• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

lukt i bilen

P

per-olof

Guest
hej! jag får en obehaglig lukt i bilen när jag kör. Det luktar inte när jag står stilla. är det någon som har haft samma problem heller något tips på vad det kan vara.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: lukt i bilen

Har du kollat så att det finns vatten i
samtliga avloppskrökar (vattenlåsen) ?

Om inte så dras avloppstankens luft bakvägen, in i bilen,
så snart du kör eftersom takluckorna ventilerar och drar
ut luft / skapar undertryck i bilen.
 

Wicke 48

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
15288
Medlemskap
2023
Sv: lukt i bilen

Vi råkade ut för samma sak för ett tag sedan. Orsaken till lukten i våran bil var gråvattentanken. Kolla att ni har satt i pluggarna i diskhon, handfat och duschen. Lycka till / Anders
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: lukt i bilen

Lägg i lite (2-3ts) kaustiksoda i avloppen, spola ner det, kör några km med bilen. Töm tanken.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: lukt i bilen

hej! jag får en obehaglig lukt i bilen när jag kör. Det luktar inte när jag står stilla. är det någon som har haft samma problem heller något tips på vad det kan vara.

Duoex har en produkt "Duoex Grå" speciellt för gråvattentanken, vi använder den några gången under en säsong. Rengör och motverkar dålig lukt.

//Tommy
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: lukt i bilen

Hej
Kolla batterierna, vi hade lukt när vi körde men inte när vi stod still på vår förra bil. De visade sig att batteriet läckte när vi svängde o det luktade avlopp . så det kan vara annat än gammalt spillvatten.
Gun
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: lukt i bilen

Det är detta som gör att man inte ska släppa ut gråvattnet var som helst, med eller utan kemikalier.
Det surnar lättare i sommarvärmen.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: lukt i bilen

Går det att använda "Propplösare" - "effektivt pulver för avlopp" ??
Innehåller natriumhydroxid och metallpartiklar.
Står att Propplösaren inte skadar plaströr eller andra typer av avloppsrör vid normal användning.
Används ej i aluminiumkärl.
Marknadsför av Provito AB.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: lukt i bilen

Jag frågade en tekniker på Husbilslandet om propplösare. Han svarade att det går bra och att det inte finns något som förstörs i avloppssystemet.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: lukt i bilen

Alltid lika roligt att läsa om alla hemmarecept på olika saker. Lika roligt är det att läsa om de som har problem...kanske av just denna anledningen för flera år sedan.
Varför köpa just en motorolja som rekommenderas av Fiat & andra, när man lika väl kan använda spillolja i motorn.

Det finns speciella produkter framtagna för att motverka lukter och beläggningar i husbilens rörsystem & tank för avlopp. Dessa produkter är testade så att de inte påverkar plaster, gummipackningar mässing/ koppar m.m. För tex visning av nivå i tanken osv.

//Tommy
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: lukt i bilen

Genom att offra lite hushållspapper på avtorkning före disk, genom att aldrig hälla ut mjölk i avloppet och dessutom sätta pluggarna i avloppen före färd så slipper man dålig lukt och behöver inte ta till biocider (viket jag förmodar att det rekommenderade Duex grå innehåller?).

aake
 
K

Kent5180

Guest
Sv: lukt i bilen

Hej köp galltvål och häll i både gråvatten och toa är mycket bra för både rengöring och lukt.
 
Toppen