• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur klarar ni värmen i husbilen?

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Nu när kölden har slagit till i Sverige, hur klarar ni kylan i husbilen?

Hur många grader klarar bilen på 2 kw innan ni måste stötta med gasol?

Har ni vintertäcken över framrutan?

Fryser vattenledningarna kalla nätter?

Klarar gråvattentanken kylan utan att frysa?

Kul att höra hur det fungerar för er när det är kring -20 ute..

JOE
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hur klarar ni värmen i husbilen?

En vanlig Plåtis (Kyros, Knaus, Pössl m.fl) klarar åtminstone -10. Hade vintertäcke över framrutan vid det tillfället. Inga problem med vattenledningar osv.
 
Senast ändrad:

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Hur klarar ni värmen i husbilen?

Hej Åsa och Stefan ,

Vad är det för värme system i bilen luft(truma) eller Alde värme ?
Jag har svårt att tro att du klarar dig enbart med el när det är minus
15 grader ute ?
Vi var ute i helgen och det var minus 12 grader och då hade vi ett vintertäcke för fram rutan och dörrar (vintertäcke från Masa) Vi har truma combi värmare med el tillsats och vi var tvungen att köra på blanddrift gas/el då hade vi 22 grader i bilen . Ligger tempen runt -5 klarar vi oss enbart med el.

/Noy Noy
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hur klarar ni värmen i husbilen?

Så här har vi svarat ett antal gånger tidigare när liknande problem dykt upp här på forumet, och vi gör det ännu en gång:

För den gamla Primus-pannan (modell 2450 och tidigare) med tre brännare (och vred för manuell inkoppling av brännare 2 och 3) fanns en gammal tumregel:

Vackert väder: 1 brännare
Kallt: 2 brännare
Väldigt kallt: 3 Brännare

Varje brännare var på 2 000 watt.

Om man då har en elpatron på 2 000 watt blir tumregeln:

Vackert väder: elpatron
Kallt: elpatron + 1 brännare
Väldigt kallt: elpatron + 2 brännare

Alltså: Elpatronen räcker inte långt, utan ska ses som ett komplement till gasolvärmen.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Hur klarar ni värmen i husbilen?

Nu när kölden har slagit till i Sverige, hur klarar ni kylan i husbilen?
Hur många grader klarar bilen på 2 kw innan ni måste stötta med gasol?
Har ni vintertäcken över framrutan?
Fryser vattenledningarna kalla nätter?
KKlarar gråvattentanken kylan utan att frysa?
Kul att höra hur det fungerar för er när det är kring -20 ute..
JOE

Vi klarar oss utmärkt i kylan, att vakna i "snön" är något alldeles extra.
Antalet minusgrader utan gasol har i alla våra bilar varit beroende av hur mycket det blåst. Kanske snittar det ändå runt -8.

Vi har svårt att få ur kraften vid 230 Volt. 1Kw läget visar oftast 220 Volt, 2Kw 210 Volt och 3 Kw runt 200 Volt. Vi har inga skarvar, endast 3x2.5 kabel, CEE don men har ibland svårt för att betala för elanslutningen. Svaga nät klarar inte vinterbelastningen.

Vi tycker vintertäcket känns för instängt, vi använder det inte. När vi drar isär gardinerna på vårt panoramafönster så vill vi se utsikten.

Vattenledningarna har aldrig frusit, på senare bilar, inte heller gråvattentanken.

Numera funkar det utmärkt. LPG gas är enkelt o billigt. Lite oro har jag ibland när vi är borta från bilen under dagen men jag har beställt en GSM sänder med temperaturgivare. Då skickar bilen ett SMS om den fryser, skall bli kul o se hur det funkar.

Vintern är bäst, tycker Björn o Lena. (Rapido 9090DF 2008 Alde m booster)
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Hur klarar ni värmen i husbilen?

Vi har stått ute i vinter vid några minusgrader på enbart 1800 kw, men...då är det under väldigt gynnsamma förhållanden som t.ex nästintill vindstilla.

//ArTii
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Hur klarar ni värmen i husbilen?

Hej Åsa och Stefan ,

Vad är det för värme system i bilen luft(truma) eller Alde värme ?
Jag har svårt att tro att du klarar dig enbart med el när det är minus
15 grader ute ?
Vi var ute i helgen och det var minus 12 grader och då hade vi ett vintertäcke för fram rutan och dörrar (vintertäcke från Masa) Vi har truma combi värmare med el tillsats och vi var tvungen att köra på blanddrift gas/el då hade vi 22 grader i bilen . Ligger tempen runt -5 klarar vi oss enbart med el.

/Noy Noy

Hej,
Vår bil är utrustad med ALDE panna dvs. vattenburen värme via konvektorer. Dubbelgolvet i bilen är mkt välisolerat och värms upp av samma system som övriga utrymmen inkl. garaget som också håller jämn innetemperatur, inga som helst problem.

För att nå högre inomhustemp. kör vi elpatronen i 3kW läget och stöttar med gasoldrift när ute temp. sjunker under -20C.


Förklaringen av skillnaden mellan våra bilar kan vara typ av värmesystem samt att E-line modellerna är bättre isolerade (byggda i Aulendorf i Tyskland)!?
 
Senast ändrad:
K

Kalabra

Guest
Mycket intressant tråd!
Som nybliven husbilsägare till en alkovbil som skall klara vinterbruk är detta något som intresserar mig. Vi har ingen elpatron i bilen däremot har jag köpt 2st små värmefläktar som jag tänker använda när vi har tillgång till 230V. Dessa har 2 effektsteg 800W och 1200W. Min plan är att använda en fläkt i bodelen och en fläkt i garaget med riktning in under dubbelgolvet.
Helt ovetenskapligt har jag testat att bo i bilen i minus 10 grader med Truma Combi 4 inställd på 3:an och en värmefläkt i bodelen med effekt 800W och det fungerade utmärkt och "upplevelsen" var att Truman var i drift relativ sällan och under kort tid. Temperaturen var ca 20-21 grader i bodelen och i dubbelgolvet ca 14grader på natten. Dock skulle jag vilja ha lite mer hårda fakta så till helgen är vi lovad liknande förutsättningar och då skall jag testa igen men förutom att logga effekt så skall jag väga gasolflaskan före och efter (12h).
Om nattsömnen varit ok kan hända att jag sover ytterligare en natt med värmefläkt nr 2 igång på 800W i garage/dubbelgolv för att jämföra skillnaden.

Återkommer med resultatet.
 
F

F.d. 54784

Guest
Sv: Hur klarar ni värmen i husbilen?

Hej
Har Truma 6DE med CP Plus i min Kyros ,funkat kanon sen jag tog ut bilen i januari 2015 vet inte hur många nätter jag sovit i den men så fort det går mot nollgrader så får den gå hela vintern oavsett om den står på uppfarten eller om jag är ute på rull,som mest så har jag haft 25 minus ute och kalsongvarmt inne;)+20-22 ,det enda jag fixat är ett täcke mot förarhytten och ett mot bakdörrarna även för insyn när man öppnar dessa.
ha väl rullat ca 9000 mil i år.
 
F

F.d. 53269

Guest
Sv: Hur klarar ni värmen i husbilen?

Min Bürstner 747 -14 klara av att hålla en diff på ca 26 grader med 3KW el.
dvs -10 ute max +16 inne.
Har ökat flödet med cirkulationspumpen något.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur klarar ni värmen i husbilen?

Vår mycket väl isolerade bil (med 47 mm PU-skum runtom, även i mellanvägg och dörr till förarhuset) brukar oftast klara sig på 2 kW när el finns tillgängligt, men inför fiskeresan förra veckan då vi hade runt 30 minusgrader här hemma så nådde vi inte mer än till +7* efter drygt ett dygn på elpatron och jag tvingades stödelda med diesel inför avresan.

Hur låg utetemperatur som jag klarar enbart på el är beroende av hur mycket det blåser, men det är inte så noga eftersom kostnaden för diesel är ungefär densamma som för eluppvärmning, ca 1,30 kronor per kWh.

Vatten, gråvatten och ledningar ligger inne i det uppvärmda dubbelgolvet och fryser aldrig ens när vi är ute i -30*.

aake
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Hur klarar ni värmen i husbilen?

Har termostaten på 15 grader i vår flair (håller på o fixar lite på dagarna), och det klarar den med 2kw vid minuś 10 som vi hade i natt, men där går nog gränsen!
 
Toppen