• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HJÄLP snabbt inför husbilsköp Ford elnagh Marlin

F

F.d. 16733

Guest
Jag behöver hjälp, det är min första husbil och har 2 st som jag måste svara på imorgon men nu till frågan jag står mellan dessa 2 val

1. LMC Liberty - Fiat motor 2.5 diesel årsmodell 95 har gått 9600 mil, bodelen har en del småskavanker såsom myggnät och mindre förslitningskador men som jag kan tycka känns rimliga för den årsmodellen. I övrigt verkar motor bra och utvändigt ser den ganska välvårdad ut. 4 bältade platser

2. Ford elnagh marlin 2.5 TD årsmodell 99 har gått 22000mil, bodelen mycket rymligare med separat dusch. mer lastutrymme, modernare i allt.
2 bältade platser men reggad för 6 personer. Runt utsugen/fläkt (eller lilla takluckan eller vad man ska kalla det) i duschen syns det lite fuktskadat (utvändigt inget utan bara invändigt som vi kan se). En annan skavank är i chassit runt framdäcken så är det lite rost, ej mycket och ej på annat ställe under bilen.

Priset är detsamma för båda 2 och jag vet ej vad jag ska välja, boendemässigt känns alternativ 2 myyycket bättre men den lilla fukten i utsuget är lite orosväckande även om det ej verkar vara mer än så. Och km antalet är det dubbla jämfört med alternativ 1. Båda besiktade och ok.
Hjälp vad anser ni vore det smartaste alternativet

Snälla hjälp
 

Git & Micke

FD HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Borås
HBK-Nr
5403
Medlemskap
2022
Sv: HJÄLP snabbt inför husbilsköp Ford elnagh Marlin

Tycker du skall tänka på att fukttest den bil du är mest intresserad av hos en kvalficerad verstad. Tänk även på lastvikt. Brukar vara ett problem. Åk o väg den någonstans (kanske bilprovning eller en del trafikplatser har våg..) och kolla vad den max får väga.

Med vänlig hälsning, Mikael
 
F

F.d. 16733

Guest
Sv: HJÄLP snabbt inför husbilsköp Ford elnagh Marlin

ok detär forden, jag undrar dock som följdfråga milen för forden är ju betydligt mer. Vad är normalt? hur långt rullar en husbil?
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: HJÄLP snabbt inför husbilsköp Ford elnagh Marlin

Om dessa två bilar är de enda alternativen, så skulle jag personligen välja den äldre bilen med det lägsta mil-antalet. Detta förslag baserar jag endast utifrån den information som du beskrivit.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: HJÄLP snabbt inför husbilsköp Ford elnagh Marlin

Dessa fordon är byggda på lätta transportbilschassier och de är byggda för att gå många tusen mil under några få år. Så om bara service är skött så är milen oftast inget problem och det finns många transportbilar som går det dubbla och mer.
Husbilar går normalt inte så mycket men det behöver inte vara någon fördel enl mitt sätt att se.
 
F

F.d. 16733

Guest
Sv: HJÄLP snabbt inför husbilsköp Ford elnagh Marlin

ja det stämmer som följdfråga menade jag forden. Jag tyckte det lät mycket med 22000, men jag har ju bara köpt vanlig personbil förut och då känns det lite väl mycket. Tack för svaret
 
F

F.d. 16733

Guest
Sv: HJÄLP snabbt inför husbilsköp Ford elnagh Marlin

tack för svar, får jag fråga varför?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: HJÄLP snabbt inför husbilsköp Ford elnagh Marlin

Det som oftast skrotar en husbil är fukt i bodel och därpå följande förruttnelse av trästomme och isolering inte det maskinella eller milen.
Så undersök noga att det inte är fuktproblem.

Men oavsett mil o övriga tekniska detaljer så måste man trivas med planlösning och inredning annars blir det snart byte igen och husbilar är sannerligen inga sparbössor!
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP snabbt inför husbilsköp Ford elnagh Marlin

Jag behöver hjälp, det är min första husbil och har 2 st som jag måste svara på imorgon men nu till frågan jag står mellan dessa 2 val

1. LMC Liberty - Fiat motor 2.5 diesel årsmodell 95 har gått 9600 mil, bodelen har en del småskavanker såsom myggnät och mindre förslitningskador men som jag kan tycka känns rimliga för den årsmodellen. I övrigt verkar motor bra och utvändigt ser den ganska välvårdad ut. 4 bältade platser

2. Ford elnagh marlin 2.5 TD årsmodell 99 har gått 22000mil, bodelen mycket rymligare med separat dusch. mer lastutrymme, modernare i allt.
2 bältade platser men reggad för 6 personer. Runt utsugen/fläkt (eller lilla takluckan eller vad man ska kalla det) i duschen syns det lite fuktskadat (utvändigt inget utan bara invändigt som vi kan se). En annan skavank är i chassit runt framdäcken så är det lite rost, ej mycket och ej på annat ställe under bilen.

Priset är detsamma för båda 2 och jag vet ej vad jag ska välja, boendemässigt känns alternativ 2 myyycket bättre men den lilla fukten i utsuget är lite orosväckande även om det ej verkar vara mer än så. Och km antalet är det dubbla jämfört med alternativ 1. Båda besiktade och ok.
Hjälp vad anser ni vore det smartaste alternativet

Snälla hjälp

Hej låt dom inte stressa dej det är du som best när du skall svara
Det är bara ett försäljare triks
Tommy
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP snabbt inför husbilsköp Ford elnagh Marlin

Fukttesta båda bilarna ordentligt. Om de är utan problem så väg dem och se om du klarar dig med den verkliga lastvikten. Kolla sedan rost, bromsar, framvagn samt prokör noga. Kolla också om allt fungerar i bodelen. Kylskåp, panna, toa mm. Om du har den stora turen att allt fungerar som det skall så köp den du tror att du kommer att trivas bäst med. Får du några problem med fukt, rost eller lastvikt så köp dem inte. Det finns hundratals liknande bilar därute. Kolla bara på blocket och på mobile.de.
Lycka till:)
 
F

F.d. 16733

Guest
Sv: HJÄLP snabbt inför husbilsköp Ford elnagh Marlin

Tack alla för svar, vi har nu köpt en LMC Liberty, Fiat ducato 2.5 fran 95 och hoppas att vi ska trivas i den. Har börjat söka information om allt för att första hur allt fungerar, jag saknar manual för bodelen och säljaren hade ingen sa jag far försöka hitta en online och ladda ner.

Kommer säkerligen att behöva mer hjälp framöver och här verkar det finnas sa otroligt manga duktiga personer.

:)
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: HJÄLP snabbt inför husbilsköp Ford elnagh Marlin

Grattis till bilen o lycka till med husbilslivet
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: HJÄLP snabbt inför husbilsköp Ford elnagh Marlin

Grattis till husbilen. Ni får säkert mycket glädje av den! Det du inte själv kan klura ut angående handhavandet av värme, kylskåp, samt vatten och avlopp för bodelen kan du säkert få svar till här på forumet. Samma gäller bildelen!
Lycka till!
 
Toppen