• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Kabe TM 2004 med hjälpluftfjädring

kabekingen

HBK Intresserad
Kommun
Lindesberg
VI har köpt en husbil i somras, våran första riktiga En trevlig Kabe TM alkov . Bilen är utrustad med hjälpluftfjädring och den kan man i vanlig ordning ställa in ( man kan enkelt se i kupen en mätare för aktuellt tryck i vänster respektive höger bälg) Nu har det dockvisat sig att det över tid läcker luft nånstans. Efter ett par veckor kan man då lov att pumpa i lite luft igen. Frågan är : Är det svårt att byta en sån här bälg? Nån här som gjort något sådant ? Kan man byta bara bälg eller måste man bytahela rasket ? AL-KO tror jag fabrikatet heter . Mvh Örjan K

VI har köpt en husbil i somras, våran första riktiga En trevlig Kabe TM alkov . Bilen är utrustad med hjälpluftfjädring och den kan man i vanlig ordning ställa in ( man kan enkelt se i kupen en mätare för aktuellt tryck i vänster respektive höger bälg) Nu har det dockvisat sig att det över tid läcker luft nånstans. Efter ett par veckor kan man då lov att pumpa i lite luft igen. Frågan är : Är det svårt att byta en sån här bälg? Nån här som gjort något sådant ? Kan man byta bara bälg eller måste man bytahela rasket ? AL-KO tror jag fabrikatet heter . Mvh Örjan K
Det är långa tunna slangar från bälgarna, så det är möjligt att läckaget är någonstans på vägen,pumpa upp ordentligt tryck prova sedan med såpvatten.
Byta bälgar är inte alltför komplicerat om man är lite händig, enklast är väl att byta allt Luftfjädring

Jag har till och från liknande problem med mina hjälpluftfjädringar, Fabrikatet är dock Dunlop, men funktion och konstruktion är den samma. De som monterade den har även kontrollerat det misstänkta läckaget men inte funnit något. Jag har med tiden kommet fram till att det är någon ventil i tryckreglaget som kan läcka ibland. Oftast har det hjälpt att pumpa upp trycket nära max, för att därefter släppa ut luften till normalt tryck. Några gånger har jag behövt "gymnastisera" ventilerna innan trycket har kunnat stabiliserats. Nu har jag inte på flera år haft några problem med detta.

Hej, jag har sysslat en hel del med sådana bälgar och hjälpluftfjädring (även till annat) och det är nog sällan som små läckage ligger i bälgarna.
Man får tänka på att i förhållande till ex. ett däck så är luftmängden i en bälg och några meter slang nästan löjligt liten, så det det behövs inte mycket alls som försvinner ur systemet innan det det märks på både tryck och höjd. Man kan nog säga att det är ca. 25 gånger mer luft i ett däck än i en luftbälg till fjädringen.
Många gånger så är det snabbkopplingar vid bälgarna (sådana där som man trycker in en ring på för att lossa slangen, och bara trycket in slangen i för att sätta dit den) som läcker. Det är viktigt att det inte är monterat så att slangen vickar lite på sig vid kopplingen när man kör utan är fastklammrad, för övre delen av bälgen där kopplingen sitter är ju fast monterad i förhållande till chassit så slangen går också att fästa i chassit så den inte vickar vid kopplingen.
Ett annat fel kan vara att man skadat slangarnas släta yta när man drar dem, kanske t.o.m. inne i rambalkarna, och är det jättsmå repor längs med slangarna så tätar inte packningen på snabbkopplingarna. Om det är kopplingar med klämmuttrar så sitter problemet någon annan stans :msn_dontknow:.

Klarar det sig i flera veckor så verkar det nog rätt normalt, och har man kompressor till fjädringen så går det ju lätt att fixa till det igen. Om man inte har inbyggd kompressor så funkar det bra med en sådandär liten 12V kompressor som duger bra till luftfjädring just p.g.av att det är så lite luft som behövs.
Någon av de här duger gott, den digitala för ciguttag är smidigast till bälgar, men den lite större kan man ev. även använda till ett däck också fast det tar tid.
Skärmbild 2026-02-18 123509.webp

Men det jag skulle tala om fast jag halkade iväg på slangar m.m. var att bälgarna går ju jättelätt att byta och många av dem finns som så mycket annat på Amazon också. Ofta två skruvar på uppsidan och en på undersidan.
Vet inte vad som är original eller från annat håll, gjutformarna till vulkningen verkar vara samma i alla fall som mycket annat.
Man måste kolla upp rejält för det finns lite olika storlekar/kraft men här är de vanligaste bälgarna till husbilar, och så får man kolla c.c. måttet på skruvhålen samt hur gängan till luftkopplingen sitter.
Här är den vanligaste minsta bälgen.

Skärmbild 2026-02-18 132032.webp

Här är en länk på Amazon till flera sidor med bälgar av andra utseenden också.

Men åter kolla måtten rejält både på bälgen och skruvhålen.
Det kan vara lämpligt att beställa nya slangkopplingar till bälgarna också, kanske snabb eller kläm. Tänk på att en del luftfjädringar är det tummått på slangarna så då är det inte 6m.m. utan 1/4" ca. 6,35 och då funkar inte fel snabbkoppling och klämmutterkoppling är gränsfall att det går, men helst rätt mått även där.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Tack igen för dessa bra tips , jag har inte kollat alls vilken slangtyp det är i mitt fall, men jag ska börja med såpvattenövningen för att lokalisera läckageplatsen. Kanske byta slangarna i förebyggande syfte... tack också för bra länkar till spareparts ! Nu vill jag bara att våren ska komma!

Bilagor

• Screenshot_20260223_212107_Chrome.webp
    Screenshot_20260223_212107_Chrome.webp
    118 KB · Visningar: 44
Tillbaka
Toppen