• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Jag hoppas innerligt att ingen tror/förväntar sig att ett fordom som väger 3,5 ton och uppåt skulle bromsa som en bra personbil.:confused:

Ha respekt för att det är ett tungt fordon som framförs, med därtill utökade marginaler.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Åke!
Jag kan slå på en tvärnit med våran husbil och går inte det kan jag hålla med dig;)
HUR KAN JAG FÅ MER BROMSVERKAN???????????
Jo, genom ökad friktion och lägre vikt!!!!!!!
Det går inte att trolla med naturlagarna!
Inget trolleri men det man kan förbereda är t.ex att "tvärnit" inte behöver uppstå genom;
¤ väl fungerade, kontrollerade och servade bromssystem inkl ABS ...
¤ att se till att däcken är de rätta och anpassade för rätt körsäsong, inte för slitna, mm
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

På den tiden fanns det inte ABS på Adriatic husbilar! Även om den var i princip ny då. ABS'en fick man försöka ha i foten!
Jag har för mig att det inte var styrservo ens! Bilen hade en 75 hk diesel motor, vilket var riktigt märkvärdigt då (1991).
Kilometerskatt fick man fixa själv. Det satt ett räkneverk i navet på nåt hjulen, in med en lapp i räkneverket och skicka in en gång i kvartalet om jag minns rätt.
Det var iaf skönt när det med kilometerskatten försvann!!!

Fast detta system födde många slipade hjärnor i olika trix med att lira dessa räkneverk, blev dyrt om nån blev påkommen.
De bästa räkneverken var de som satt inne i kupe'n. För då gickt det i bästa fall fixa sin klurighet vid en kontroll lite snabbt........jo, jag har ju fått allt detta berättat för mig för betalat sin rätta skatt skall man ju göra.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Vill minnas att du skrev i en tidigare tråd att du kört 170km/tim. på autobahn med din husbil undrar vad du hade för bromssträcka då? Köra lugnt som du skriver ser nog olika ut för olika förare.
/Åke

Nja där plussade du nog på ett antal km/h men jag skall se om jag hittar inlägget.
Sen stämde inte min hastighetsmätare och i 110km/h på Gpsen var 123km/h på mätaren men det är vanligt på bilarna med 15" hjul , sen monterade jag större däck med större rullomkrets.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Bengt-Åke, ta inte åt dig för hårt!
Undrar om det inte var undertecknad han avsåg!
Det finns fler stollar , he he!

Till mitt eländiga försvar kan jag intet säga mer än att denne ibland gasglade herre får hjärnsläpp.
Så vad jag minns i denna stund av självkritik så var det säkert på någon sträcka på Autobahn med sällsynt lite trafik och allt annat i perfekt läge utom undertecknads tillstånd.

Nu har jag erkänt om det nu var mig det avsågs??

Fast det kanske finns fler som kryper till korset???


Anders den ångerfulle
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Nä men även jag trampade på Autobahn en gång men detta var under någon kort stund för min hustru uppskattar inte höga farter och är väldigt förståndig så för familjefriden och säkerheten samt kan man ju inte påstå att farter över 110km/h är bekväma.

Men några 170km/h finns nog inga fysiska möjligheter att få upp bilen i.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Nä men även jag trampade på Autobahn en gång men detta var under någon kort stund för min hustru uppskattar inte höga farter och är väldigt förståndig så för familjefriden och säkerheten samt kan man ju inte påstå att farter över 110km/h är bekväma.

Men några 170km/h finns nog inga fysiska möjligheter att få upp bilen i.

Jag hade bestämt för mig att jag sett att du kört 170km/tim i något sammanhang men jag kan inte hitta någon annan än Anders som nämnt den siffran, kanske jag har blandat ihop er, i vilket fall ber jag så mycket om ursäkt för mitt förhastade inlägg.
//Åke
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Åke : Det är absolut ingen fara och jag har förvisso gasat på nere på 3 filig autobahn och det var ju egentligen på tok för höga farter men jag hade frun bredvid mej och kan nog tänka att 140 km/h mätarfart i kanske 10 sek kan jag stå för sen tycker även jag att det är för "spännande" att köra även om det är inga bilar omkring mej .

Dock ligger jag många gånger i gällande fart enligt GPS i Sverige med undantag 120km/h motorvägarna .
Låter kanske lite redig men det är jag ju ;) :) hehe nä men frun gillar det inte och det blir ljudmässigt brusigt i kupén .

När det gäller personbil så var man värre förr men även där har man lugnat ner sig .
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Bengt-Åke, ta inte åt dig för hårt!
Undrar om det inte var undertecknad han avsåg!
Det finns fler stollar , he he!

Till mitt eländiga försvar kan jag intet säga mer än att denne ibland gasglade herre får hjärnsläpp.
Så vad jag minns i denna stund av självkritik så var det säkert på någon sträcka på Autobahn med sällsynt lite trafik och allt annat i perfekt läge utom undertecknads tillstånd.

Nu har jag erkänt om det nu var mig det avsågs??

Fast det kanske finns fler som kryper till korset???


Anders den ångerfulle


Anders din buse :
Jag fick ta sk** för dina handlingar ;) ;) ;) hehe (OBS lite skämtsamt men det hoppas jag att du tål )

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/528205

Men som jag skrev så har gasfoten även här styrt mer än förnuftet .
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Vid diskussioner med bilprovningen om ev. nedvägning av min Ambulans fick jag klart för mig att kraven på bromsarna är lägre på fordon över 3,5 ton än på de under 3,5 ton!

Jag trodde att de lägre kraven på tex tunga lastbilar hade med lägre tillåten hastighet att göra men så var inte fallet.

Resultatet i mitt fall blir att en 3,9 ton tungt personbilsregistrerat utryckningsfordon får ha sämre bromsar än tex en 3,4 ton tung husbil.:confused:

Om jag skall kunna väga ner den så måste jag skaffa fram intyg på att bromsarna klarar de högre kraven för en lägre totalvikt, Logiskt?

Att få fram intyg idag tycks svårt men med Pb 2 klassning (eller ev fortsatt Pb1 klassning) låter jag nog totalvikten vara oförändrad.

Just bromsarna var annars det som brandkåren i Malmö hade mest problem med när den gick som ambulans enl. deras fordonsansvarige.

(Om dessa regler gäller för nyare fordon vet jag dock ej, min är en -91:a)
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

(Om dessa regler gäller för nyare fordon vet jag dock ej, min är en -91:a)

Jadå, det är liknande regler idag (se mitt inlägg (#15) tidigare i tråden)

Lite knasigt kan det allt tyckas att det får vara så.. :rolleyes:

Edit : nu har jag ju inte standarden framför mig såhär hemma och ledig... :D' men om jag min mins rätt är det samma retardationskrav oavsett vikt (>4.4m/s2) men ingångshastigheten när man testar skiljer sig från 70km/h för en lastbil upp till 3.5 ton och 50km/h för en mellan 3.5 och 12 ton.

Så även om retardationskravet är den samma så är hastigheten lägre för en tyngre lastbil och med det också lättare att klara kravet ....
 
Senast ändrad:
Toppen