• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

I

Ice-Man

Guest
Klistrar in mitt inlägg från annan tråd då det tenderade att lämna ämnet:


Än så länge har jag inte sett några fördelar. Har heller inte sett några större skillnader jämfört med den iPhone 4 som finns i huset sedan tidigare.
Tur att Android är så mångsidig, annars hade det nog blivit svårt att få över uppgifterna till iPhone. Sony har i sin PC Companion en guide för att föra över data från en iPhone, men någon motsvarighet har jag inte lyckats hitta från Apple så det blev krokiga omvägar för att föra över grejorna.

Över lag tycker jag att många grejor är onödigt krångligt i iOS och utseendet på huvudskärmen med alla programikoner man utgår ifrån känns mycket gammalt och förlegat när man jämför med alla trevliga widgets (små program som visar innehåll) som finns till Android. Med andra shells/launchers (program som förändrar utseendet) så är möjligheterna att personifiera sin telefon oändlig. Jag funderar på att ge gamle svärfar en Android med BIG Launcher (https://play.google.com/store/apps/d....launcher.demo) som gör telefonen SUPERENKEL att använda (se bilderna i förra länken).

Satt häromdagen och jämförde kamerorna i iPhone och min Xperia Z (tråden handlar ju faktiskt om just kamera). Vissa tycker att kameran i iPhone är snabb, men kameran i Z med sina 10 bilder per sekund lämnade verkligen iPhone 5 i kölvattnet så det stänkte om det.

Upplåsningsfunktionen är en annan sak jag reagerar över. I Android finns flera olika upplåsningsalternativ t.ex. låsa upp med ansiktsigenkänning, mönster (grafiskt), pin, lösenord. I iPhone finns bara pinkod som dessutom är lätt att ta sig förbi (känd bug) så man kommer åt kontakter, foton etc.

När jag sitter med telefonerna bredvid varandra känns det som om Apple stannat i utvecklingen medan konkurrenterna rycker ifrån i en rasande takt. Apple, det är verkligen dags att komma med något nytt och innovativt nu!
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Navigeringen i appen funkar när den filmar men om det ringer blir det ett avbrott i inspelningen.. en klar brist som tydligen har att göra med Apples villkor. Det finns dock fortfarande en del fördelar med ios.. tex. tillgången på bra kvalitetsapplikationer ;).
Om man har en iPhone som inte längre används som telefon så blir det en kanonlösning tycker jag.

Avbrott i inspelningen i en säkerhetsprodukt är ju en väldigt klar svaghet! Man kan ju ge sig tusan på att den inte är aktiv när man behöver den som mest! Återigen har Apple bevisat att det är korkat att försöka bestämma har folk ska använda produkterna! Hoppas ingen förlitar sig på att Dashcam-appen, det är ju en ren säkerhetsbrist.

De flesta stora (i avseende på antal användare) appar finns till båda plattformarna och är idag knappast ett skäl att välja den ena framför den andra.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Prova Siri, det är en höjdare som förhoppningsvis kommer att få nya funktioner och prata svenska om en månad. Min skolengelska funkar utmärkt med lite övning.

Snälla, prata engelska med telefonen utan motpart? Det känns fånigt att prata svenska med telefonen (röstsökning på svenska har fungerat i ett år med Android nu), att snacka engelska är ju ännu fånigare!

Nej, nu har vi hamnat utanför trådens ämne och vi får nog fortsätta diskussionen i denna tråd. Kanske kan du bemöta mina reflektioner från inlägg #10 (skadlig kod) och inlägg #12 (överföring av data, gammeldags gränssnitt, kameran, upplåsning, etc...)?
 
F

F.d. 53392

Guest
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Kan inte annat än förundras över Androidägares eviga tjat om hur mycket bättre deras telefon är. Vissa gillar iPhone andra gillar Android. Varför inte nöjas sig med det?

Förresten, varför startar aldrig en iPhoneägare såna här diskussioner?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Snälla, prata engelska med telefonen utan motpart? Det känns fånigt att prata svenska med telefonen (röstsökning på svenska har fungerat i ett år med Android nu), att snacka engelska är ju ännu fånigare!

Du kan väl åtminstone testa? Din engelska är säkert lika bra som min.
Motparten är Siri, hon är intelligentare och har mer humor än de flesta.
Prova med "remind me" och hon ger sig inte förrän hon tagit reda på vad du vill bli påmind om. Eller "navigate to" och du kan få reda på alternativa bussturer till Gothenburg. Ja, det är svårare med Göteborg eftersom hennes svenska än så länge är urusel.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Avbrott i inspelningen i en säkerhetsprodukt är ju en väldigt klar svaghet! Man kan ju ge sig tusan på att den inte är aktiv när man behöver den som mest! Återigen har Apple bevisat att det är korkat att försöka bestämma har folk ska använda produkterna! Hoppas ingen förlitar sig på att Dashcam-appen, det är ju en ren säkerhetsbrist.
.

Antagligen gör Apple detta bara för att jävlas med sina kunder ;).

- Men i fallet med dashcam appen iSymDVR så tycks det lösa sig i alla fall:

"NOTE: iSymDVR will not perform recording in the background since iOS has strong limitation about that. No one app is allowed to recording the video when you put app on hold (by pressing Home button) or it goes to background because of incoming call, for example.

However, iSymDVR has a great feature which allows to recover recording the video automatically, when iSymDVR become active again."
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Bland världens proffstyckare/testare finner man inte spec mycket som talar emot Ice-Mans inlägg ovan och i andra inlägg "torgförda" uppfattningar! Se ex detta test Iphone 5 sämst i test | Min Ekonomi | Aftonbladet. Obs att detta test är bara är ett (men stort/mer kvalificerat tekniskt) i raden med liknande innehåll betr iPhone 5 som man kan ta del av.

Att Appels maskineri hackar en del både tekniskt och ekonomiskt är väl känt för de flesta som följer upp aktier/ekonomi. Sannolikt en följd av att Appel inte riktigt hängt med enligt internationella tester och marknaden kunderna är ytterst de som bestämmer.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Kan inte annat än förundras över Androidägares eviga tjat om hur mycket bättre deras telefon är. Vissa gillar iPhone andra gillar Android. Varför inte nöjas sig med det?

Förresten, varför startar aldrig en iPhoneägare såna här diskussioner?

Nah, jag pratar mest om hur mycket sämre iPhone är :)
Om Apple fortsätter att hålla denna styrfarten kommer de snart att bli en parentes när de märkesberoende konsumenterna får upp ögonen för nästa hippa lur.

Jag startade denna tråd för att ämnet gled iväg i en annan tråd, jag trodde det framgick. Jag ställde bara en fråga där om en app som uppenbarligen begränsas av iOS i avseende av funktion. Jag nämnde inledningsvis varken iOS eller Android.
I den tråden nämner jag f.ö. att jag såväl har iPhone 4 och 5 och givetvis Androider.
Är du inte intresserad av innehållet i denna tråd så finns det massvis med andra trådar jag kan rekommendera ;-)
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Har man det bästa kan man bara luta sig tillbaka och njuta :) Svårt att erkänna för en del, men iPhone regerar!

He en go kväll, Torbjörn

Regerade! Kronan har numera ramlat av. Enbart Samsungs försäljning överstiger sedan några månader Apples!
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Du kan väl åtminstone testa? Din engelska är säkert lika bra som min.
Motparten är Siri, hon är intelligentare och har mer humor än de flesta.
Prova med "remind me" och hon ger sig inte förrän hon tagit reda på vad du vill bli påmind om. Eller "navigate to" och du kan få reda på alternativa bussturer till Gothenburg. Ja, det är svårare med Göteborg eftersom hennes svenska än så länge är urusel.

Jag har testat, inte imponerad för fem öre...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Att Appels maskineri hackar en del både tekniskt och ekonomiskt är väl känt för de flesta som följer upp aktier/ekonomi. Sannolikt en följd av att Appel inte riktigt hängt med enligt internationella tester och marknaden kunderna är ytterst de som bestämmer.

Jag läste häromdagen att Apple åter är världens högst värderade företag (2.740 MSEK) med en kassa som aldrig tidigare uppnåtts av något företag. Som jämförelse är Norges oljefond värderad till ca 4.500 MSEK efter 30-40 år och Sveriges BNP 3.555 MSEK 2012.
 
Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Det går tydligen inte så bra för Apple i landet med världens största befolkning (Kina): Budgetmobilen som sopar banan med iPhone - NyTeknik
Listan toppas av Samsung som överlägsen etta, följt av de kinesiska tillverkarna Lenovo, Yulong, ZTE, Huawei och Xiaomi. Apple ligger först på sjunde plats på den kinesiska marknaden.

Läste också att Apple den 10 september kommer att presentera en "redesignad iPhone" vad det nu innebär. Den kanske lanseras i rosa eller blå färg. Försäkringsbolagen får väl i vanlig ordning in många ärenden med trasiga iPhones när det är dags för lansering...

Apple behöver komma med nya smarta funktioner så att resten av marknaden måste hålla sig på topp.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Läste också att Apple den 10 september kommer att presentera en "redesignad iPhone" vad det nu innebär. Den kanske lanseras i rosa eller blå färg.

Jag antar att du menar iPhone 5C gjord i färgad plast?
Personligen anser jag att de finns tillräckligt många plastlurar från Korea och Kina.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Nej, jag bara funderade lite över vad "redesign" innebär i Apples värld. Det är tekniken på insidan man behöver titta närmare på. Batteriförbrukning t.ex., rätt eländiga driftstider på de flesta smartphones idag (om man använder dem flitigt). Sedan dottern fick sin iPhone 5 har hon inte vistats längre stunder från ett vägguttag, sämre batteritid än de Androidtelefoner hon haft tidigare. Hon använder i och för sig telefonen extremt mycket online.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Batteriförbrukning t.ex., rätt eländiga driftstider på de flesta smartphones idag (om man använder dem flitigt). Sedan dottern fick sin iPhone 5 har hon inte vistats längre stunder från ett vägguttag, sämre batteritid än de Androidtelefoner hon haft tidigare. Hon använder i och för sig telefonen extremt mycket online.

Nu överdriver du, en iPhone 5 med 40% kvar på batteriet klarar drygt 14 timmars lyssning av musik.
Bättre än de flesta, sämre än föregångaren.
Så det räcker för din dotter att ladda någon timme nattetid.

bild-784378.JPG
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Jag gillar mycket hos Apple! (byter aldrig ut min älskade iMac t ex) Men jag måste hålla med Ice-Man i att det måste hända något nytt på mobilfronten!
Anledningen till att jag lämnade Iphone och gick över till Android var saknaden av förnyelse. Jag bytte "upp" mig från en Iphone 4 till en 5 men kände mig väldigt snabbt besviken över att det inte kändes just nytt!
Allt utom en lite längre skärm var sig likt. Jag ville ha stora förändringar!

Därmed bytte jag till mig en Android istället, i form av en Samsung Note II, och YES! Now we talking! :)
Så ska det se ut, en skärm som går att använda till t ex surf på riktigt! En penna som funkar förträffligt att rita och skriva med, nyttiga/roliga funktioner m.m.

Nej Apple, släpp en mobil med rejäl skärm mycket nya och annorlunda funktioner, grym batteritid, Siri PÅ SVENSKA! Och möjligheten att låta användaren välja utseendet på skärmen (typ widgets). Då kommer jag köpa en Iphone igen!

Man kan inte leva på att sälja samma mobil i flera genarationer genom att bara byta skal på dem!
Då tröttnar iallafall jag!

/Ronny
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Nej Apple, släpp en mobil med rejäl skärm mycket nya och annorlunda funktioner, grym batteritid, Siri PÅ SVENSKA! /Ronny

Ja, där håller jag med! Siri på svenska skulle vara ett lyft. Jag använder Siri på engelska men hon har svårt med svenska orter och namn.

Däremot gillar jag skärmens storlek på min iPhone 5, vill jag se större text och bild använder jag iPad Mini (8 tum) eller iPad 2 (10 tum).

Tre skäl till att jag använder Apples produkter i husbilen är apparna iGO för navigering, Mobil Life + för ställplatssökning samt Ztory för att läsa tidningar som jag inte vill vara utan.

Det jag saknar på mina Androider (Samsung, HTC, ZTE och Huawei) är enkelheten och minneshanteringen samt faktiskt också dålig batteritid. Min Samsung Galaxy Camera är utmärkt som kamera och Huaweien som reservtelefon, de andra ligger i byrålådan. Bara Galaxyn har kunnat uppdaterats vid ett tillfälle.

PS! Ser nu att Ztory finns även till Android, 5.109 tidningsmagasin för 99 kr/månad.
 
Senast ändrad:
Toppen