Relax
HBK Medlem
Med referens till tidningen "allt om husvagn & camping, nr 8 aug 2013 och artikeln Bromsen - husbilarnas svaga punkt". Artikeln finns inte tillgänglig på nätet, därför måste tidningen vid ytterligare intresse köpas a´79,90 eller tjuvläsas vilket går rätt fort!
Jag reagerar starkt på denna typ av "oövertänkta/ovetenskapliga" tester med stora oklarheter främst betr bromsförmågan, tyvärr utförda och presenterade av sk fackpress som vi borde kunna ha tilltro till. Här en kort beskrivning inkl egna kommentarer/tyckanden;
¤ tidningen testar och jämför 5 olika husbilar/ inkl resp vikt vid testet (Hymer Camp 544/2.700kg, Karman Dex 595/2.500kg, MacLouis MC273/3.055kg, MacLouise NEV 873G/3.120kg och Morelo 95 Palace/7.300kg)
¤ resp bils bromssträcka från 100Km/h uppmättes till 59-68meter (2 st olika inbromsn), 48m, 48m, 47,7m och 61,3m
¤ man jämför också med Sveriges vanligaste bil Volvo V70 som sägs ha en bromssträcka på 36m olastad och 38m lastad, troligen korrekta värden med bra däck, etc och vissa givna förutsättningar i övrigt!
Tester av bromsar/inbromsning är ett otroligt intressant område för oss med husbilar men vad säger egentligen denna test?
¤ urvalet av olastade testhusbilar (åker det sådana på våra vägar?), med testvikter för 4 st mellan 2.700-3,120kg och 1 st Morelon på 7.300kg? Ett intressant urval/test borde ha berört de husbilsvikter som nästan alla av oss kör omkring med i praktiken, dvs ca 3.500 - 5.000kg (= totalvikter på väg)!
¤ hjulstorlek, däckskick, -ålder, -typ och skick på bromsar, fungerande ABS, hur långt de rullat, service, mm - fordonen är inte beskrivna (jämförbara med/mot vad?)!
¤ det enda bromstest som upprepades/dvs utfördes 2 ggr, uppvisade en diffens mellan 59-68m (= drygt 15%, vad ska man tro om resten av resultaten) osäkert eller oskickligt genomförda bromsprov, eller?
¤ Inte ens vägunderlaget beskrivet för bromstesterna (asfalt, grov eller slät?)!
¤ förutom att ingen 3-axlad bil finns med, vilket kunde varit intressant, så antar jag att ex Morelon har 6 hjul utan att de tydligen reagerat på det(dubbelmontage bak?).
Finns mycket mer att ifrågasätta t.ex varför jag köpte denna tidning (bromstesten naturligtvis!), gissa hur besviken man kan bli när man läser "slika sk tester" som saknar proffsighet i upplägg, genomförande och eftertanke (den faktiska nyttan för oss som läsare)!
Jag reagerar starkt på denna typ av "oövertänkta/ovetenskapliga" tester med stora oklarheter främst betr bromsförmågan, tyvärr utförda och presenterade av sk fackpress som vi borde kunna ha tilltro till. Här en kort beskrivning inkl egna kommentarer/tyckanden;
¤ tidningen testar och jämför 5 olika husbilar/ inkl resp vikt vid testet (Hymer Camp 544/2.700kg, Karman Dex 595/2.500kg, MacLouis MC273/3.055kg, MacLouise NEV 873G/3.120kg och Morelo 95 Palace/7.300kg)
¤ resp bils bromssträcka från 100Km/h uppmättes till 59-68meter (2 st olika inbromsn), 48m, 48m, 47,7m och 61,3m
¤ man jämför också med Sveriges vanligaste bil Volvo V70 som sägs ha en bromssträcka på 36m olastad och 38m lastad, troligen korrekta värden med bra däck, etc och vissa givna förutsättningar i övrigt!
Tester av bromsar/inbromsning är ett otroligt intressant område för oss med husbilar men vad säger egentligen denna test?
¤ urvalet av olastade testhusbilar (åker det sådana på våra vägar?), med testvikter för 4 st mellan 2.700-3,120kg och 1 st Morelon på 7.300kg? Ett intressant urval/test borde ha berört de husbilsvikter som nästan alla av oss kör omkring med i praktiken, dvs ca 3.500 - 5.000kg (= totalvikter på väg)!
¤ hjulstorlek, däckskick, -ålder, -typ och skick på bromsar, fungerande ABS, hur långt de rullat, service, mm - fordonen är inte beskrivna (jämförbara med/mot vad?)!
¤ det enda bromstest som upprepades/dvs utfördes 2 ggr, uppvisade en diffens mellan 59-68m (= drygt 15%, vad ska man tro om resten av resultaten) osäkert eller oskickligt genomförda bromsprov, eller?
¤ Inte ens vägunderlaget beskrivet för bromstesterna (asfalt, grov eller slät?)!
¤ förutom att ingen 3-axlad bil finns med, vilket kunde varit intressant, så antar jag att ex Morelon har 6 hjul utan att de tydligen reagerat på det(dubbelmontage bak?).
Finns mycket mer att ifrågasätta t.ex varför jag köpte denna tidning (bromstesten naturligtvis!), gissa hur besviken man kan bli när man läser "slika sk tester" som saknar proffsighet i upplägg, genomförande och eftertanke (den faktiska nyttan för oss som läsare)!