• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

La Cala de Mijas Spanien

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
I dag gjorde polisen tillslag och kontrollerade tillstånd!

Dessutom förbjöd dom användande av tömningsbrunnen för toa och gråvatten! "Detta är en parkeringsplats!" Tömning skall göras på campingplatser.

Man kan tycka vad man vill, men platsen har tydligen missbrukats av husbilsfolket!
Synd om affärerna i La Calas de Mijas!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: La Cala de Mijas Spanien

Jag kan förstå de bofasta,
lite samma problem som i sverige när det "slås läger" på parkeringsplatser och rastplatser.
Kanske nån driftig i framtiden anlägger en ställplats/camping
 

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: La Cala de Mijas Spanien

Vet inte hur många som inte hade tillstånd och hur de blev behandlade!
Själva fick vi tappa upp vårt gråvatten i tankar och ta det med! Toan hann vi aldrig tömma! Vi hade själva tillståndet klart!
Polisen tog bort handtaget på brunnslocket! Dom borde ställa en "sugga" där om dom vill förhindra "missbruk"!

Polisen hade fel när han påpekade att det som tömdes i brunnen skulle gå rätt ut i ån! Det är en rensbrunn för de stängda toaletterna!!!
 

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: La Cala de Mijas Spanien

Byråkratin fungerar så här:

Du kommer dit och hittar en fin plats.
Mellan 09.00 och 14.00 håller man öppet på policia local!
Dom hittar du om du går under stora vägen och så ser du deras byggnad bakom en staty av en häst!
På andra våningen sitter en polis och tar vänligen emot dig! Ta med registreringsbeviset, pass och körkort!
Efter cirka 15 min får du ett dokument, som du skall visa upp på insidan av framrutan. Där står det att du har tillstånd att parkera i två dygn. Inte campera i två dygn!

Det håller administrationen sysselsatt!

Tyvärr har man inte gjort som i Sanlucar de Barrameda, där man upplåter en stor grusplan och ordnar tömning och vatten gratis. I gengäld får man glada husbilsägare, som käkar och handlar i byn!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: La Cala de Mijas Spanien

Byråkratin fungerar så här:

Du kommer dit och hittar en fin plats.
Mellan 09.00 och 14.00 håller man öppet på policia local!
Dom hittar du om du går under stora vägen och så ser du deras byggnad bakom en staty av en häst!
På andra våningen sitter en polis och tar vänligen emot dig! Ta med registreringsbeviset, pass och körkort!
Efter cirka 15 min får du ett dokument, som du skall visa upp på insidan av framrutan. Där står det att du har tillstånd att parkera i två dygn. Inte campera i två dygn!

Det håller administrationen sysselsatt!

Tyvärr har man inte gjort som i Sanlucar de Barrameda, där man upplåter en stor grusplan och ordnar tömning och vatten gratis. I gengäld får man glada husbilsägare, som käkar och handlar i byn!

Så var det tidigare före dom införde "nymodigheterna"
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: La Cala de Mijas Spanien

Det har varit val i Spanien, ny borgmästare i La Cala de Mijas.
Nya kvastar.......:yes:

Sätt dit. En betalautomat, vatten/2€/120l, då skulle det inte vara så många husbilar där,
eller som i FonteSanta 3€/dygn

Jojje
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: La Cala de Mijas Spanien

Vi har tyckt mycket om la cala de mijas, gratis med tömning och fyllning. Trivsam liten ort. Men med det nya kravet, registrering och max 48 timmar, börjar det kännas olustigt att åka dit igen. Vi avstår nog det i fortsättningen.
Restauranger och butiker är de stora förlorarna för politikernas påhitt.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: La Cala de Mijas Spanien

Det är bara en parkering och med tanke på hur en del beter sig så tycker jag att det är helt OK som det är nu.
När vi var där i november åkte tre belgiska bilar in bland träden, ställde sig två parallellt och den tredje på tvären mellan dem. Ut med bord och stolar, det tvättades och hängde tvätt som på en camping.
Klart att myndigheterna reagerar. Som vanligt några som förstör för många andra.:mad:

Birgitta
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: La Cala de Mijas Spanien

I hela Europa är vi många som reser runt med husbilar, utav alla oss finns det naturligtvis en del som inte har begrepp om hur man uppför sig. Detta fenomen återfinns hos alla inklusive oss svenskar vilket får alla andra att betrakta oss som oönskade & till förfång. Att ta hänsyn, respektera förordningar & uppträda på att föredömligt sätt skulle göra det hela mycket enklare. Har man då också HBK's' logga på HB'n så har man ju också denna skyldighet mot klubben.

Bennie
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: La Cala de Mijas Spanien

Kanske det blir annat av på Feriaplatsen i "Funkan" också,
såg i dag Engelsmän som satt ut både stolar och bord och
satt och fikade i lugn och ro.
Det fanns några till också som satt ute på sina solstolar.
Varför är det ingen som säger till dom?
Kanske någon i dom 6 Svenska Husbilar som står där
skulle kunna göra något men dom kanske har försökt
och inte fått gehör.
Själv vill jag inte blanda mig i eftersom jag inte står
med Husbil där f.n.
 
Toppen