• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvatten urpumpning Kabe

F

F.d. 23109

Guest
Hej!

Jag har en Kabe 700 LXL -09 som urpumpningen av gråvattentanken har slutat fungera på. När jag trycker på knappen för att starta urpumpningen så hör jag att pumpen går igång och det hörs att den pumpar luft, men inget gråvatten kommer ur den även fast tanken är full.

Är det någon som har varit med om något liknande och kan sätta fingret på vad som är fel? Är det pumpen som lagt av? Tycker det är lite konstigt eftersom jag hör den går igång och "pumpar luft".

Tacksam för all hjälp!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Gråvatten urpumpning Kabe

Min tömningspump slutade fungera så jag tog isär den och hittade en impeller som hade sett sina bästa dagar. Köpte en ny för 175 spänn, monterade den och nu fungerar det glimrande igen! Ganska enkelt jobb, faktiskt! Undrar vad det hade kostat om jag lämnat in den på verkstad!

Jappe
 

Janne & Maggan

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Ramsjö/Hennan
HBK-Nr
9724
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten urpumpning Kabe

Hej.
Har en Kabe 750 T -11 och har haft samma problem,( "pumpen är tom") man kan börja med att hålla för utsläppsröret med ett finger och hoppas att den börjar suga, kan ta en stund.:rolleyes:

Janne
 

klarsson

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9880
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten urpumpning Kabe

Hej.
Hade samma problem, men i mitt fall satt några risgryn och blockerade backventilen. En gäst hade hjälp till med disken och förmodligen sköjlt av tallrikarna. Fik lossa hela pumpen innan jag kunde nå bckventilen, men sedan enkelt att rensa.

Kjell L
 
F

F.d. 55717

Guest
Sv: Gråvatten urpumpning Kabe

Jag höll för insugningsslangen i tanken samtidigt som pumpen gick, när jag efter en stund släppte börja den pumpa som vanligt. Magi? Ingen aning men funkar gör den.
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Gråvatten urpumpning Kabe

det är ju snabbkopplingar på pumpen,öppna blås alt.spola sen funkar den.Men som nån sa tidigare håll handen för utloppet och kolla innan du gör större ingrepp.Du kan ju även låna duchpumpen en stund.Dessa pumpar har lång livslängd men är tydl.känsliga för "normal"nersmutsning.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten urpumpning Kabe

Kabe har en lösning på detta,montera en extra backventil på utloppet.
Kontaktar du Kabe kommer ventilen hemskickad.
Jag hade samma problem på min bil förra året, efter montage fungerar det bra.
 
Toppen