• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hitta vattenlås(en) på Burstner Argos -09?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Argosägare! Var finns vattenlåsen, vet ej om det är ett eller flera, på era bilar?
Frågan gäller en 09:a.
Får en obehaglig lukt framförallt när jag kör från avloppstanken. Trodde först att det var från duschen, så jag testade o satte silvertejp över utloppet, men det hjälpte inte.
Misstänker att det kanske kan vara ett vattenlås som ej fungerar...
/Annette
 

malmqvist

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Umeå
HBK-Nr
750
Medlemskap
2025
Sv: Hitta vattenlås(en) på Burstner Argos -09?

Hej, prova och sätt i diskproppen i diskbänken, det kan vara så att du inte har något vattenlås och då måste man ha alla avlopp stängda. Så var det på våran Adriatik.
MvH Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hitta vattenlås(en) på Burstner Argos -09?

Selv med vatnlås kan det være smart å sette i proppene, når en møter en lastbil blir det ofte en trykkbølge som presser luft inn i gråtanken gjennom avluftingen. Dette økte trykket kan presse litt luft tilbake gjennom vatnlåset, det er ikke mye vatn i de fleste. Litt vatn skvalper og ned til tanken under kjørning.

Ellers så finnes det muligheter for å lage en kraftig vatnlås som holder nok vatn, fikk laget slike på vår forrige bil - dagens bil har samme løsning som standard.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hitta vattenlås(en) på Burstner Argos -09?

verkar konstigt att det inte skulle finnas vattenlås, inte kan man väl förväntas ha proppar i på alla ställen jämt?
Det luktar ju så fort man tar ut proppen i så fall
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hitta vattenlås(en) på Burstner Argos -09?

De vatnlås som mange monterer har plass til en matskje med vatn og er en lette å se på undersiden av vasken - slangen eller røret går da ut til siden helt oppe under vasken fra en liten rund boks. Er det ingen vatnlås så går uttaket som oftest rakt ned, eller om det går til sidan så er det bare en rørvinkel.

Er det slanger eller rør for gråvatnet på Argosen?
Er det slanger så kan en sette på lengre slang som går i en bue nedåt og lage en effektiv vannlås på den måten. Er det rør så må en finne et sted med vannrett rør og bruke 4 vinkler og noen korte rette stykker og lage en bue ned - det er denne løsningen som Niesmann nå bruker i Flair.
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Hitta vattenlås(en) på Burstner Argos -09?

verkar konstigt att det inte skulle finnas vattenlås, inte kan man väl förväntas ha proppar i på alla ställen jämt?
Det luktar ju så fort man tar ut proppen i så fall

Vi har inte heller några vattenlås på vår (Adriatik) och i höstas luktade det surt i husbilen, trots att vi torkar av alla matrester innan disk för att slippa just lukten. (Vi har aldrig propparna i). Det visade sig att det satt matrester i avloppet från spisen! Troligtvis från nån gryta som kokat över. Efter spolning i detta avlopp med mycket vatten försvann lukten... :)
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Hitta vattenlås(en) på Burstner Argos -09?

Ludde,
om du har dusch i bilen så bör du ALLTID ha den proppen i!
Naturligtvis ska den ur vid dusch, men BARA då! :p

Mellan duschgolvets "fotbalja" och gråvattentanken finns
inget H2O-lås så där har "fula dofter" rena autostradan upp
till bodelen. :eek:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hitta vattenlås(en) på Burstner Argos -09?

Min bil har inget vattenlås. Lukt får jag endast då jag kör med avloppet öppet det gör jag när jag vill att vägguppen skall tömma det där lilla extra. Annars i med klorin som dödar
bakterierna som skapar lukten! Behöver inte heller köra med propparna i vask och dusch!
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Hitta vattenlås(en) på Burstner Argos -09?

Hej!

Alltid proppar i vid färd! Vet inte om det finns några vattenlås (borde nog finnas för det luktar aldrig när vi står stilla) men det vattnet försvinner fort när man kör.

Jag kan inte rekommendera klorin i större mängd i gråvattentanken, det kan förstöra mätaren... vi använder ättika istället, fungerar precis lika bra och mycket billigare! Så fort vi har tömt häller vi i en skvätt.

//Kicki
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.851
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hitta vattenlås(en) på Burstner Argos -09?

Ättika och propparna i vid långfärder. Sedan är rengöringsmedlet för gråvattentankar bra att slå i tillsammans med lite rent vatten under färd då och då. Det rengör effektivt. Men efter en tid, särskilt vid varmt väder, är det dags igen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hitta vattenlås(en) på Burstner Argos -09?

Vattenlåsen brukar ju sitta under varje vask och om det skulle lukta och du har vattenlås så kan det bero på att du inte användt just detta avloppet på ett tag så vattnet har avdunstat då hjälper det ju med att fylla på vatten i vattenlåset = bara spola vatten .
Vattenlåsen på våran sitter precis under handfaten som dom gör på vanliga handfat .
Nu hade du ju tejpat i duschen iofs .
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hitta vattenlås(en) på Burstner Argos -09?

Hmm...lukten verkar inte komma från handfat/diskho, duschen är tejpad (där stank det i och för sig innan jag tejpade helt tätt), kan inte begripa vart det kommer ifrån...
Undrar om det finns någon luftningsventil eller liknande på tanken. Har kollat att locket sitter åt ordentligt...
:confused::confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hitta vattenlås(en) på Burstner Argos -09?

Det skal være en kombinert overløp og avlufting fra gråtanken som skal ende under bilen - er denne ikke tett mot innsiden av bilen så vil det bli lukt når en slipper ned vann i ett av avløpene.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hitta vattenlås(en) på Burstner Argos -09?

Det sitter ju iofs en avluftning på avloppstanken som skall förhindra övertryck och att vattnet skall rinna ner lättare samt att om tanken blir full så skall det rinna ut geon avluftningen istället för att slangarna upp mot handfaten skall fyllas .

Du bör väl ha tankarna i dubbelgolvet och avluftningen sitter ju alltid i toppen/högst upp på tanken och då du har den "inomhus" så bör det ju vara en slang ner igenom dubbelgolvet och ner på marken och det är om denna slanganslutningen har lossnat på tanken och att du får lukt i dubbelgolvet som sedan kommer upp i bodelen .
 
Toppen