• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elanslutning Tyskland

Sv: Elanslutning Tyskland

Åke & Wania,

Du behöver ingen el-adapter, vägg uttagerna är densamma som i Sverige.

Menade Åke o Wania eluttagen på camping- och ställplatser, så gäller EU-kontakter. Finns billigt på Jula!

Jappe

Senast ändrad:

Hur ser Eu kontakt ut - samma som våra 16Amp?

Det är lämpligt att ha med både den vanliga jordade "svenska" kontakten och den blå EU-kontakten med tre stift (som på husbilen). Har man båda dessa med sig klarar man sig i hela Europa undantaget Frankrike och England där det ofta fordras en adapter.

Bild på EU-kontakt, ganska dålig, men dock! Finns också med skyddslock.

EU-kontakt.jpg

Senast ändrad:

Nej, Gunnar. "man klarar sig inte i hela Europa".

På många campingplatser i Schweiz så behöver man en kontakt med tre stift, liknande den svenska med två. Det tredje stiftet är skyddsjord, som i Sverige sitter som fjädrande bleck på stickproppens sidor.

DS

Hej min granne ifrån Lomma. Många ställen i Tyskland måste man faktiskt ha en EU kontakt annars blir man utan ström. Mvh Nilsman

Senast ändrad:

Så här kan man göra om man vill. Jag har haft användning av den här anordningen. Andra varianter är ju också möjliga.

Eu-kontaktdon hbk.jpg

Tillbaka
Toppen