• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur få igång ett tomt batteri?

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Vi har en Worx robotgräsklippare som varit avstängd sedan slutet av oktober. Tänkte underhållsladda den idag, vilket kräver att den startas och körs in i laddstationen. Den var död i displayen!
Tog loss 24 V batteriet och mätte till ca 4 V. Batterimodulen är uppbyggd av 2 st 12V batterier, som nu är isärkopplade. Anslöt en 12 V laddare men det verkar som jag inte kan ladda dem. Troligen har klipparen tjuvat ström i avstängt läge och tömt batterierna!?
Kan man på något sätt få igång dem igen. Batterierna nya 2014.
Bengt

BengtCassman

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2026
Sv: Hur få igång ett tomt batteri?

Om du parallellkopplar ett vanligt 12 volts batteri i ca 10 min så känner laddaren av att det finns spänning och kan ladda .
Koppla sedan bort det friska batteriet utan att koppla bort laddaren så brukar det fungera.
Förutsatt att du har en modern laddare typ Cetec
/Bengt

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Men, har inte klipparen ett lithiumbatteri som kräver en speciell laddare eller är jag ute och cyklar på min elcykel (Freja) här?

Jappe

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Är det en Worx Landroid 2 så är det Li-ion batteri och är troligtvis dött när spänningen är så låg.
Batteri till Worx Landroid 2.0 - WORX | Clas Ohlson

Försök inte ladda det med annat än specialladdare för litiumbatterier.

Är antagligen 2 x 3 celler och cellspänningen får inte gå under 3 volt, så ditt batteri är troligtvis dött.

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Det är första versionen av Worx 24 V som det gäller. Blybatteri står det i specen. Den Clas O har är nya versionen på 28 V. Kollade där men som sagt inte samma batteri.
Har nu en laddare påkopplad ( Tronic T4X ) men det verkar kört. Fick ju några ideer så jag får tacka för de, ska försöka lite till innan jag köper nytt. Gräset växer ju inte ännu, ha ha.
Bengt

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Blybatteri kan skremmes i gang, men vil neppe få tilbake full kapasitet.
Om laderen har en stilling for MC batteri, bruk denne - det er ofte mer tolleranse for lav spenning her. Ellers er trikset med et friskt batteri eller en hjelpestarter en meget virksom måte. Det som hindrer ladning med moderne ladere er samme logikk som veksler mellom 6 volt og 12 volt. Denne logikken dømmer ut døde batterier ved under 5 volt. Gammeldagse dumme ladere fungerer også om du har tilgang til en slik jernklump.

Det burde ikke være mye sulfatering om det har stått på et forbruk hele veien ned.

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Batteriet är nu igång igen. Har en kompis som hade en laddare för 24V som han byggt själv. Den skrämde igång batteriet efter några timmar. Skall hämta hem batteriet i morgon och testa med att sätta i det i min klipprobot för att se om allt verkar ok.
Kommer alltid att plocka ur batteriet på vintern efter denna malören.
Bengt

Toppen