• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Köpa motorolja

Hur kollar dom det?
Det är väl som alla andra certifieringsorgan? Årliga kontroller på företagen som vill betala för att vara certifierade.
Om du har en industristandard som du som företag vill bevisa att företaget eller företagets produkter lever upp till ska företaget kvalitetsbesiktigas årligen av oberoende akrediterat besiktningsföretag.

Lite löjlig diskussion om man inte litar på företagens olje cert, hur litar man då på t.ex läkemedel livsmedel mm?
I t.ex Tyskland så är konsument skyddet/ reklammationsrätten starkare än i Sverige, så om man inte köper oljan i en runt hörnet butik är det nog lungt.
Sen kan man ju gardera sig och byta olja o filter vår o höst precis som jsg gör

Det är väl som alla andra certifieringsorgan? Årliga kontroller på företagen som vill betala för att vara certifierade.
Om du har en industristandard som du som företag vill bevisa att företaget eller företagets produkter lever upp till ska företaget kvalitetsbesiktigas årligen av oberoende akrediterat besiktningsföretag.
Osmidiga tummar var i farten på mobilen i #43.

Det jag tänkte säga är:
Nej, det är inte med motorolja som med andra cerifieringsorgan.
En del specar är upp till oljeleverantören att intyga*, andra skall cerifieras av någon. Denna någon är ett privat bolag utsett av den som skapat specen.

Se #8 som ett konkret exempel.
Dexos olja skall cerifieras, och det finns en lista på cerifierade oljor.
Här finns listan:

Där finns inte någon olja från Biltema. Återförsäljarna (biltema i detta fall) försöker komma undan med att säga "möter" specifikationen, inte "uppfyller".

1766873562947.webp

Skräckexemplet lär vara ATF oljan Dexron till och med "Dexron 3". (Från General Motors / GM)
Där kunde någon köpa basolja, tillsatser och hälla allt i ett badkar och röra om med en paddel = ta da! här är min Dexron 3 olja till salu.
GM införde en cerifieringsprocess för nästa steg i ATF oljor, Dexron VI/6. Detta städade upp den ohållbara skillnaden på ATF oljor under specen "Dexron".

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen