• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Med referens till tidningen "allt om husvagn & camping, nr 8 aug 2013 och artikeln Bromsen - husbilarnas svaga punkt". Artikeln finns inte tillgänglig på nätet, därför måste tidningen vid ytterligare intresse köpas a´79,90 eller tjuvläsas vilket går rätt fort!

Jag reagerar starkt på denna typ av "oövertänkta/ovetenskapliga" tester med stora oklarheter främst betr bromsförmågan, tyvärr utförda och presenterade av sk fackpress som vi borde kunna ha tilltro till. Här en kort beskrivning inkl egna kommentarer/tyckanden;
¤ tidningen testar och jämför 5 olika husbilar/ inkl resp vikt vid testet (Hymer Camp 544/2.700kg, Karman Dex 595/2.500kg, MacLouis MC273/3.055kg, MacLouise NEV 873G/3.120kg och Morelo 95 Palace/7.300kg)
¤ resp bils bromssträcka från 100Km/h uppmättes till 59-68meter (2 st olika inbromsn), 48m, 48m, 47,7m och 61,3m
¤ man jämför också med Sveriges vanligaste bil Volvo V70 som sägs ha en bromssträcka på 36m olastad och 38m lastad, troligen korrekta värden med bra däck, etc och vissa givna förutsättningar i övrigt!

Tester av bromsar/inbromsning är ett otroligt intressant område för oss med husbilar men vad säger egentligen denna test?
¤ urvalet av olastade testhusbilar (åker det sådana på våra vägar?), med testvikter för 4 st mellan 2.700-3,120kg och 1 st Morelon på 7.300kg? Ett intressant urval/test borde ha berört de husbilsvikter som nästan alla av oss kör omkring med i praktiken, dvs ca 3.500 - 5.000kg (= totalvikter på väg)!
¤ hjulstorlek, däckskick, -ålder, -typ och skick på bromsar, fungerande ABS, hur långt de rullat, service, mm - fordonen är inte beskrivna (jämförbara med/mot vad?)!
¤ det enda bromstest som upprepades/dvs utfördes 2 ggr, uppvisade en diffens mellan 59-68m (= drygt 15%, vad ska man tro om resten av resultaten) osäkert eller oskickligt genomförda bromsprov, eller?
¤ Inte ens vägunderlaget beskrivet för bromstesterna (asfalt, grov eller slät?)!
¤ förutom att ingen 3-axlad bil finns med, vilket kunde varit intressant, så antar jag att ex Morelon har 6 hjul utan att de tydligen reagerat på det(dubbelmontage bak?).

Finns mycket mer att ifrågasätta t.ex varför jag köpte denna tidning (bromstesten naturligtvis!), gissa hur besviken man kan bli när man läser "slika sk tester" som saknar proffsighet i upplägg, genomförande och eftertanke (den faktiska nyttan för oss som läsare)!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Det är väl bra om någon tidning ändå försöker göra ett jämförande test även om det inte är så vetenskapligt. Man kan ju hoppas dom eller andra tidningar läser din kritik Relax och tar till sig den. Jag blev själv varse hur dåliga mina husbilsbromsar var för en tid sedan vid en kraftig inbromsning och undanmanöver p.gr.av ett lastbilsdäck på körbanan på en 90-väg.
/Åke
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Jeg har lest testen. Tidningen er en tidning for både husvagn og husbil. Det jeg tenkte på etter å ha lest testen, var : Når kommer de med en tilsvarende test for husvagnar
Man som bekjent kjøre i 100 km/t med husvagn på tyske motorveier dersom ekvipasje tilfredstiller visse krav.Kankje det bør stilles strenger krav til bremsene på husbiler?
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Undrar om det hjälper med kraftigare bromsar?
Bromsa så abs'en går in går väl på de flesta hyfsat moderna husbilar?
Då är ju bromsarna tillräckligt dimensionerade för en bromsning iaf. Mer lär ju inte behövas i vanlig trafik, eller hur?
Nä, gummits kontaktyta samt tyngd och tillgänglig friktion är nog de stora och avgörande faktorerna och där är man i princip chanslös.
Det är bara att ta skeden i vacker hand och köra aktivt och efter trafik och förutsättningarna som råder för stunden, tyvärr!

Större och supereffektiva bromsar funkar bäst på ett fordon där man inte har möjlighet att kyla mellan bromsningarna!
Kanske en husbil som går körs i alpliknande förhållanden och även då är stora bromsar inte till nån nytta om inte ALLT lirar, t.ex bromsvätska, slangar till oken som är friska och inte flexar för mycket , ja även däck osv.

Det är en del, hu jedamej!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Det är klart att det går att förbättra bromsarna i husbilar likaväl som det går och gått i personbilar, lastbilar, bussar och mc. Annars vore det ju meningslöst och föga utvecklande med jämförande tester. Sedan blir det säkert skillnad om tester görs av motorjournalister eller motoringenjörer med en bilfabrik i ryggen.
/Åke
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Åke!
Jag kan slå på en tvärnit med våran husbil och går inte det kan jag hålla med dig;)

HUR KAN JAG FÅ MER BROMSVERKAN???????????

Jo, genom ökad friktion och lägre vikt!!!!!!!

Det går inte att trolla med naturlagarna!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Har du ABS-bromsar på bakhjulen? Anders, jag tror inte alla bilar har det. Sedan går det ju att öka bromsarean för att få en bättre kraftupptagning innan hjulen låser och ABS tar över. Jag tänkte på olyckan med husbilen där föraren bromsade så mycket det gick men ändå körde på killen som bytte däck. Enligt Relax exempel verkade det vara stor skillnad i bromssträcka mellan husbilar och personbilar, måste det vara det? 10m bromssträcka kan göra skillnad.
/Åke
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Att genoföra ett bromstest är så svårt att en vanlig tidning knappast klarar av det vilket det finns många exempel på, detta är bara ett av dessa.
Skribenter har dessutom sällan koll på enkel grundskolefysik vilket känns lite märkligt.
Jag tror att detta test är lika intetsägande som alla bromstester från en given hastighet till stilla.
Vad säger ens bromssträckan i tester som detta och framförallt, hur mättes den?
Det finns många exempel på felaktigt utförda mätningar.
På 80-talet stannade både bilar men framförallt mororcyklar på extremt korta sträckor i tester, ner mot 30m från 100km/h!
Det berodde naturligvis på bristfälligt testförfarande, man kan inte testa bromsträcka utan utrustning avsett för det, att "bromsa vid ett märke och sedan mäta sträckan med måttband" fungerar inte alls då alla omedvetet bromsar långt före märket.
I dag stannar motorcyklar samt bilar på en bit eller just under 40m i alla tester vilket är den sträcka som ca 1G i retardation ger, detta under ideala förhållanden, mätt med korrekt utrustning.
Då en 25 år gammal sporthoj har i princip samma bromssträcka som en ny kan men se det som att utvekligen står still men det är tyvärr bara frågan om fysik, 1G (svårt att bromsa mer än det med en motorcykel) ger den sträckan och en superhoj från slutet av 1980 klarar 1G galant.
Samma gäller för bilar då bra bromsutrustning samt däck som klarar 1G retardation funnits i mängder av år, att testa bromssträckan från 100km/h under ideala förhållanden är därmed helt ointressant.
Fordonsvikten då, måste ett tyngre fordon ha längre bromssträcka?
Då en supersport-motorcykel på 280kg (med förare) och en Volvo som väger 1700kg har samma bromssträcka får man nog tro på de som har utbildning i fysik, fordonsvikten spelar ingen roll (om man ser på det exempelvis i ett vektordiagram) så länge bromsutrustningen och däcken kan retardera fordonet i 1G.
Frågan är då om alla fordon måste klara 1G under idealiska förhållanden?

Allt detta test säger om det utfördes med korrekt utrustning är att en lätt/medeltung transportbil inte riktigt klarar 1G vilket knappast förvånar någon.
Om det sedan är en säkerhetsfråga eller inte är något man kan föra debatt om, jag tvivlar på att jag skulle ha helt idealiska förhållanden den gång jag måste bromsa i panik, på vintern har vi upp mot 10ggr längre bromssträcka och det klarar de flesta bra.
Att stoppsträckan är lika med reaktionssträckan + bromssträckan är också något att tänka mycket på.

Att testa bromsning under krävande förhållanden är ännu mycket svårare t.ex. undanmanöver med full bromsverkan på isväg.
En del tidningar försöket testa sådant men resultaten blir ofta mycket svårtolkade.
Men det är först då ett modern fordon blir överlägset ett gammalt då den moderna elektroniska styrningen ger stora fördelar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Når løser airbaggen ut? det må finnes en margin mellom maks broms og utløsning av airbag.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Knut, det var en intressant fråga som väckte min nyfikenhet.
Frågan verkar ha många svar eftersom det är många faktorer inblandade men jag hittade en siffra på 36G som användes 1974, 1998 höjdes siffran till 60G när airbagen skulle lösas ut men om man vill veta mer finns det en del att läsa här:Google Answers: Acceleration to deploy air bag, meaning of 20-30 g's? och det finns säkerligen ännu mer info på internet om detta.

mvh jocke
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Har du ABS-bromsar på bakhjulen? Anders, jag tror inte alla bilar har det. Sedan går det ju att öka bromsarean för att få en bättre kraftupptagning innan hjulen låser och ABS tar över. Jag tänkte på olyckan med husbilen där föraren bromsade så mycket det gick men ändå körde på killen som bytte däck. Enligt Relax exempel verkade det vara stor skillnad i bromssträcka mellan husbilar och personbilar, måste det vara det? 10m bromssträcka kan göra skillnad.
/Åke


Ingen aning Åke.
Tack och lov så har jag bara behövt tvärnita en gång under alla tusentals mil vi har åkt husbil:(.
Det var på hemväg från Böda nån gång tidigt 90-tal. En bil körde rakt ut från en sidoväg och då blev det maxbroms direkt!
Husbilen var en Fiat Adriatic och det blev två svarta spår innan jag släppte av broms och kunde styra undan istället, huuuu!


Snacka om att ungarna satt på golvet efteråt mot framstolarna! Det behövdes inga värstingbromsar med kort avkylning..........för de kyldes av under tiden den då yngre Fadern satt på muggen.

Peppar, Peppar det var den enda gången!:oops:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

En er da på den sikre side når det gjelder bremser :D
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Hade förväntat mig kommentarer om varför man testat just OLASTADE husbilar vad jag kan förstå samt om inte last inte påverkar praktiska HB-inbromsningar när vi normalt använder husbilarna.

Lite mer "ved" för en fortsatt bromsdiskussion .... ;
¤ ett problem är bromsutrustningen i förhållande till fordons totalvikter, vilket ex kan begränsa möjligheter till att "väga upp bilar", bla pga för svaga dåliga bromsar.

¤ konsekvenser för bromssträckor vid mer eller mindre överlast, tydligen ett inte helt ovanligt problem i HB-sammanhang.

¤ risker med en olyckligt fördelad last på husbilens ena eller andra sida eller i någon ände av husbilen/inkl axlar. Sneddragning pga olika bromsfriktion/last kan leda till oförutsedda konsekvenser/känslighet, varning (ex för korta, långa, höga HB)?

¤ betr Knuts frågeställning om "utlösning av krockkuddar", denna sker genom avkännare placerade i bla bilfronten. Dvs inte som vid ex stängning av HB'ns gasolanläggning som sker via just fordonsretardation.
Varför, jo avkännare reagerar tidigare/snabbare i samband med krockkuddar än vad "G-kraftsavkännare" gör. När G-krafter utlöser, så har tid redan förlorats för kuddarnas utlösning, pga att en succ deformation redan pågått ett antal dm (5-10dm? = tid) ... innan en tillräckligt kraftig retardation erhållits.

Den passiva säkerheten är väl genomtänkt främst av etablerade p-bilstillverkare och troligen för husbilar och distr-bilar med orginalhytter (Fiat, etc). Man kan anta och hoppas att detta säkerhetstänkande även gäller för ex integrerade husbilar(?). Såvitt jag känner till krocktestas dock varken distr- eller färdigbyggda husbilar varken av någon nationell eller övergripande myndighet. Varför, ja det kan man ju något man kan undra över, för små serier för sådana kostnader?

Krocksäkerhet består inte enbart av bla bromsar och inkastade krockkuddar för "passiv säkerhet" utan även av förebyggande "aktiv säkerhet" som bromsar och nyare aktiva körhjälpmedel (visst påverkar de bromssträckor!). Alla hjälpmedel måste för att kunna fungera vara rätt konstruerade, utprovade och fungerande för just den HB-påbyggnad som de faktiskt används i = inga generella konstruktioner finns som fungerar för alla typer av fordon. De flesta körhjälpmedlen måste nästan alltid injusteras efter de olika fordon som faktiskt berörs = varken enkelt eller billigt (kräver hög kompetens och tidsödande utprovning)!
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Hej allihopa
Det är EEC 71/320 som reglerar kraven på bromsar på alla typer av fordon.

Jag själv har utfört tekniska bromsprov, visserligen på bandgående militärfordon, men principen med mätutrustning, analys och regelverk är den samma.
Det är en hel del instrumenterande som föregår en mätning så spontant så tycker jag testen som gjorts av tidningen verkar en aning oseriös.

Det är inte heller samma krav för en personbil som tex för en lastbil, och det som krånglar till det en aning är om våra husbilar är typade som lastbilar eller personbilar ? Jag antar lastbil eftersom ”personbil klass II” är ett svensk ”påhitt” och inte heller hittar jag något specificerat undantag på mitt registreringsbevis.

Personbil är klass M (1-3) i regelverket där en vanlig personbil är 1, medan lastbil är klass N (1-3) där N1 är upp till 3.5ton och N2 är över 3.5ton men under 12ton

Det finns mängder med olika krav men några som skiljer sig betydligt är
Maximal tillåten pedalkraft : 50kn för klass M1 (personbil) och 70kn för klass N1 (lätt lastbil)
Minimal uppnådd retardation : 5.8m/s2 för klass M1 och 4.4m/s2 för klass N1
Testhastighet : 80km/h för klass M1 och 60km/h för klass N1

Fordonen skall alltid provas vid maximal last (fördelad enligt tillverkarens specifikation) och med tom last (och ibland någon vikt däremellan)


Inte är husbilar sämre än någon vanlig transportbil i alla fall, sedan kan man ju naturligtvis fundera varför dom får vara sämre än en personbil ?
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Problemet är bara vad Hymer svarar upp mot för krav och normer och vem har utfärdat och kontrollerat dem, sedan kanske bilen också ändras på något sätt, kanske utrustning, etc. Det räcker inte med enbart ett krockprov, ger enbart ett slumpartat resultat för ett enda fall och modell (men ställt mot vilka krav och vilken myndighet kontrollerar), etc, etc?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Även om bromsar är bra så vill det ju till att man som bilförare använder dom på bästa sätt.
Jag hag nog bara användt 25-30% av maximala bromseffekt och tack och lov har inte mer behövts användas.
När det gäller väghållningen så skulle ja tro att det brister i dom flesta fallen i föraren för vem skulle våga tvärnita så inredningen/inventarierna börjar röra på sig och efter det göra en undanmanöver så bilen nästan går upp på 2 hjul.

Jag har som många här kört runt på bana med personbil och pressat den i höga farten och det har ju varit underbart kontrollerade former då man varit beredd på sakerna och nuet legat löst i bilen.

Hoppas ni ursäktar mig men jag tror i väldigt många fall så klarar bilen mer än föraren i en överraskningssituation (inkl mig).
Bättre köra lungt och hålla avstånd.. Visa ord men verkligen är något annat... ;-)
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Helt enig,

Avstånd och moderat tempo, och som tur är sitter vi i husbil jo ganska högt och med bra översikt och kan se trafiksituationen långt fremme.

Men större förståelse kan också önskas av många personbilister för at vi 'kryper' nerför berg och håller större avstånd på vägarna även om dom är snabba till att 'fylla ut' den avstånd ideligen:wideeyed:
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Även om bromsar är bra så vill det ju till att man som bilförare använder dom på bästa sätt.
Jag hag nog bara användt 25-30% av maximala bromseffekt och tack och lov har inte mer behövts användas.
När det gäller väghållningen så skulle ja tro att det brister i dom flesta fallen i föraren för vem skulle våga tvärnita så inredningen/inventarierna börjar röra på sig och efter det göra en undanmanöver så bilen nästan går upp på 2 hjul.

Jag har som många här kört runt på bana med personbil och pressat den i höga farten och det har ju varit underbart kontrollerade former då man varit beredd på sakerna och nuet legat löst i bilen.

Hoppas ni ursäktar mig men jag tror i väldigt många fall så klarar bilen mer än föraren i en överraskningssituation (inkl mig).
Bättre köra lungt och hålla avstånd.. Visa ord men verkligen är något annat... ;-)
Vill minnas att du skrev i en tidigare tråd att du kört 170km/tim. på autobahn med din husbil undrar vad du hade för bromssträcka då? Köra lugnt som du skriver ser nog olika ut för olika förare.
/Åke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bromsen - husbilarnas svaga punkt .... ?

Jag tycker att alla borde prova att bromsa sin fullastade husbil från 100Km till 0 någon gång på ett lämpligt ställe, det kan bli en nyttig erfarenhet. Att bromsa för fullt från 140-150 km/tim kan nog bli väldigt spännande, jag gissar att bromsarna tappar sugen ganska fort, för att kanske gå i botten vid 60-70km/tim?!
 
Senast ändrad:
Toppen