• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ledramp...störningar

mojjen

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Askersund
HBK-Nr
4526
Medlemskap
2024
Hej
Har just monterat en ledljusramp på bilen. Den stör radion så pass att det inte
går att lyssna på den över huvud taget.
Nu undrar jag om nån har nåt förslag på vad man ev. kan göra för att få bort dessa störningar?:confused:
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: ledramp...störningar

Tyvärr är det svårt att störa av led-drivers då de pulsar strömmen och saknar ofta avstörningsferriter och är rena störsändare. Att montera avstörningskomponenter kostar ofta mera än ursprungsprodukten. Har försökt men inte lyckats då oskärmade kretskort med öppna oskärmade ledningar fungerar som sändareantenner...
Ofta stör de ut många frekvenser för radio och komradio vilket strider mot EMC deriktivet. Reklamera och lämna tillbaka.
Conny J
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: ledramp...störningar

Men ledrampen kommer störa ut radion i alla grannbilar på husbilsplatserna ändå.
Ledlampor brukar även störa TV-sändningar och flygradio. man ska inte använda Leddar som saknar störningsskydd.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: ledramp...störningar

I värsta fall kan den störa exvis Blåljusmyndigeternas radio, eller kanske en fjärrstyrning till en byggkran, med olyckor som följd.
Ägaren till sådan elektronik, kan, om det visar sig inte vara en CE-märkt produkt göras ansvarig för de saker som kan hända. (Radiolagen bl.a.)
Så oavsett hur den förvärvats, som julklapp köp etc så bör den inte användas.

Att störa av den radiomottagare som tar in radiosignalerna från störsändaren (LED elektroniken) går givetvis inte. En radiomottagare skall ju höra just radiosignaler.
Störningarna från LED-ljuskällan är en sändare som sänder på alla frekvenser på en gång, ett bredbandigt brus, en störsändare.

Många anser det vara olämpligt ur hälsosynpunkt att utsätta sig för bredbandiga radiosignaler av den styrka det här verkar vara tal om.
Men då talar vi kanske om elallergiker.

Roy
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: ledramp...störningar

Hej.
Det finns ju minst 2 här på hbk som säljer led dom kanske kan ge ett råd.
Jag köpte led genom en här 2009 å aldrig haft problem.
Lycka till.
/Vidhem
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: ledramp...störningar

Har du någon dimmor monterad på led slingan så Pravda att koppla bort den
Jag provade med två st elektroniska med fjärr och det gick inte men har nu monterat en som man vrider på innanför dörren och då är det inga störningar alls.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: ledramp...störningar

Jag tolkar det som att det gäller "ledramp" kanske just för att TS skriver det ... Era svar tyder på att ni läst det som led- ljus-slinga , varför skulle den störa på campingen? inte står man väl med helljus på campingen , om du kan hitta ett sätt att avskärma din bilradio för störningarna ( vilken borde vara den som står rampen närmast) så lär inte du påverka bilarna i din omgivning särskilt eftersom du varken har helljus på vid möte eller när du har en bil framför dig, tycker jag!
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: ledramp...störningar

Skulle man inte kunna skärma av den på något vis?

Bennie

Så gott som alla elektronik är försedd med störningsfilter för att kunna godkännas för EMC och därmed CE-märkas inom EU.
EMC betyder Eleketromagnetic Comptibility, dvs på svenska: förmågan att kunna samexistera med annan elektronik.
Och din LED-armp kan tydligen inte samexistera med annan elektronik.

Ofta finner man på kretskortet ett antal komponenter avsedda att stoppa störningar. Det kan vara kondensatorer, drosslar, EMC-filter skärmar etc.
I elektronik som är avsedd för en annan marknad där inga krav på EMC finns är det tomt på kretskortet där dessa komponenter normalt sitter.

Dvs man tillverkar prylen med olika bestyckning beroende på vem som skall köpa den.

Så svaret till dig Bennie, är att det säkert går att störa av apparaten, men det kan krävas ett antal, (kanske 2 till 20 st) komponenter som man inte har kännedom om vilka typer och egenskaper de skall ha.

Vafför gör man på detta viset då?
Pengar så klart, visst blir det en billigare produkt med färre komponenter monterade.
Man anpassar sig till den marknad dit man avser sälja.

Det finns skäl till att vissa saker är billigare i vissa länder.

Förmodligen stör din LED-ramp ut komradio, mobiltelefoni, radio och TV-mottagning även hos dina medtrafikanter. Räckvidden på stördimman kan vara flera hundra meter i värsta fall.

de
Roy
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: ledramp...störningar

Tack för en bra förklaring. När jag frågade om det gick att skärma av störningarna så var det bara för att jag var intresserad & ville ha en förklaring på min fundering. Dessvärre är det inte jag som har problem med en LED-ramp utan mojjen som startade tråden.

Bennie
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: ledramp...störningar

Hej
Har just monterat en ledljusramp på bilen. Den stör radion så pass att det inte
går att lyssna på den över huvud taget.
Nu undrar jag om nån har nåt förslag på vad man ev. kan göra för att få bort dessa störningar?:confused:

Hade tidigare DRL-ledbelysning inköpt på Biltema som medförde sådana störningar som du drabbats av. Ersatte för ett år sedan med DRL-ledbelysning jag köpte av B-Å. Linder här på forumet och sedan dess inga störningar.

Mvh
Peter
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: ledramp...störningar

Det här är elsäkerhetsverkets hemsida där de beskriver varor som belagts med försäljningsförbud: Elsäkerhetsverket
Man kan se långa listor, med både saker som stör och saker som är direkt livsfarliga.
Man gör helt enkelt inköp i handeln och mäter upp, alternativt får in anmälningar.
Någon koll av varor som privatimporterats gör inte, det har man inte resurser till

De
Roy
 
Toppen