• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

elektriska stödben

Har elhydrauliska stödben från E&P på min husis.

Tidigare har jag använt kilar. Stödbenen satt på bilen när jag köpte den. Efter tre säsonger med stödben skulle det vara svårt att gå tillbaka till uppkörningskilar. Om vi byter husbil kommer jag antagligen att vilja installera en uppsättning av samma typ.

En bra jämförelse av olika typer finns här som kan ge en fingervisning om förhållandena mellan vikt, pris och funktion: Vilka stödben ska man välja till sin husbil?

Senast ändrad:
Jag har haft ca 3 år elektriska stödben och är helt nöjd ..man kan lyfta bilen vid hjul bytte som inte rekommenderas på hydrauliska ….nackdel är att om det är ojämnt mark/gropig kan någon av benen vara för lång att fällas ut ..längden går att justera, rekommenderat längt är 30mm från plan mark utfällt läge ..jag gjorde installationen själv…jag rekommenderar att ta ström från bilbatteri och styra med D+ från handbroms pga om man har dålig med strö så kan motor startas handbromsen på och kör stödben upp eller neråt.

Det kanske råder begreppsförvirring.
El drivna stödben kan vara:
El-hydrauliska, E&P med flera
El-mekaniska, ingen aning om fabrikat.
Jag har fått intrycket att de flesta på detta forum som skriver "hydrauliska" menar elektrohydrauliska (t.ex. E&P), och de som skriver "elektriska" menar elektromekaniska (vanligtvis Tesa).

Undantag finns säkert...

Pålle

Tillbaka
Toppen