• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trafik övervakning i bilen

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Är det någon som har en "svart låda" i bilen?

Jag har bara hittat massa utländska varianter (Försäljare) är det någon som vet om det finns leverantörer i Sverige? Och är det någon här som har erfarenhet av liknande system? Har läst om att i Danmark får man rabatt på försäkringspremien om man har ett sådant system, kanske kommer i Sverige med.

Det jag hittat som jag tycker verkar vara intressant är på denna sidan.
Car Black Box Store - Driving Recorder Xdriven DRS-1100. Dash cam, Smarty, EDR

Tack på förhand

Freddy
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Trafik övervakning i bilen

Tyvärr har jag inget svar till dig.
Men jag har funderat på att skaffa en dylik kamera för att kunna bevisa min oskuld :msn_wink: om olyckan är framme.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Trafik övervakning i bilen

Även jag har funderat och nu har jag kommit till skott på en förfrågning på en med 1080 och lite lull lull som GPS och G-sensorer .
Man ser ju en del konstiga omkörningar när man är ute och det är ju inte frågan om något händer utan snarare när .
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Trafik övervakning i bilen

Skämtar om vad??
Nyare fordon har detta från fabrik... Om det är tekniken du tycker är roande.

/Freddy
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trafik övervakning i bilen

Låter nästan som att man förutsätter att man skall krocka? Skall man ha fyra stycken, så att man kan filma alla "motståndarna" i trafiken?!:msn_wink:
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Trafik övervakning i bilen

Jo kanske det ;)

Jag är nog inne på att skaffa en sådan, känner att det inte är fel att kunna se vad som hände om det händer. Samt att man kan se vad det är för individer som smyger runt på natten om man låter den spela in dygnet runt. Jag är nyfiken o gillar prylar ;)

Jag har sett många olyckor framför mig på vägarna, dock sluppit att vara med själv. Gissar att polis o försäkringsbolag skulle uppskatta en film på det hela. Dock har jag ett flertalet gånger råkat ut för parkerings skador, och aldrig någon som stannat o förklarat varför mina lamphus är krossade o kofångaren intryckt.

/Freddy
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Trafik övervakning i bilen

det verkar bra, men får man ha övervakningskamera på allmän plats utan tillstånd,?????? krocksensorer o trafikövervakning kan jag tänka mig går an, men annars är det nog tveksamt,
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Trafik övervakning i bilen

Kan bara ge positivt til domhär kamerorna, Ett företag här instalerade 2st i vaje servicebil en bak och en fram dom anställda körde efteråt mycket mera försiktigt.
Bränsleförbrukningen, haverierna och böter gick kraftigt ned

Kameran behåller endast 15 minuter i minnet OM någon olycka skulle inträffa. Egen hastighet går att beräkna, men håller inte i en domstol.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Trafik övervakning i bilen

Samt att man kan se vad det är för individer som smyger runt på natten om man låter den spela in dygnet runt.
/Freddy

Det länkas ju till en kamera några poster upp. Den är på 720x480 pixel och klarar upp till 8GB minne. Spelar in med 28 bilder/s.
Ett enkelt överslag ger: 720x480x28 = 9 676 800 pixel/s.
En pixel antar jag är 24 eller 32 bitar eller 3 respektive 4 byte. Antar 3 byte.
9 676 800 x 3 = 29 030 400 byte/s = 29 MB/s
8GB rymmer då 8 000/29 = 275 sekunder film.
Troligen använder den 100:1 tror jag. Så då får vi 27 500s = 7.6 timmar

Har jag räknat rätt?
I så fall kan man nog spela in en natt om man inte sover länge.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Trafik övervakning i bilen

Regler o lagar gällande övervakning med kameror...

1998:150 om allmän kameraövervakning

Undantag från tillståndsplikten
7 § Tillstånd krävs inte för allmän kameraövervakning
1. när övervakningen sker med en övervakningskamera som av trafiksäkerhetsskäl eller för säkerheten i arbetsmiljön är uppsatt på fordon, maskin eller liknande för att förbättra sikten för föraren eller användaren,

När det gäller inspelning om natten när de ljusskygga är ute och rör sig, så krävs troligen tillstånd och väl skyltat om att man gör så. Dock tror jag inte att den filmen i första hand skickas till polisen då de ändå inte har tid att prioritera bilinbrott och skadegörelse. Den utredningen är något som man själv får ombesörja med tjära o fjädrar... Personligen tar jag gärna det tjafs som kan uppstå om någon skulle anmäla mig för olaglig övervakning (om polisen hinner med detta vill säga).

Som exempel: Efter tidigare inbrott av lokal knarkare och ointresse från polisen, åkte vi hem till buset och hämtade våra mopeder och andra tillhörigheter han lagrade åt oss... Då hade polisen tid att utreda oss för olaga intrång ;) Blev aldrig något, men komiskt hur de prioriterar.

/Freddy
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Trafik övervakning i bilen

Undrar vad polisen skulle tycka om man varje vecka klippte ihop en film med alla överträdelser man sett under veckan.
Misstänker att man inte blir speciellt önskvärd.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Trafik övervakning i bilen

Näää då skulle de väll punktmarkera en istället, för att man är jobbig ;)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Trafik övervakning i bilen

Kommer du med foto eller film på en av polisen känd brottsling, så tar dom det på allvar. Om det är "lagligt eller ej"
Pratar om egen erfarenhet dels här och efter ett inbrott i en butik i Sverige som jag hade filmat tjuvarna med en kamera kopplad till larmet.
Polisen sa att jag skulle veta att det var olagligt att filma, men dom ville se filmen för dom skulle se VILKA det var. Dom bad mig att radera filmen Sedan åkte dom direkt hem till dom och hämtade stöldgodset.
Här i Spanien så är lagen så att man får sätta kameror utan tillstång på all privat område.
Skall man sätta på allmän plats så skall man presentera ett projekt.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Trafik övervakning i bilen

Tänkte faktiskt att instalera en i varje servicebil ifall det skulle hända en olycka. Så jag beställde på Ebay.
Efter att ha betalt med Paypal så ringde en anställd och sa att bilen var totalförstörd................
En lastbil körde ut precis framför honom på motorvägen och nu kan han inte bevisa hur det gick till.
Det blev som tur var inga större personskador. I den nya bilen blir det absolut en kamera.
 

Bilagor

  • IMAG0005.jpg
    IMAG0005.jpg
    1.013,4 KB · Visningar: 15

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Trafik övervakning i bilen

Synd på så vacker bil! Endast 152.000 mil??? Orginalmotor? Snygga fälgar också! Kanske från en S80 årsmodell 2000?
Skönt att det gick bra för Antonio!!!
Hälsa la familia!!
Fredrik
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Trafik övervakning i bilen

jo det är synd nu när bilen äntligen har blivit inkörd och sätena har formats efter kroppen. För tre veckor sedan fick den förutom den normala servicen nya däck och stötdämpare och en massa nya gummibussningar.
Nej ny bil är inköpt och den kommer det att bli kamera i

Problemet nu ligger i att bevisa att Lastbilen har kört ut framför Antonio och tvärbromsat för en annan bil
Eller att Antonio låg bakom och körde rakt in i baken så att lastbilen brakade in i framförvarande bil.

En kamera hade klargjort alltihop för försäkringen
DSCF2004.JPG
Skall prova att lage den med Volvos lackstift.:msn_laugh:
images.jpg
 
Toppen