• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta handlar ABSOLUT inte om Husbilar.

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Söker härmed HJÄLP från er alla i HBK, vet att det finns en mängd kunskap i klubben så jag hoppas på lite Hjälp och vägledning. Det är så här att jag har blivit med "Slipsten", en sån där rund sak som man har för att slipa Kniv, Yxa och Lie på.
Nu har jag endast stenen, så det jag önskar är Ritning och eller Foto på ställning till denna sten. Har sett ställning i stålrör med Pedaldrift, annars är väl den hederliga träställningen med Vev den vanligaste. Men har ni/du en bekant eller själv en sådan här sak, ta en bild på Slipen och lägg upp eller sänd mej privat. Jag är mycket tacksam för allt som kan bidra, till att jag äntligen kan få en ställning till mitt nya tidsfördriv.
Ni kan sända till bezeks@telia.com eller lägga upp här på sidan så andra kan få glädjas.
Tack på förhand.

Med vänlig hälsning Tant Sture
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Detta handlar ABSOLUT inte om Husbilar.

Kult! Hvor stor sten har du fått fatt på, det er stor skillnad på stellet om det er en liten på sådär 30 cm diameter eller en kjempe på over meteren og 15 cm tykkelse.
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Detta handlar ABSOLUT inte om Husbilar.

Hallå Knut, Stenen är 50 cm i diameter.
Har du någonting att komma med så bjuder jag på en Whisky.
Kan bli två och så kanske vi får en go pratstund.

Tant Sture
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Detta handlar ABSOLUT inte om Husbilar.

Satsa på motordrift. Dels är det ett tråkigt jobb att veva, och om du tänkt att slipa en lie, får veven vara ganska lång för att inga händer eller andra kroppsdelar kommer i närheten av lien. Om du tänkt dig pedaldrift, så är det svårt att hålla slipobjektet stilla när man trampar.Ett vattentråg behöver du också, och det gör du lämpligtvis av ett avskuret bildäck. Det viktiga med vattentråget är att inte stenen står i vatten när den inte används. Sandsten drar åt sig vatten, och det blir lätt obalans i stenen. Ett lämpligt varvtal för en 50 cm sten skulle jag sätta till strax under 50 rpm.
Calle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Detta handlar ABSOLUT inte om Husbilar.

En av de meget få kommersielt tilgjengelige i den størrelsen er "Kiruna-Slipen" og 450 modellene.

Motordrift med en passende veksellåda for å få rett rotasjon er beste løsning på den delen av problemet, en motor på 500W burde være mer enn sterk nok - mindre kan ha problemer med å starte. For vatningen av stenen kan en som Calle skriver bruke et tråg eller som vi hadde på gården hos min mormor - en kanne med en dryppinne som stod bak stenen. Vatten rant i en tynn stråle ned på baksiden av stenen og sørget for den kjølingen og rensningen som behøvdes - utrolig hvor lite vatn en virkelig trenger for sliping av en lie.

Selv har jeg endast en 20 cm billigsten fra Jula, med en 150 W motor. Den driver stenen via et snekkedrev og kan med litt trening brukes for sliping av lieblad på frihånd. Kniver er enklere!
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Detta handlar ABSOLUT inte om Husbilar.

Finns det verkligen ingen som har ett bättre Foto än Bengt -Åke´s ????
Eller gärna en enkel teckning.
Nog har väl någon i HBK en vän eller släkting med en Slipsten stående bakom ett skjul.
Ta en bild den får bli hur den nu blir, jag är däremot ytterst Tacksam.

Med vänlig hälsning Tant Sture
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Detta handlar ABSOLUT inte om Husbilar.

Finns det verkligen ingen som har ett bättre Foto än Bengt -Åke´s ????
Eller gärna en enkel teckning.
Nog har väl någon i HBK en vän eller släkting med en Slipsten stående bakom ett skjul.
Ta en bild den får bli hur den nu blir, jag är däremot ytterst Tacksam.

Med vänlig hälsning Tant Sture

Hittad några bilder på nätet.
 

Bilagor

  • 0248133436 (Medium).jpg
    0248133436 (Medium).jpg
    92,5 KB · Visningar: 0
  • 3695372329 (Medium).jpg
    3695372329 (Medium).jpg
    69,9 KB · Visningar: 0
  • 6424758163 (Medium).jpg
    6424758163 (Medium).jpg
    146,8 KB · Visningar: 0
  • 9725971421 (Medium).jpg
    9725971421 (Medium).jpg
    73 KB · Visningar: 0
  • 9851500125 (Medium).jpg
    9851500125 (Medium).jpg
    60,8 KB · Visningar: 0

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Detta handlar ABSOLUT inte om Husbilar.

Där ser man vad lite "Tjôt" kan göra, har nu blivit uppringd av en man i Dalarna som jag ska besöka till helgen. En sten med ställning för 500:- låter helt perfekt.
Nu har jag då en sten i reserv och får en liten trevlig resa fram till helgen, detta passar utmärkt då tanten har några semesterdagar kvar.
Stort Tack till er alla som engagerat er, jag ska nu kolla vad jag får i Dalarna. Därefter ska jag nog bygga mej en ny och stadig slipställning.

Tack fra han Tant Sture
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Detta handlar ABSOLUT inte om Husbilar.

Husker at den gamle gårdssteinen hadde lagring gjort i fet tyri (tallrot), hardt trevirke med mye naturlig fett. Bukken var laget av bjørk, og veiven var håndsmidd i en gårdssmie.

Denne slipsteinen var gammel allerede for 60 år siden og forsvant når en kusine av meg overtok gården etter sin far.
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Detta handlar ABSOLUT inte om Husbilar.

Du har nog rätt Knut, det var ju ett gammalt hantverk att tillverka sin egna Slip.
Oftast så var nog Bysmeden med på ett hörn, sedan fanns det säkert mängder med egna idéer. Min mors bror som jag ofta besökte, han var smed på ett större Gods.
Sprang där som barn och lite har jag väl kvar inne mellan öronen, men tyvärr så faller mycket i glömska. Att nu sätta igång och själv försöka slipa mina knivar, yxor och kanske Stämjärn det blir att återuppliva det gamla.
Köpa nytt när man kan med enkla medel ordna saker själv, nä Jula o Clas Ohlsson släng er i väggen. Ännu en gång tack för bilder och några som har ringt mej med lite info.

Tant Sture
 
Toppen