• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Downsizat till VW California!

F

F.d. 22215

Guest
På ruta ett igen kanske man kan säga :) Från större till mindre och det känns bra, körde hem min "nya" VW California med högtak ikväll, en liten tur på 30 mil. Min 6:e California av totalt 10 st husbilar jag ägt! Är nog en riktig VW California-nörd är jag rädd, finns det flera där ute??
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Downsizat till VW California!

Absolut, jag har en VW California 2012 sedan två år tillbaka, köpte den ny och är helnöjd.
Har tidigare haft en ombyggd VW Transporter (1986) och en California (1992). Efter det två typer av större husbilar, en Hobby och en Swift Mondial men längtade hela tiden tillbaka till VW California. Jag vet inte om jag är en nörd, men näst intill kan man lugnt säga.
Elisabeth
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Downsizat till VW California!

Kul att det finns likasinnade där ute :) Mitt nyköp blev en VW California Biker med ett Polyroof högtak, årsmodell 2009.
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Downsizat till VW California!

Har du lite bilder?
Jag har aldrig ägt sådan bil men varit på väg köpa flera gånger.
Det är takhöjden jag inte gillar. Tälttak ville vi inte ha
Jag har kört några sånna bilar och jag gillat dom
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Downsizat till VW California!

Har inte tagit några bilder på min än. Sök på "VW T5 California Polyroof" på webben så får du upp bilder!
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Downsizat till VW California!

Jag tycker det är toppen med höjbart tak, har endast positiva erfarenheter av det. Använder min California som bruksbil, skönt att bara ha en bil med tanke på kostnader och att jag kan ha den i garaget hemma och inte behöva hyra in den över vintern. Fördelarna är betydligt fler än nackdelarna.
Elisabeth
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Downsizat till VW California!

Det höjbara taket är fantastiskt tycker jag också, har haft tre sådana men den här gången blev det ett fast högtak. När jag var nere vid Gardasjön i påskas med min VW T4 Karmann Colorado som nu skall säljas såg jag en California med det höjbara taket som hade ett extra skydd för taket som man fäste i skenorna på sidorna. Såg riktigt bra ut, kan vara bra när man ligger lite längre, skyddar mot sol, regn och rusk på ett väldigt bra sätt, har aldrig sett det förut.
Det vimlade av tyska Californior där nere och min fru och jag blev väldigt sugna igen på denna fantastiska bil och när vi kom hem så kollade jag på Blocket och av en händelse så fanns den där, mitt senaste nyförvärv, en California Biker med ett Polyroof högtak som jag hade turen att få köpa :)
 

stefanåke

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
13444
Medlemskap
2022
Sv: Downsizat till VW California!

Vi har en California med upplyftbart tak sedan två år tillbaka och blir bara alltmer nöjd med den. I vardagen används den som rullande kontor och övernattning ibland. Nyligen var vi ute på vår första längre resa ner till Italien, bland annat till Gardasjön och till Cinque Terre och då om inte förr insåg vi värdet av en liten smidig bil. På flera av de platser vi bodde på hade man helt inte kommit in med stor husbil. Vi hittar alltid plats att övernatta på och har aldrig frusit i bilen, inte ens i Sverige under januari. Den är guld värd för oss.
 
Toppen