• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Knaus helintegrerad

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Jag är ute efter erfarenheter av en Knaus helintegrerad bil, den jag funderar på är en S-liner 700 LEG -07 med Alde vattenburen värme i.

Skulle gärna få svar från er som har eller haft en sådan eller liknande om vad som är bra eller dåligt i största allmänhet???

Hr någon använt en S-liner i vinterklimat? Det finns ju 650, 700 och 800 ( om jag fattat rätt gjordes dom mellan -07 och -10) som är samma bil i fronten men skiljer i planlösning och längd. Är nyfiken på alla tre varianterna.

Tacksam för alla synpunkter såväl positiva som negativa.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Knaus helintegrerad

Hej
Jag har en Knaus Sunliner 800 LEG. Bilder och utrustning kan du se i min profil. Jag hämtade bilen som då var ny från husbilslandet i februari och är mycket nöjd med både bilen och husbilslandet.
Jag har tidigare ägt en Sunliner 650 2005a och en Sunliner 800 LEG 2006a. Jag var också nöjd med de bilarna. Efter 1400 mil har jag bara haft några små justeringar som Husbillandet fixat utan problem. Det har också varit en tillbakakallning (recall) från leverantören då sidorutorna byttes fram för de var tydligen litet för mörkt tonade. Även detta fixade husbilslandet.
Under februari och mars testade jag bilen i vinterväder och temperaturer i ned till -20 utan några problem. Isolerjalusierna fram gör stor skillnad på värmeförlusterna fram. Min 800 klarar inte fullt två dygn på en gasflaska med drygt 20 grader inomhus och ca -18 på utsidan. Inga problem med något som frös. När jag kör värms hela bilen via värmeväxlaren. Jag har en webasto dieselvärmare
som också fungerar bra vilket gör att jag blir oberoende av gasol. Då webaston också värmer motorn så är den ekonomiska besparingen inte så stor men det är mycket lättare att hitta diesel och då jag har en 120 liters tank klarar jag mer än en vecka utan fyllning. Strömen med två batterier räcker dock inte så länge så någon form av batteriladdning behövs. Sommartid har jag två stora solpanneler men på vintern ger de inte så mycket så då krävs mera laddning från elstolpe eller generator. Investering i bränsecell tycker jag är för dyrt för vår sommar och höst fyller solpannelerna mina behov. Vid mycket vintercamping så skulle det kanske se anorlunda ut men då jag inte har så mycket tid för semester på vintern får det vänta.
Sunliner är bra kvalitetsbilar och du får helt klart mycket bil för pengarna:) Själv gillar jag utrymmet i 800an och prisdiffen är inte så stor. De byggdes fram till 2012. Min är en 2010a
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Knaus helintegrerad

Tack Bestliner för ett bra svar!!! Det är såna här svar man önskar. Finns det något som du byggt om eller tänkt att du skulle vilja ändra på i någon av dina tre S-liners? Byggdes alla fram till 2012?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Knaus helintegrerad

Hej
Jag tror bara det var 800an som byggdes i en specialversion med enklare utrustning fram till 2012.
För de vanliga var nog 2010 det sista året tror jag. Som du ser i min profil har jag adderat en del utrustning så det är kanske något du också vill göra. De saker jag inte skulle vilja vara utan är nog solpannelerna och webastovärmaren. Larm och kassaskåp ser jag också som viktiga samt AC på sommaren. De saker jag kanske skulle klara mig utan är mest utseendeprylar som de tonade fönstrena och silverfärgen. Det är prylar som adderar mycket i pris vid nybeställning en inte i bruksvärde. Min bil var en visningbil som hade allt detta och då den var i lager sedan ett år blev priset bra också med mina tillägg. Husbilslandet som ju du har nära dig är en toppenfirma som hjälper dig med allt du kan behöva till rimligt pris. Det har de gjort med mig både med förra 800an och den jag har nu. Hoppas det är hos dem du hittat din 700a. Då får du hjälp med allt du behöver. De kan också ge goda råd om tillbehör som passar till hur du tänker använda bilen.:)
Det ända som jag saknar är en ytterligare meter i längd dvs mera garderober och större sittgrupp.
Om sedan fru fortuna ger mig tur blir det köp av ett koncernsyskon till sunlinern i form av en stor Morelo från husbilslandet. Drömma skall man ju göra så nu väntar jag på vinsten och i mellantiden är jag nöjd ägare av min sunliner 800LEG:D
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Knaus helintegrerad

Tack igen Bestliner. Jag kan bara hålla med om det positiva om Husbilslandet, vår nuvarande bil kommer därifrån och det är aldrig några problem att få nåt fixas som behövs. Inte heller några diskussioner om vad som är garanti eller ej, dom fixar det och står för det så länge garanti finns.

Om vi fick hjälp båda två av fru Fortuna så så hänger jag gärna med till Jonas och vi tar en varsin Morelo:):):) Jag är säker på att det är nyttigt att drömma:)
 

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Sv: Knaus helintegrerad

Hej
Vi har en Knaus 800 LEG 07
Har använt den några gånger under vintern och med gasolpannan så är det inga problem att få bra värme. Men enbart elpatron 2kw så räcker det inte.

Har gjort en del ombyggnader i bilen. Tagit bort sittgruppen till höger om dörren och ersatt den med ett skåp. Där har vi tv på när vi står still.
Bytt bordet till ett mindre.
I köket mot sittgruppen så har vi satt upp en skiva med en hyll ovanpå.

Köpt bilen hos Husbilslandet och är mycket nöjda med dem. Hoppas kunna byta till en Morelo hos dem när hästarna springer som jag vill.

Claes
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Knaus helintegrerad

Hej
Vi har en Knaus 800 LEG 07
Har använt den några gånger under vintern och med gasolpannan så är det inga problem att få bra värme. Men enbart elpatron 2kw så räcker det inte.

Har gjort en del ombyggnader i bilen. Tagit bort sittgruppen till höger om dörren och ersatt den med ett skåp. Där har vi tv på när vi står still.
Bytt bordet till ett mindre.
I köket mot sittgruppen så har vi satt upp en skiva med en hyll ovanpå.

Köpt bilen hos Husbilslandet och är mycket nöjda med dem. Hoppas kunna byta till en Morelo hos dem när hästarna springer som jag vill.

Claes
Hej igen
Jag har också provat med bara elpatronen och noterat att 2 kw räcker till kanske -6 till -8 grader
om man vill ha runt +20 inne. Jag har också provat 3 kw el och då klarar man minst -15 litet beroende på vind mm. Den typen av elutag är tyvärr inte så vanliga där jag varit vilket ju är synd vintertid. Bilen är ju nästan 9 m lång och integrerad vilket ger en nästan oisolerad torpedvägg så det är ju ganska bravärden ändå. Jag undrar litet hur det är med andra märken i samma pris och storleksklass. Litet stödkörning med gasol eller webaston så klar bilen alla temperaturer som jag klarar och vill vara ute i. Det skulle vara kul att testa Jokmok marknad eller dyligt med sina ofta under -30. Då gäller nog att webaston går hela tiden gissar jag:)
Skall man ha en integrerad bil som är riktigt bra på vintern gäller nog Morelo eller Concorde av model större då de ju har annan torpedvägg med bra isolering. Då blir det dock mycket dyrare och hjälp från fru fortuna krävs i mitt fall.:D För långvarigt vinterbruk är troligen alkovbilar med riktig isolerad mellanvägg som aake skrivit om den riktigt bra lösningen. Jag får dock litet grottkänsla i den typen av bilar om de inte är riktigt stora och då tar jag hellre Morelo eller Concord eller vid riktigt stor jackpott en Vario eller Volkner:D
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Knaus helintegrerad

Bestliner

En isolerad mellanvägg och dito dörr går göra på flera sätt. I ett par bilar har jag låtit göra skjutdörrar, exempelvis i min Pillos från -92 med drygt 30 mm tjocka dörrar med effektiv skumisolering. Dessa skymde inte mycket i öppet läge.

I ett hembygge från tidigt 80-tal, vilken bil jag hade köpt i andra hand, lät jag Krokoms Träindustri bygga mellanvägg med 30 mm PU-skum med halva stalldörrar upptill (vilka öppnades framåt) och en halvdörr nertill som öppnades bakåt. Den bilen på en 5 tons MB var drygt 8½ meter och av integrerad typ.

Här en bild som jag visat tidigare med nedre dörren stängd och en av stalluckorna öppen (fälld framåt) och den andra stängd. Vid körning eller då vädret inte gjorde det nödvändigt att stänga mellanväggen så var båda stalluckorna öppna. Tillräckligt luftigt tyckte jag. I den bilen hade jag inte kostat på mig dieselvärmare utan fick värma motor och förarhus med hjälp av en värmeväxlare. Värmeväxlaren satt i botten på garderoben/torkskåpet till hö i bild.
img632.jpg

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Knaus helintegrerad

Hej AAke
Mellanväggen i den integrerade bilen ser fin ut och det är nog lösningen att klara riktigt bra vinteregenskaper i en integrerad bil utan bra isolering i torpedväggen. Jag har dock en komplikation som gör det litet lurigt att göra i min bil. Jag har en nedfällbar säng ovanför framstolarna vilken med en mellanvägg hamnar på "fel sida" av väggen. Jag ämnar ju klara mig med vad jag har idag och får väll elda litet för kråkorna så det funkar bra nog för mig även om jag förlorar mycket energi via torpedväggen och också motorn när jag kör webaston. Att få till en mellanvägg med två lägen (säng uppe och nere) blir nog litet överkurs. Om jag bodde uppe i vackra jämtland eller ännu längre norrut kanske ett besök i Krokom för mellanväggsbygge vore på sin plats. Nu försöker jag att undvika saltsörjan som vi tvingas leva med här nere. Strömsund finns dock i mitt hjärta efter att ha haft sonen på skyttegymnasiet under tre år fram till i våras så det kan kanske bli någon köldtest om tiden medger:)
Tack AAke för goda råd når det gäller vinteranvändning. Det är en förmån att få ta del av all kunskap som finns i klubben:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Knaus helintegrerad

Litt avhengig av chassi finnes det mulighet for etterisolasjon av torpedoveggen. Enklest er det på innsiden med en isolasjonsmatte av typen liggeunderlag, denne kan legges mellom veggen og den matten som finnes på gulvet og et stykke opp langs veggen slik at den ikke er synlig. På noen chassi er det god plass på motorsiden av veggen, men det krever rett overflate mot motoren på en ikke brennbar isolasjon - eksempelvis minneralull. Hos noen fabrikker er det mulig å bestille bilen med isolert toredovegg, men prisen er ofte for øy for de fleste.
 
Toppen