• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stopp i spillvattentank

F

F.d. 25057

Guest
Någon som kan ge tips om hur man ska "lossa" en propp i spillvattentanken på min Adriatik 07a (var ligger tanken ?) skulle i dag tömma den ,hände inget, det droppa lite bara, har alltid kranen öppen :confused:
Guy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stopp i spillvattentank

Bruker en vannet med gråvannskranen åpen så vil det ofte bygge seg opp på nivåføleren slik at det ser ut som om det er 30 40 % med vann. Åpner en inspeksjonsluken så ser en at det er tomt, en grundig spyling av tanken løser dette problemet. Det løser seg og om en kjører en tur med halvfull gråvannstank.

Hvis det virkelig er blitt et propp i gråvannsavløpet så må en spyle inn gjennom avløpet.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Stopp i spillvattentank

Hej
På min adriatik, er spildevandstanken midt under bilen, fölg aftapskranen och du ser et låg du kan demontere ( ser ut likesom låget til ferskvandstanken indeni ) sitter bare under vagnen :)
 

Chrilla

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1224
Medlemskap
2022
Sv: Stopp i spillvattentank

Någon som kan ge tips om hur man ska "lossa" en propp i spillvattentanken på min Adriatik 07a (var ligger tanken ?) skulle i dag tömma den ,hände inget, det droppa lite bara, har alltid kranen öppen :confused:
Guy
Jag hade samma problem med min Adriatik för två år sen,jag tog trädgårdsslangen med
fullt tryck och körde in den bakvägen,det lossnade.
inga problem sen dess.
Chrilla:)
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Stopp i spillvattentank

Råkade ut för samma stopp i avloppstanken.
Orsak,jo mekarna på fabriken iddes tydligen ej ta ur borrkorrorna ur tanken när den monterades,(en ny tank har ju flera studsar att sätta slangen på ,dom är ju täta från begynnelsen).Eftersom avloppsslangen gick i flera onödiga krussiduller under bilen så var detta ett besvär under en längre tid.
Den eminenta Svenska tillverkaren av vinterbilar tog kritiken om detta på ett mycket negativt sätt.
Bernt

PS, kranen till tanken var dessutom monterad under diskbänken så trångt att verktyg måste nyttjas för att rå på den. DS.
 
F

F.d. 25057

Guest
Sv: Stopp i spillvattentank

Jag hade samma problem med min Adriatik för två år sen,jag tog trädgårdsslangen med
fullt tryck och körde in den bakvägen,det lossnade.
inga problem sen dess.
Chrilla:)
Hej tack för alla tips, jag gjorde som du i dag, tog slangen, lindade en trasa runt så vattnet inte kunde komma tillbaka, drog på fullt tryck, det bara "pluppade" till så släppte proppen, å glad blev jag, Tack. :yes:
Guy
 

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: Stopp i spillvattentank

Har man inte en tank med stängdbar kran för att samla upp gråvattnet i och sedan tömma det på avsedd plats? Kör man med öppen kran så blir det den där vattenranden efter sig på platsen när man startar. Den brukar inte lukta gott och ser väldigt illa ut när gästen kör, men han har inte ont av det. Sen får man ofta ett undertryck inne i bilen under färd, vilket kan dra in lukt från tanken. Så det bästa för att slippa problemen stäng kranen, öppna den vid tömning och stäng den sen.
 
F

F.d. 4755

Guest
Sv: Stopp i spillvattentank

Å kjøre med åpen spilvannskran er å vise forakt for omgivelsene. Ikke rart mange har et negativt syn på oss bobilister. Enda værre er det etter min mening, på et slikt forum å skrive at man gjør det. Tror du må ha hatt en dårlig dag Guy.
 
F

F.d. 25057

Guest
Sv: Stopp i spillvattentank

Har man inte en tank med stängdbar kran för att samla upp gråvattnet i och sedan tömma det på avsedd plats? Kör man med öppen kran så blir det den där vattenranden efter sig på platsen när man startar. Den brukar inte lukta gott och ser väldigt illa ut när gästen kör, men han har inte ont av det. Sen får man ofta ett undertryck inne i bilen under färd, vilket kan dra in lukt från tanken. Så det bästa för att slippa problemen stäng kranen, öppna den vid tömning och stäng den sen.

När du skriver "han" så förmodar jag att det är mej du syftar på, men om du läser så skriver jag , skulle i dag tömma tanken, kranen är öppen, när jag inte använder bilen, (borde jag lagt till). Jag frågar efter tips hur jag löser en "propp" och du "vrider" till att jag åker omkring och "dräller" slaskvatten ?????
ps. jag tömmer inte tanken efter varje resa (kan inte tömma en tank om kranen är öppen hela tiden)
Guy
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25057

Guest
Sv: Stopp i spillvattentank

Å kjøre med åpen spilvannskran er å vise forakt for omgivelsene. Ikke rart mange har et negativt syn på oss bobilister. Enda værre er det etter min mening, på et slikt forum å skrive at man gjør det. Tror du må ha hatt en dårlig dag Guy.

Har jag skrivit att jag åker omkring med öppen spillvatten kran, vad får du det ifrån???
Guy
 

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: Stopp i spillvattentank

Guy o Rosita Förlåt att jag missuppfattade ditt inlägg. Det var inte Er som "han" syftade på utan den som kör ut med öppen kran så det rinner gråvatten i en lång rand efter bilen.
Det är vanligt att bilar kör ifrån ställplatser med kranar öppna eller står med öppna kranar vid uppehåll.
Att ha kranen öppen vid förvaring kan i sin tur medföra att avlagringar i tanken torkar och då dessa avlagringar i torkad form lossar så täpps utloppet gärna till. Där kan du också tillsammans med andra ideer om orsak till stoppet, ha en synda bock.
 
Toppen