• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som bor i husbilen!

S

Sören-6830

Guest
Sv: Vi som bor i husbilen!

Hur stor bil har ni och hur ordnar ni med posten mm?
Har ni någon fast adress i Sverige?
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Vi som bor i husbilen!

Jag tycker nog att man kan säga att jag bor i husbilen. Har inte spenderat en enda natt i hemma-sängen sedan wapnöträffen i maj. Runar har också varit med i husbilen såklart ända tills för två veckor sedan när jag började mitt nya jobb i höganäs. Då blev han tvungen att flytta in i huset igen.

Nu kan man säga att jag är skriven hemma men bor borta :)

1 nov flyttar jag in i ett parhus som vi hyrt.
 
F

F.d. 14497

Guest
Sv: Vi som bor i husbilen!

Hur stor bil har ni och hur ordnar ni med posten mm?
Har ni någon fast adress i Sverige?

Är nu inne på 3 d:je året med bilen som permanent boende, men jag har gjort det lite lätt för mig, sept-maj Spanien, sedan hemma under dom sk,sommarmånaderna :mad:.

Har inget boende fast i Sverige, men har en Caravan Clubb som basstation som jag återkommer till lite då och då.
Skriven hos sonen funkar bra.

.............................//lowelowe med :dog:Ante
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Vi som bor i husbilen!

Här liknande funderingar. Hur planerar ni Ert år med tanke på var ni skall befinna er .


Vi håller oss i södra Sverige hela vintern. Hålla värmen är inga problem. Tvätta går bra men torka stora plagg och lakan lite sämre så vi planerar att ta in på camping varannan vecka och nyttja tvättmaskin och tumlare. Vi har bott i husbilen mer än hemma de sista två åren så vi vet vad vi ger oss in på och planerar inte att skaffa något annat boende än. Det löser vi när andan faller på.
 
F

F.d. 13544

Guest
Sv: Vi som bor i husbilen!

:yes: Vi har sedan ett år bott i husbilen och trivs väldigt bra. Vi har postadress till vår dotter och är folkbokförda på kommunen. Vi tillbringar största delen av året i Spanien och återkommer till Sverige i maj då vi står på en caravan club hela sommaren. Har en liten personbil som vi använder då.
 
F

F.d. 10799

Guest
Sv: Vi som bor i husbilen!

Jag har också flyttat in i husbilen permanent hustet bor sonen i och där har jag min adress det känns jätte bra. Drar till Portugal i vinter med lite omvägar.
Kanske Ryssland Moldavien Turkiet vad vet jag allt som det faller sig.
Lev gott och må väl.
Tomas
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Vi som bor i husbilen!

Låter helt underbart att kunna bo/leva permanent i husbilen, men med barn, skola och arbete så känns det lite knepigt. Men jag ser fram emot att bli pensionär och kunna leva nomadliv i en husbil. Hoppas man har hälsan med sig bara. Det är ju ett tag kvar dit för mig :)

/Ronny
 
L

linde

Guest
Sv: Vi som bor i husbilen!

Vi har huset till försäljning och tänker skriva oss på församling (kommun). Ni som gjort det har ni haft några problem med det?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vi som bor i husbilen!

Det kan bli lite problem när ni vill göra något som kräver kreditupplysning. Abonnemang, kredit(kort).
 
F

F.d. 5080

Guest
Sv: Vi som bor i husbilen!

Hej!

Har sagt upp min lägenhet och lämnar den 2012-09-30. Har hyrt ett förråd på Humlans minilager där jag förvarar det jag inte vill göra mig av med. Köpte husbil så sent som i maj, men bestämde mig ganska omgående för att testa att bo i bilen. Dom senaste månaderna har jag bara varit hemma och vattnat blommor samt tvättat. Nu har jag förmånen att kunna stå på min arbetsplats och kan även tvätta där. Detta blir ett rejält test för mig, då jag kommer att arbeta i (minst) 15 år till. So long so far trivs jag alldeles utmärkt med detta liv. Nu kommer ju som vi alla vet snart en kallare årstid, men då jag har möjlighet att parkera bilen inomhus på jobbet under natten är jag inte speciellt orolig. Jag kommer självklart att spara en hel del pengar på detta leverne, och min tanke är att dessa skall investeras i en bättre anpassad bil så småningom.

Må gott vänner! Det gör jag!:music-icon:

//Lasse Kba
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vi som bor i husbilen!

lite bakvänt kanske??:p de kanske finns nån som har bilen som bostad ock söker en fast punkt,,
i så fall ett litet boende vid smarholmens ställplats kungsbacka kommun,,
modernt,,alla bekvämligheter,,fristående,,passar för två,,där har bott ett annat husbilspar nåt år,,
ock dom flyttar till varberg,hör av er i så fall,,

en dambekant till mej,,inga dålia gräjer:D:D

förlåt,,ja fick ett brev,,bara uthyres,,
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5080

Guest
Sv: Vi som bor i husbilen!

lite bakvänt kanske??:p de kanske finns nån som har bilen som bostad ock söker en fast punkt,,
i så fall ett litet boende vid smarholmens ställplats kungsbacka kommun,,
modernt,,alla bekvämligheter,,fristående,,passar för två,,där har bott ett annat husbilspar nåt år,,
ock dom flyttar till varberg,hör av er i så fall,,

en dambekant till mej,,inga dålia gräjer:D:D

förlåt,,ja fick ett brev,,bara uthyres,,

????
 

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: Vi som bor i husbilen!

Hej Lasse! Vi har gjort som du nu gör, för ett par år sedan. Nu med facit i hand visar det sig att för den hyran jag betalade till Humlan(OBS! absolut inget fel på Humlan!)under två år som vi hyrde, kunde vi köpt nya möbler och annat vi förvarade där.
Därför skaffade vi oss en liten etta till nästan samma pris som hyran hos Humlan. OK inte i storstaden utan vi sökte oss ut på landet. Det är helt andra priser där.
Det gör heller inget när man "bor " i husbilen om lägenheten ligger lite avsides. Men det var skönt med en fast punkt att komma till ibland. Att duscha, tvätta, laga mat på en spis, sova i sin säng, att komma åt allt det där som annars hade legat inlåst längst in i förrådet.
Får man sen trevliga grannar som kan användas till att se till lägenheten då man är borta. Ev ta hand om posten och vara behjälpliga med saker och ting, så är det inte fel.
För det är en fördel på många sett att har en fast adress. Det efterfrågas många gånger vad man är skriven. Sen kan man göra tillfälliga adressändring.
Vi håller på att göra ytterligare en omändring av boendet just nu men det kan vi ta vid annat tillfälle. Men Portugal till vintern blir det!!!!!
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Vi som bor i husbilen!

Vi flyttade ut i husbilen 2007 och har inte ångrat detta en endaste minut. Naturligtvis är det en process innan man kommer fram till att det finns alternativ till att bo i hus eller lägenhet. Eftersom vi arbetar så har vi fortfarande en fast plats på Ängby Camping. Men till våren har vi tänkt att ta "SS" (ständig semester) och då kommer vi att säga upp platsen på campingen och dra till Portugal. Hade det inte varit för den eventuella problematiken med att äga fordon registrerat i Sverige och vara skriven utomlands, hade vi nog skrivit oss i Portugal som har låg skattesats för pensionärer. Nu blir det nog så att vi väljer den kommun i Sverige där någon av våra barn bor och som har den lägsta skattesatsen.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Vi som bor i husbilen!

Vid diskussioner om hur det är att bo permanent i husbilen, är det ofta en av parterna, som helt kan tänka sig att flytta ut, medan den andra är mer tveksam eller inte alls kan tänka sig detta.
Inget konstigt alls egentligen, men det är aldrig försent att pröva. Livet är alldeles för värdefullt för att slösas bort på onödiga saker.
 
Toppen