• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

3åriga rabiesvaccinet....

F

F.d. 25229

Guest
Hej alla!!!

Snälla hjälp mig jag har sökt o sökt utan resultat, blir snart gråhårig här.... Någon som vet vart man kan hitta information om vilka länder som inte godkänner den 3åriga rabiesvaccinationen på hund??

Stooort tack på förhand!
Cecilia
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: 3åriga rabiesvaccinet....

Spanien har årlig vaccination, men acceperar att Sverige har 3-årig.

Vi bor i Spanien men har därför inte låtit vår hund bli vaccinerad i Spanien och kommit in i det spanska systemet.

Övertygad om att inom hela EU, accepterar man de svenska vaccinationerna.
 
F

F.d. 5095

Guest
F

F.d. 55451

Guest
Sv: 3åriga rabiesvaccinet....

Sofus tycker det är OK att jag skicka några bilder av sin hund pass.
Ingen främling har ännu sett det - så det är bara titta på.
Hans rabies gäller i 3 år - något att göra med vikt.
En ampull.

rabies.jpg, sofushundepas.jpg
 
F

F.d. 6896

Guest
Sv: 3åriga rabiesvaccinet....

Hej, jag kontaktade Jordbruksverket som svarade att alla länder ska acceptera den treåriga, men att de var medvetna om att det fortfarande kan vara vissa problem om man har en vaccination som är äldre än ett år.

Det är inte vilken typ av vaccinering som är problemet, utan att den är "för gammal". Våra äldre hundar har ettåriga, men valpen skulle inte hinna med två vaccineringar innan vi reste i sommar. Vi har löst det genom att valpen får den treåriga i år (där det bara krävs en spruta) sen kommer han få samma som de andra från och med nästa år, som ges årligen.

Anledningen till att vissa länder (ffa Frankrike och Italien verkar det vara) inte vill acceptera den treåriga är att de haft rabies i landet och nu fått kontroll på spridningen genom att vara väldigt hårda med ettåriga vaccinationer. Mot den bakgrunden har de svårt att acceptera att EU kommer med nya regler och tillåter längre intervall mellan sprutorna.

Hoppas det var till hjälp

/Kicki och Stefan
 
F

F.d. 25229

Guest
Sv: 3åriga rabiesvaccinet....

Tack snälla ni för alla svar!!!:)
 
F

F.d. 9058

Guest
Sv: 3åriga rabiesvaccinet....

Vår hund har precis fått sin första 3 åriga spruta, detta är hennes första spruta efter det att hon fick sitt pass 2011, nu när sprutan skulle förnyas förklarade man att när hunden har fått antikroppar mot rabies så kan man byta leverantör av vaccin och ge den 3 åriga sprutan, men först sedan hunden fått sina antikroppar. Det 3 åriga vaccinet är tydligen inte lika effektivt innan hunden fått antikroppar. Så fick vi det förklarat.

Husse Ölander
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: 3åriga rabiesvaccinet....

I Frankrike och Spanien måste man ge varje år om det ska vara giltigt. Var till vet i Spanien då kollade de hundarnas pass . Därför ger jag dom varje år + att min vet sa att det 3-åriga inte är bra.
Maggan
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: 3åriga rabiesvaccinet....

Även i Portugal är det 1-års regeln som gäller.

Försökte få en 3-års spruta, men det gick inte hos den svenske veterinären Lars Rahmquist hos "Lagos vet". Sköterskan berättade att det är samma vaccin som man ger i England och där gäller det i 3 år.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen