• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hollandspåsk !

I

Inger & Taeke NL

Guest
Vi åkte iväg på vår första helgresa för det här året i Torsdagskväll. Resan gick bara till staden Emmen som ligger i provinsen Drente i nordöstra Holland. Fredag morgon vaknade vi till ett riktigt vinterlandskap, som tur var hade snön töat bort vid tvåtiden på eftermiddagen.

Vi trodde att nu var vintern över men det fortsätter att snöa ordentligt med jämna mellanrum, ligger inte kvar. Det kan väl dröja innan det blir vår med blommande tulpaner.

Som information: Staden Emmen har genom en omröstning här i Holland röstats fram som den stad som har den trevligaste, mysigaste marknaden i hela Holland. Väldigt många stånd, mycket folk. Åk hit dagen innan för att få en parkeringsplats, kan annars vara lite svårt att hitta en plats. Marknaden är alltid på fredagar och de har allt, till och med möbeltyger!
:wideeyed::wideeyed:
image.jpg
 

Stina/Rolle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
2165
Medlemskap
2024
Sv: Hollandspåsk !

Jag skall åka till Amsterdam på "Tulpanresa" den 15 april. Vet du hur läget är på tulpanfronten? Jag är lite orolig för att blommorna inte har kommit igång./ Stina
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Hollandspåsk !

Har Emmen inte också en väldigt fin djurpark? Var på bilsemester där -96 så jag kan ju minnsas fel?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hollandspåsk !

Vet du hur läget är på tulpanfronten? Jag är lite orolig för att blommorna inte har kommit igång.
Hoppas Inger förlåter mig att jag svarar!
Ja det vet jag!
Alla lökar som inte hunnit få igång blomningen p.g.a. kylan har redan ersatts med redan blommande lökar från växthusen. Ett jätte arbete för den stora personalstyrkan men som innan öppningen, 21 mars, redan var avklarat. Du/ni har inget att oroa er för! Allt är som vanligt! Holländarna är väl förberedda på dylika vädersvängningar att ta hand om en av landets viktigaste guldkalvar och turistattraktioner.
Tack till Inger & Taeke!
Julian
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Hollandspåsk !

Hej Stina o Rolle,

Jag har bara sett smà tulpanblad som ser ut som de inte har lust att komma upp ur jorden, sà blommor fàr vi tyvärr vänta pà.

Hollandshälsningar,
med 2-3 plusgrader mitt pà dagen!!??
:twitcy:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hollandspåsk !

Nu avsåg mitt svar Holland och inte Friesland!:D
Jag vet att ni har det svårt där längst upp!:)
Julian
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Hollandspåsk !

SunCityGirl,

Jo det stämmer att det finns en väldigt fin djurpark i Emmen.
Vi var där sist för 9 àr sedan med vàra tvà smà barnbarn men vi tyckte att det var väldigt dyrt.

Hälsningar fràn oss i Dokkum,
:wideeyed:
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Hollandspåsk !

Julian o Stina,

Vi bor inte i Kiruna här "uppe".

Hälsningar!
:swoon:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hollandspåsk !

Jag brukar säga, utan någon som helst tvekan, att Friesland är Nederländernas vackrasta provins och att Dokkum borde vara huvudstaden i den provinsen. Den ligger på toppen av Nederland.:)
Jag längtar ofta dit!
Att jag dessvärre oftast håller till i Heerenveen som inte ens är en "stad" är bara att beklaga.:D
Julian
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Hollandspåsk !

Hej Julian o Stina,

Sla garna en signal nar in kommer till Dokkum nasta gang, kan vi bjuda pa kaffe!
 
Toppen