• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fäll era paraboler

F

F.d. 55488

Guest
Ni som har bilar utrustade med parabol, kan man glömma att fälla ner parabolen?

Tydligen kunde ägarna till bilen jag mötte idag det. De kom körande österut på E22:an utanför Kristianstad. Parabolen stod upp med flatsidan mot körriktningen. Måste bli ett enormt tryck med en fart på 90-100 km/t. Eftersom jag mötte ekipaget kunde jag inte göra något för att uppmärksamma föraren. Hoppas att nån som åkte bakom istället kunde göra detta. Vi håller tummarna för det och att det inte hann orsaka skada. En checklista innan avfärd kan va guld värd.

Sommarhälsningar från Fy & Bi :):)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fäll era paraboler

Automatiske paraboler skal være koblet slik at de felles ned når motoren startes. Men manuelle paraboler er en helt annen sak, de må felles ned manuellt.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Fäll era paraboler

Jag har en själv automatisk parabol som är monterad redan från Knaus. Jag funderade själv över samma sak och upptäckte att det fanns en funktion (kabel) för automatfällning när motorn var igång men att den inte var inkopplad.

Jag kunde inte hitta ett bra sätt att få kabeln från satelitmottagaren till D+ så den är fortfarande "manuell" tyvärr men ingår i min "checklista" att snegla upp mot taket innan avfärd. ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fäll era paraboler

Normalt er det lettest å finne et brukbart D+ signal på baksiden av kylskåpet om bilen har luftegitter ved toppen av kylen. Ellers finnes signalet på el-blokken.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Fäll era paraboler

Vår fälls ned när bilen startas, brukar dock kolla genom takluckan så parabolen verkligen stänger
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Fäll era paraboler

En självsökande parabol ska vara kopplad så att den fälls ned när motorn startas - om inte, åtgärda det omgående !

Dessutom är det mycket viktigt att fälla ned parabolen vid åskväder.
Blixten slog ned i en parabolantenn på Skeppsdockans Camping i Söderköping för 2 år sedan och hela elsystemet i husbilen förstördes !

Avslutningsvis har vi noterat att många husbilsägare som har en parabol monterad på taket inte fäller ned antennen vid kraftig blåst - det bör man absolut göra då det annars kan innebära att parabolen skadas !
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Fäll era paraboler

En självsökande parabol ska vara kopplad så att den fälls ned när motorn startas - om inte, åtgärda det omgående !

Dessutom är det mycket viktigt att fälla ned parabolen vid åskväder.
Blixten slog ned i en parabolantenn på Skeppsdockans Camping i Söderköping för 2 år sedan och hela elsystemet i husbilen förstördes !

Avslutningsvis har vi noterat att många husbilsägare som har en parabol monterad på taket inte fäller ned antennen vid kraftig blåst - det bör man absolut göra då det annars kan innebära att parabolen skadas !

då kan man ha dom som fågelbad mvhHåkan :msn_idea:
 
Toppen