• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintercampa

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vintercampa

Precisera er lite om vad ni tänker på om vintercamping så får ni nog fler svar. Ska ni fricampa, stå med eller utan el, vilka temperaturer pratar vi om osv. Det skiljer mycket på vart i landet vi pratar om osv...
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vintercampa

Jag tror inte att du behöver några experttips, det är bara att byta till vinterhjulen och så iväg, det gläder mig att det finns fler som har dessa tankar. Alla årstider har sin charm tycker vi och det är för dyrt att bara köra under några månader, husbilen har ju trots allt kostat en hel del...förresten ett tips, tvätta bilen ofta efter körningarna.:)

Med vänlig hälsning
ArTii
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Vintercampa

Kul att ni tar chansen att ge er ut på lite äventyr.
Inför vintercampingen är det bra att se till så att samtliga batterier är friska och fulladdade så de klarar en natt med kyla om ni hamnar utanför 230V/nätdriftområde.
Dubbla gasoltuber och gärna automatisk överkoppling när det är slut i första tuben säkerställer lugna nätter.
Ett täcke att sätta på framrutan är inte bara bra för att hålla kyla ute utan det ser även till att lyfta ut daggpunkten så att inte framrutan dryper av vatten på insidan.
Se till att lagra ett elektriskt fläktelement som reserv i bagaget (om pannan skulle strula).
Det är bra att ha en spade att flytta snö med eller till att få fram grus med om det uppstår glatt underlag.
Riktiga elkablar med 3x2,5 mm2 och CEE-don hela vägen är ofta ett måste vid elanslutning på camping. Minimerar förluster då det är riktigt kallt.
Sist men inte minst ett par snökedjor eller möjligen den moderna "sock-varianten". Jag gissar att verkligt få lyckats passera vintercamping utan att någon gång ha hamnat i fel läge och inte kommit loss. Då är dessa värda sin vikt i guld.

Spann/vagn att transportera avloppsvatten med kan vara viktigt. Inte alltid det fungerar med brunnar att tömma i då det är -20 grader utomhus.

Utöver dessa rena säkerhetsförberedelser så glöm sedan inte solstolar, filtar/skinn att lägga i desamma, grillen samt ett par marschaller.
Det är minst lika trevlig att vara utomhus och förbereda/äta en gnistrande vinterdag/kväll som det är på sommaren.
Lite varm glögg på kvällskvisten och trevligt umgänge med grannarna är välinvesterad tid :)

...och skulle ni ha glömt något så finns det nästan alltid ytterst trevliga medmänniskor i er närhet att be om hjälp om det skulle saknas något ytterligare...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vintercampa

-Fiat generellt, kolla att vevhusventilationens slang är eluppvärmd, kanske standard på en Kabe. (om inte, kan orsaka motorhaveri)

-En vanlig barnpulka eller motsvarande funkar bäst till att dra vatten servicehuset fram och tillbaka i snön.

-Kolla på er service faktura att rätt motoroljeviskositet har används för vinterbruk. (kolla instruktionsboken för Fiat efter rätt viskositet)

-Om möjligt, ta med en stege för att kunna röja is/snö från taket vid behov.

-Byt ut eventuella plastgasoltuber mot alu/stål. (plast ger endast gas ned till 10-15 minus)
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Vintercampa

Vad gäller just gasoltuber så är jag faktiskt kluven avseende alu/plåt eller kompositflaskor. Jag säger absolut inte att det är fel att fundera på materialvalet,
för det är helt korrekt att metallflaskor klarar att "dra värmen" ur omgivningen på ett helt annat sätt än komposit och det är ju den energin som ser till att förgasa gasolen.

De flesta av oss som har husbil har dock tuberna stående i ett därför angivet fack innanför bilens klimatskal. Man kan nog tänka sig att det svårligen blir så där värst kallt i dessa utrymmen.
Jag har kört med komposit under samtliga vintrar och aldrig råkat ut för någon utmaning.

I en husvagn där flaskan står i främre facket och helt oisolerat så skulle jag aldrig någonsin tvekat på vilken tub jag valt på vintern. För husbil torde dock risken för att hamna i trubbel vara väsentligt mindre.

Jag är egentligen bara ute efter reflektionen att har man nu fulla kompositflaskor normalt sett så kanske det inte är akut att skifta dem till metallflaskor bara för att man vill vintercampa.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vintercampa

Impala-Flamman
Jag håller med dig, men det beror ju på hur bilens gasolkoffert ser ut, och hur kallt det är ute.

Det blir tyvärr en ond spiral;
Ju kallare det blir, desto kallare blir gasolflaskorna, och samtidigt stiger gasbehovet.

Det skadar inte att informera om detta fenomen, det är ju inte ett tyckande, utan fysik.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vintercampa

Vi har prövat att vakna med plus 2 grader i bilen på grund av att vi kört slut på gasen, resultatet kan bli detsamma med ett par kompositflaskor en kall vinternatt. En upplevelse, men kanske inte något man längtar efter att göra om. :wideeyed:
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Vintercampa

Jag brukar förutom allt det andra som föreslås ha ett par 5-litersdunkar med torr sand. Vi fick inte igång pannan sent på kvällen efter den stannat (Alde 2012). Det stod att det var fel på någon fläkt. Provade flera ggr på kvällen men fick inte igång den. Vi körde den bara på gas eftersom vi fricampade och det var ca +5 när vi slutligen lade oss. Skönt med ett stort duntäcke och queens-bed. På morgonen var det -8 ute och -3 inne. Provade att starta igen och den hoppade igång direkt men eftersom det är vattenburet system så tog det ett par timmar innan temperaturen inne var lagom och vattnet tinade så vi kunde få frukost. Den gången saknade vi luftburen värme som i de andra bilarna vi haft. Då hade det tagit ca 30 min innan det var varmt. Fläkten byttes dock på garantin. Ca 3 månader senare fick vi samma fel igen men då provade vi varje kvart att starta den igen. Efter 1 1/2 timme fick vi igång den igen och den gick hela helgen. Fläkten byttes dock ännu en gång och sedan har den fungerat oklanderligt i 2 år. Vill säga med det att prova då och då att få igång så kanske det går. Vi har haft 2 bilar tidigare med 6kw luftburet som aldrig strejkat 1998-2012. Första innan dessa var det Aldepanna i och den strejkade heller aldrig de två åren vi hade den och det var en -89.
 
Toppen