• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hårtork

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Hur gör ni när ni frikampar och behöver torka håret?

Jag har ibland lagt mig ner på golvet och torkat håret i varmluften
från varmluftspannan. Nu är ju inte alla i bilen lika viga så jag
tänker prova detta.

husb772.JPG

Köpte en dammsugarslang som någon kund beställt och aldrig hämtat. 100:- betalade
jag för den, normalt pris 250:-, utvändigt mått 38 mm.. Vita stosen är toppen på
en limflaska och pipen är den avsågade och böjda anslutningen till dammsugarröret.

husb773.JPG

Den vita stosen är kapad så att den går att lirka in i uttaget från pannan. Jag
har bara trätt på slangen på den gängade delen på plastflaskan och sedan
dragit fast med vulktejp. På pipen sågade jag bort en del och sedan värmde
jag med en gaslåga för att pressa ihop den. Även den lindades sen med vulktejp.
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Hårtork

Har en tork med gaspatron som fungerar hjälpligt.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hårtork

Vi har elverk i husbilen så jag har en vanlig liten hårtork. Duger bra till mig och när Zacko, pudel, har blivit våt när vi har varit ute i regn.

Oftast så får mitt hår självtorka. När det är torrt så har jag nästan jämt en kepa nertryckt över håret.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Hårtork

Det enda kravet frugan hade när vi skaffade husbil var att hon skulle kunna torka håret så efter ett misslyckat försök med en 12-voltsfön skaffade vi en inverter på 1700 w så hon kunde använda sin vanliga hårfön.

/Per
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
952
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Hårtork

Köpte en fön för 12 volt hos Bengt i Örkelljunga för 149.- fungerar utmärkt!

Mvh Birgittha
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hårtork

De, som ofta reagerar negativt över ämnen om våra fyrbenta vänner i husbilen, framstår för mig som något enbenta och egoistiska.

Såväl min fru som våra hundar har ett legitimt intresse av att kunna utföra hår- och pälsvård efter utflykter i ur och skur. Bland annat drför väljer vi i regel att stå på campingar och utnyttja all bekvämlighet som finns där.
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hårtork

Solpanel, batterier och inverter, dvs 220v hårtork efter blött hår. Katter behöver ingen tork.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hårtork

Solpanel, batterier och inverter, dvs 220v hårtork efter blött hår. Katter behöver ingen tork.

Jo, Lurven har en sällsynt förmåga att blöta ner sig rejält men han gillar inte att "blåsas" så vi provade med en urgammal uppfinning, handduken, och det fungerar! Varje gång! Utan el!

Jappe
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hårtork

Nu är det tydligen OK att kalla folk både enbenta och annat,
bara för att man tycker att det snart handlar mer om hundar
än husbilar här på forumet.
Börjar mer och mer förstå Vingen3.
Tommy R
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hårtork

Numer ett ickeproblem ;):D

trimmer-multigroom-qg3250-smrjmedel-fr-rakmaskin.jpg


Peter :p:
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Hårtork

Köp inte den från jula 99:- gjorde jag ock kan summeras som ej väl investerade pengar!
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Hårtork

Tack för alla kloka tips.
Jag hängde ut tantan utaför fönstret på husbilen. Det hjälpte inte för det regnade, så håret blev blötare. Hon blev förkyld och förbannad.
Då tog jag handduken och frotterade hennes hår enligt förslag.....
Då såg hon ut som att håret hade exploderat. Hon skrek som en stucken gris när hon kollade i spegeln...
Då hämtade jag dammsugarslangen och skulle koppla den till Truma utblåset. Men det blev inte så bra för hon trodde jag skulle gasaihjäl henne. Klarade mig undan med ett blåöga.
Nu var det bara trimsettet för hundar kvar. Jag lovade att hon skulle bli helt torr i håret efter att jag trimmat henne som en nakenhund.
Men jag förstår inte att hon var så skeptisk mot mig nu. Hon skrek något om två blåa ögon, sen minns jag inget mera. Nu skriver jag från intensiven på sjukhuset för att vill berätta att jag fortfarande är vid liv.
Tack kära vänner att ni finns och ger mig ett bra stöd. :wall:

JOE
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hårtork

12 v fön en alldeles för svag och en inverter är nog det som jag rekommenderar. Ha en 12v fön ligger i lådan för obrukbara saker.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Hårtork

Min fru använder en 12 V fön och den fungerar, men hon startar motorn och kopplar fönen till 12 volts uttaget i instrumentpanelen. Har förvisso solcell men då behöver man inte förbruka ngt från bodelsbatteriet.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Hårtork

Ska prova Plutoduken på tanten istället för hårfön så får vi se om den fungerar.

JOE
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hårtork

Återkom gärna med en rapport om resultatet! Hur effektiv den är, "tantens" reaktion, eventuella skador o.s.v.

Jappe
 
Toppen