger man upp en rutt i "en snabb navigeringsapp", kör efter denna rutt och ändrar den allt eftersom man kör och hittar intressanta platser vid sidan om rutten? Är det bara att dra linjen för rutten till den nya platsen?

Testa iGO där man slumpmässigt kan lägga in upp till 20 delmål (waypoints) och där appen därefter kan optimera rutten efter de inställningar som gjorts (färja, motorväg, betalväg, snabb, kort, grön, lätt o.s.v).

Betydligt enklare än den Autoroute som jag använde för 6-7 år sedan och som krävde en klumpig och seg laptop för att funka.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dela iPhone gps med Windows-program

Tack, men den funktionen finns i AR också. Det var dessutom inte svar på min fråga.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Dela iPhone gps med Windows-program

Inte på min heller. Jag har både iPad och iGo men jag efterlyste en app att dela ut GPS-signalen till min PC. Någon som har svar på den frågan? Det går i Android det har jag provat när jag hade en Samsung. Funkade ju inte perfekt alla gånger.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Dela iPhone gps med Windows-program

Man har betydligt bättre nytta av iPhones inbyggda A-GPS, GPS och GLONASS till en snabb navigeringsapp än till en ålderstigen Autoroute.

Dessutom kan man koppla ställplatsappar till de flesta navigeringsapparna.

Testa först med gratisappen HERE, enklare kan det inte bli!
Vi vet alla att du älskar din padda och iGo men den kan inte allt.
Jag värdesätter också all din kunskap som du har när det gäller iPad och iGo.

Till sommaren ska vi åka till Moseldalen och då vill jag veta ungefär hur många dagar en så tur tar. Då använder jag AutoRoute till det. Jag sätter starttid till kl 10 och sluttid till kl 15 och 1 timmes rast efter 2 timmars körning och sätter alla punkter jag vill besöka. Då får jag fram att turen tar 7 dagar och 3 timmar. Sen letar jag ställplatser eller camping när de platser där AR säger att jag ska ha en övernattning. Sen när allt är klart i datorn exporterar jag filen till min TomTom och kör efter den.
Kan du göra motsvarande i iGo, utom det sista, exportera till TomTom?
Kan iGo det så ska jag skrota AR för då behöver jag inte det längre, skulle i så fall var om jag ska köra hoj då kan jag inte använda iPaden.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dela iPhone gps med Windows-program

Du vet att Microsoft inte uppgraderat Autoroute på flera år och la ned all service 2014?

Jag antar att du vet men det kan vara i allmänt intresse att få veta hur det förhåller sig.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dela iPhone gps med Windows-program

Kan iGo det så ska jag skrota AR för då behöver jag inte det längre, skulle i så fall var om jag ska köra hoj då kan jag inte använda iPaden.

Nej, man exporterar inte från en överlägsen navigeringsapp till TomTom!
Däremot kopplar man en ställplatsapp till en navigeringsapp för att direkt få fram ett antal alternativa rutter att köra efter (3-8 st).

Jag använde Autoroute på mina laptops och notebook för åtskilliga år sedan, idag låter jag apparna göra jobbet.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Dela iPhone gps med Windows-program

Jo jag vet att det inte är uppdaterat sen 2013 men iGo är ju inte mycket färskare.
Att det inte går att exportera till TomTom det vet jag men frågan var ju om det går att lägga upp en tur som jag beskrev med start o stopptider och raster?
IPad är inte en lämplig navigator på en MC det är däremot en TomTom Rider som är vattentät och man kan koppla ihop intercom och mobil så man kan höra köranvisningar och lyssna på musik samtidigt. Svara i telefonen om man vill också.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Dela iPhone gps med Windows-program

Kan man dela med sig turen till kompisar som ska med i sin bil så de kan följa med på sin GPS, i så fall hur? Detta går utmärkt i TomTom via blåtand och till Garmin via datorn.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dela iPhone gps med Windows-program

Eftersom jag inte får något svar på min fråga i inlägg 3 så utgår jag från att det inte är så enkelt att justera resrutten under resans gång, bara dra ruttmarkeringen till en plats vid sidan av vägen och få en helt ny rutt därefter i "en snabb navigeringsapp".
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Dela iPhone gps med Windows-program

Hej! Vilken app använder man för att dela gps från Android till dator Windows 10?:twitcy:
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Dela iPhone gps med Windows-program

Jag kommer inte ihåg vad den hette som jag använde. Det var från Android till win XP så det var ju några år sen. Sök i Google så kanske du hittar nåt som funkar. Jag hittade en app till iOS som delar ut GPS signalen men den kostar 105:- så det är nog enklare att köpa en GPSpuck, kan väl inte vara mycket dyrare på eBay.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dela iPhone gps med Windows-program

Eftersom jag inte får något svar på min fråga i inlägg 3 så utgår jag från att det inte är så enkelt att justera resrutten under resans gång, bara dra ruttmarkeringen till en plats vid sidan av vägen och få en helt ny rutt därefter i "en snabb navigeringsapp".

Det är klart att det går att justera rutten efter resans gång, det funkar i de flesta navigeringsappar, konstigt vore det annars.

Dessutom kan iGO spela in rutten så att man i efterskott kan se vilket vägval man gjorde.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dela iPhone gps med Windows-program

IPad är inte en lämplig navigator på en MC det är däremot en TomTom Rider som är vattentät och man kan koppla ihop intercom och mobil så man kan höra köranvisningar och lyssna på musik samtidigt. Svara i telefonen om man vill också.

Oj, jag trodde i min enfald att det var husbil som åsyftades!
På en motorcykel skulle jag inte vilja använda en tiotums iPad.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Dela iPhone gps med Windows-program

Du har fortfarande inte svarat på detta:
Jag sätter starttid till kl 10 och sluttid till kl 15 och 1 timmes rast efter 2 timmars körning och sätter alla punkter jag vill besöka. Då får jag fram att turen tar 7 dagar och 3 timmar. Sen letar jag ställplatser eller camping när de platser där AR säger att jag ska ha en övernattning. Sen när allt är klart i datorn exporterar jag filen till min TomTom och kör efter den.
Kan du göra motsvarande i iGo?


Spela in turen går väl i de flesta GPSer men kan man dela med sig till andra som kanske vill köra samma rutt? I så fall hur?

Jag gillar min iPad med iGo men den kan inte ersätta en PC i alla lägen tex när man planerar en tur.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Dela iPhone gps med Windows-program

Oj, jag trodde i min enfald att det var husbil som åsyftades!
På en motorcykel skulle jag inte vilja använda en tiotums iPad.
Ja men vi kör även hoj ibland och då vill man exportera en lagd rutt till TomTom som är värdelös att planera en rutt i. Det kan vara därför man vill exportera från en "överlägsen navigeringsapp" till TomTom.

För att återgå till ursprungsfrågan så finns det en app som fixar det men den kostar 105:- så jag tror jag köper en GPS puck på eBay för 150 - 200:- istället, verkar enklare.
 
Toppen