• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solnedgångar

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Solnedgångar

Hur gör jag för att ni andra ska kunna klicka på bilden och förstora den?:confused:
Anders.B
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Solnedgångar

Ännu en solnedgång så här mot årets slut.
Denna bild är tagen på Ölands västra sida, nära Alvedsjö bodar.
Önskar alla en riktigt
God jul och ett Gott Nytt Husbilsår!
V-backen :santa-3-icon:
 

Bilagor

  • PICT0060.JPG
    PICT0060.JPG
    1,7 MB · Visningar: 7
Senast ändrad:

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Solnedgångar

HDR är ibland snyggt och användbart, men det missbrukas för mycket. Färgerna kan t o m bli bli neonfärgade och det har väl inget med fotohantverket att göra utan hör hemma i datamanipulationen.
Även de som fotograferar för reklam sysslar med samma teknik, men behöver man överdriva så mycket att vitt blir blått, ja t o m svart (såsom på den ortkromatiska tiden betr. svartvita vilder, för de som vet vad det betyder) och färgerna ser ut som neonfärger?
Var går gränsen mellan hantverk, teknisk kunnande och datateknik? De som tidigare har kört med Leica med film var spillet max 4 %. I dag tar man en bild på 1/500 dels sekund och bearbetar det i Photoshop eller liknande i 2 timmar, vilket vansinne! Visa istället bilder som inte har manipulerats till bristningsgränsen!:snowman-2-icon: Huvudsaken är väl att man håller kameran så att horisonten är vågrät, att man har rätt exponering och har snabbare tid än brännviddstalet samt sinne för ett snyggt motiv (som jag har svårt med).
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Solnedgångar

För mig är HDR-tekniken ett sätt att få bilden att likna den som ögat uppfattade men som kameran inte kan återge med en vanlig exponering. Eftersom kameror och mobiler idag kan göra detta automatiskt genom att sammanföra olika exponeringar till en bättre bild med högre dynamiskt omfång, behövs i regel ingen bearbetning i datorn.

Ett exempel är att man kan få naturligt blå himlar istället för de utfrätta som kameran på vanligt sätt levererar.

Annat var det förr när man genom pjattning och efterbelysning under halva dagar i mörkrummet med möda kunde få bilden att efterlikna det som ögat såg vid exponeringsögonblicket. Men det var roligt då också!
 
Toppen