• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nån som kan nåt om handledsskador?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Gjorde en vurpa i onsdags när jag åkte skridskor, eftersom jag hade kameran i ena näven, så tog jag emot med andra näven i isen när jag vurpade , det gjorde satans ont, men jag tänkte att det går väl över.
Nu är det fem dagar sen, men det gör lika ont, handleden är lite svullen, vad kan ha hänt?
Kan röra fingrar och så, har kört med ett stödförband för att inte riskera att förvärra skadan.
Hur länge tar det tills en stukning har läkt ungefär?

/Ludde
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Nån som kan nåt om handledsskador?

Handleder är klyddiga. Jag har brutit mina ett par gånger. En stukning kan iofs ta lång tid. Har du fortsatt problem att vinkla handleden i morgon, så bör du kontakta sjukvårdsupplysningen. De är duktiga på att analysera. Förmodligen har du inte brutit någonting men skulle du ha gjort det så är det inte bra att vänta för länge.

Krister N
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Nån som kan nåt om handledsskador?

Slog i lillfingerknogen för några år sen i en liknande vurpa med prylar i händerna. En vecka senare gick jag till fabror doktorn, som fick bryta rätta benet som var knäckt. Jag gissar att du är lika envis. Tips: röntga benen, nåt kan vara sprucket.
 
F

F.d. 55415

Guest
Sv: Nån som kan nåt om handledsskador?

Tycker Du ska ta kontakt med sjukvården direkt imorgon!
Jag vurpade för många år sen och tog emot mig med vänster hand. Aj, aj vad sånt gör ont. Inget var brutet men det var en spricka och det blev 6 veckors gips! Envisas inte nu utan sök hjälp :msn_run:
Tröstkram/ Inga-Lill
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Nån som kan nåt om handledsskador?

Hej Ludde!
Förslår också att Du kollar upp detta. Handen består ju av 27 ben, 2 artärer, tre nerver samt inte mindre än 19 muskelsenor som passerar in i handen via handleden så det är nog klokt att någon förståsigpåare kollar så att alla delar ligger rätt och mår bra.
Krya på Dig!
Hälsningar Kjell
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Nån som kan nåt om handledsskador?

Hej Ludde,
jag har egen erfarenhet av att ha brutit både ben, armar och handleder.
Båda gångerna när jag bröt vänster handled (bl.a. vid skidåkning) så kunde jag själv känna att handleden var bruten. Det gör så pass ont så att man tvekar inte en sekund om vad som måste göras.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 4067

Guest
Sv: Nån som kan nåt om handledsskador?

Röntga handleden!är det ingen fraktur är det en ledbandsskada.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Nån som kan nåt om handledsskador?

Det var i alla fall nobelt gjort att rädda kameran. Vad är väl en bruten handled i jämförelse med en kvaddad kamera?

Krya på dig!
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Nån som kan nåt om handledsskador?

Vurpade med cykel i Augusti 2010. Stukadhandled och fingrar som följd. Röntgad 2 ggr, med tre veckors melllanrum allt helt.
Det gjorde rejält ont till December ungefär, och det sitter i lite värk fortfarande i vissa lägen och styrkan i haden är borta, men den tränar man väl upp allt eftersom.
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Nån som kan nåt om handledsskador?

Jag gjorde liknande en eller snarare 2 ggr på samma dag olika handleder, första gången ramlade jag när vi spelade fotboll och stukade hanleden nått enormt sedan samma kväll ramlade jag och tog då emot all tyngd på den andra handleden, och jag kan säga att jag kunde PRECIS öppna en dörr och få ned handtaget så ont hade jag samt svullet.

Men jag vilade och sedan försvann det succesivt efter några veckor.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Nån som kan nåt om handledsskador?

Hej Ludde
När man trillar och tar emot sig med handen får man ofta en fraktur på båtbenet (Scaphoidium).

Båtbenet sitter i själva handleden, åt tumsidan till. Ömheten vid skador på båtbenet sitter framför allt i den så kallade snusgropen. Det är den grop på handleden som bildas när man håller tummen ut från handen så långt som möjligt.
Vid skador på båtbenet brukar det göra ont när man rör och belastar handleden. Testa genom att hålla handkanten (den man slår med i karate) mot ett stöd och luta dig mot handen. Gör det inte ont i handleden då, och om du inte är öm i snusgropen, tyder det på att båtbenet inte är skadat.
En fraktur på båtbenet gipsas oftast.
Båtbenet har dålig blodgenomströmning och tar lång tid att läka.
Om man inte behandlar en båtbensfraktur kan det i framtiden medföra nedsatt rörlighet i handleden.

Jag vill inte måla en viss potentat på väggen, men har du symptom enl. ovan så röntga handleden.
//W
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Nån som kan nåt om handledsskador?

hej ludde. 1991 ramlade ja väldigt olyckligt.gick o väntade nån vecka. de läker sej nog själv trodde jag.de slutade med tre operationer.handikapp-livränta. plus att ja kunde inte fortsätta med mitt åkeri. slutade min karriär samma år.så de kan få förödande konsekvenser.pensionär sen dess.gå till doktorn

hälsn...teddi,,
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nån som kan nåt om handledsskador?

Hej och tack för all omtänksamhet :)...
Ringde till VC och fick tid på fredag. Men idag är det lite bättre, så det går åt rätt håll, gissar att det är en vanlig stukning.
Dom tyckte det var bra om jag fortsatte med stödförband.

Hoppas det gått över tills helgen, för då blir det nog skridskor igen...:D

Kanske bra att investera i såna skydd som skatebordåkare har...

Och Michael: Det ska vilja mycket mer till innan jag släpper kameran....:D

/Ludde (Annette)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nån som kan nåt om handledsskador?

Var på VC i fredags, hade funderingar på att avboka innan, eftersom jag är mycket bättre!
130 spänn fattigare fick jag veta att det förmodligen är en kraftig stukning...:swoon:...det kan ta flera veckor innan det är helt bra. Handleden är ganska OK, det är bara leden i tummen som gör j-t ont fortfarande...men det går väl över...

Synd att isen har gett sig, hade hoppats på skridskor i helgen, nu är det nog dag att lägga undan dom och istället damma av kajaken...:)

Jaja, jag lovar iallafall mig själv att köpa skydd till armbågar, knän och handleder tills nästa skridskosäsong!:cool:

Tack för er omtänksamhet här på forumet iallafall!:yes:

/Ludde
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: Nån som kan nåt om handledsskador?

Hej Ludde!

Sa de något om båtbenet på VC? Om inte kanske du skulle se till att få en röntgenundersökning gjord. Brott på detta ben (basen vid tummen) syns inte förrän efter ett tag.

Vänliga hälsningar
Aukja
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nån som kan nåt om handledsskador?

Njaa..han kollade och klämde lite överallt på handen, så han hade nog koll på det i så fall.
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Nån som kan nåt om handledsskador?

Då var det säkert en stukning då, vad skönt! Jag bröt båtbenet för några år sen och fick ha gips i 4 månader!!! Inte sååå kul... Så det är bara att vara glad att du klarade det benet! :)

Helena
Freedomtravel
 
Toppen