• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farthållaren svajar

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
På vår Fiat med 2,3 l motorn (150 hk), 2012 års modell, svajar farthållaren betänkligt. Ställs den på 90 km/h kan den pendla upp till 5-6 km/h mellan högsta och lägsta fart. Detta på normala lätt kuperade landsvägar. Vår förra bil, 2010 års modell, med 130-hästarn höll farten perfekt. Den klarade även lite större motlut med kraftigare gaspådrag av farthållaren.
Våra grannar har 130-hästarn på 2013 års modell och upplever samma fenomen.

Har någon annan samma erfarenhet? Jag antar att det mesta sköts elektroniskt, kan det ha med mjukvara att göra? Nu är det naturligtvis inte världens största problem, men lite irriterande är det allt.
 
F

F.d. 50240

Guest
Sv: Farthållaren svajar

Hej. Har haft liknande problem om jag kopplat in farthållaren innan motorn kommit upp i temperatur. Vi har en 180hk. Testat genom att väntat tills motorn kommit upp i arbetstemp och då har vi inte märkt några problem.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren svajar

Varje bil är unik när det gäller reglering av farthållare vikt motorstyrka.
Finns där ingen fuktionstest/inställning?
 
T

Tommy W

Guest
Sv: Farthållaren svajar

Jag har samma problem med min 180 motor den svajar innan den blir varm
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren svajar

Det är Fiats farthållare original, ingen eftermonterad. Någon form av kontroll/justering är nog inget för vem som helst på en sådan antar jag.
Varm motor? Det har jag inte ens reagerat över, men det är nog sällan jag kopplar in den innan motorn är varm. Efter ett kortare stopp är nog motorn fortfarande varm, men det händer även då. Värt en extra kontroll är det i alla fall, så det ska jag ha i åtanke vid nästa utflykt.
Jag vet inte hur funktionen är, men att någon sensor vid ABS-kransen är inblandad håller jag för troligt. Sedan måste väl någon signal därifrån gå till någon styrenhet som reglerar gaspådraget. Jag tycker mig ha märkt att reaktionen på minsta lutningsförändring är sen. Därför hinner jag tappa lite fart uppför innan farthållaren kompenserar.
Jag pratade med Hedins bil i Linköping idag. Mest för att kolla om de kände till "problemet". Det gjorde de inte, men skulle kolla mot sin back-up på Fiat och återkomma. Jag får se vad de kommer fram till.
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Farthållaren svajar

Hade samma problem,de är ett grantijobb som Bilkompaniet i Luleå fixa.(Fiat service)De hade att göra med mjukvara.Nu fungerar den som den ska.
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Farthållaren svajar

Jag har en original-farthållare med detta beteende på en Ducato 2,3MJT 150 hk, 2013 års modell.

För en vecka sedan informarade jag Bilpartner - en återförsäljare i Malmö - om problemet och begärde instruktioner för att ändra farthållarens inställningar, till exempel "gain" och "feedback", sånt som man hitta i instruktionsboken när man har eftermonterad Waeco-farthållare eller liknande.

De hade inte hört talas om problem med farthållarens eftersläpning i backar och kunde inte heller bistå med trimningsanvisning. Jämmerdal!

Idag blev jag uppringd av en herre från Bilpartner som berättade att Fiat hade haft någon slags sammankomst eller konferens eller vad det nu kan ha kallats, och att man där bland annat diskuterat just detta farthållarproblem på nyare modeller. Det förekommer tydligen i flera fall, i flera länder. Just nu lär det inte finnas någon lösning på problemet, men Fiat har i alla fall förstått att problemet existerar och att det inte är ett påhitt av någon enstaka kund.

Vi får väl se vad det kan resultera i. Man ska kanske inte ha för höga förväntningar...
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen