• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byta backspeglar till kamera

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2026
Är det någon av er som bytt backspeglar till kamera-typ det som sitter på nya lastbilar. Är det lagligt ,krävs ny registreringsbesiktning? På en helintegrerad bil tar nuvarande backspeglar bort mycket av synfältet speciellt i rondeller och korsningar.
Det finns enstaka husbilar som har dessa speglar redan, har även tittat på tyska hemsidor där byten till den typen visas.

Jättebra tråd jag är också sugen på detta då våra inte går att fälla in och dessutom kostar en förmögenhet om man måste byta.
Hälsningar
Peter

Är det någon av er som bytt backspeglar till kamera-typ det som sitter på nya lastbilar. Är det lagligt ,krävs ny registreringsbesiktning? På en helintegrerad bil tar nuvarande backspeglar bort mycket av synfältet speciellt i rondeller och korsningar.
Det finns enstaka husbilar som har dessa speglar redan, har även tittat på tyska hemsidor där byten till den typen visas.
Tag kontakt med en besiktningsingengör på någon bilprovning (Ej besiktningman /kvinna).

Besiktningsingengören kan nog ge besked om det är tillåtet.

Men jag har sett äldre lastbilar som bytt till "kameraspeglar"

Bilagor

• Screenshot_20251121_000616_Google.webp
    Screenshot_20251121_000616_Google.webp
    224,3 KB · Visningar: 8
I Tyskland kan du lustigt nog göra van f...n som helst - under förutsättning av att det finns ett KBA eller ABE godkännande för produkterna och du i förekommande fall får det "eingetragen im KFZ-Brief" - dvs får det godkänt på en besiktning. Jag tror inte det går i Sverige där följer man slaviskt helbilsgodkännandet.

Jag kör lite extra för Flygbussarna och vi har kamera speglar på dom flesta av bussarna. Fördelen är nästan inga blinda fällt och att man sänker ljusstyrkan med en strömbrytare på skärmarna så mindre risk för att bli bländad. Dom är även utrustade med stödlinjer som markerar bakaxlen och var bussen slutar. Nackdelen är att dom inte är lika skarpa och tydliga som traditionella speglar. Sen är ju priset väldigt högt, över 25 000 kronor per sida vad man får för kvalitet för en tiondel av det på nätet har jag ingen aning om.

Utan att veta, så tänkte jag precis likadant.
I vår Ford-baserade halvintegrerade satt originalbackspegeln kvar. I denna såg vi badrumsspegeln, och i denna såg vi mötande trafik. Mycket irriterande, speciellt vi mörkerkörning.
Nu har vi ersatt originalspegeln med en elektronisk, och ingen har sagt något de gånger vi besiktigat bilen.

Pålle

I Tyskland kan du lustigt nog göra van f...n som helst - under förutsättning av att det finns ett KBA eller ABE godkännande för produkterna och du i förekommande fall får det "eingetragen im KFZ-Brief" - dvs får det godkänt på en besiktning. Jag tror inte det går i Sverige där följer man slaviskt helbilsgodkännandet.
Hur fungerar då helbilsgodkännandet på husbilar, det finns mängder med varianter på bilar som importeras från bla. Tyskland, står det då vilken typ av backspegel bilen är godkänd med, det går inte att se att en ny typ av backspegel är eftermonterad eller inte.

I vår Ford-baserade halvintegrerade satt originalbackspegeln kvar. I denna såg vi badrumsspegeln, och i denna såg vi mötande trafik. Mycket irriterande, speciellt vi mörkerkörning.
Nu har vi ersatt originalspegeln med en elektronisk, och ingen har sagt något de gånger vi besiktigat bilen.

Pålle
Jag har hört talas om fall då man tagit bort innerbackspegeln eftersom den saknar funktion, och då fått nerslag på besiktningen att denna måste finnas.
Att byta till en annan typ verkar då fungera tydligen

Har läst den information som går att hitta på internet, det verkar inte troligt att byte av backspeglar är godkänt, kommer krävas registreringsbesiktning med godkända backspeglar, det finns knappast speglar som är godkända, allra minst köpta på diverse internet hemsidor.
Det verkar enklare i Tyskland tex. , men det gäller att se upp med en eventuell import ,den kommer då inte bli godkänd med utbytta backspeglar, om sedan bilprovning vet vilka speglar som är godkända eller inte, eller som finns som option vid beställning av ny bil är en annan fråga.

Jobbade idag, första bilden mörkt ute reducerad ljusstyrka, andra dagsljus och full ljusstyrka.
Volvo buss original från 2023.
Kanon, tack för bra upplysning och så tydligt det blir.
Nu tänker jag att kameran tar väldigt lite plats på utsidan så om det inte är tillåtet att ersätta speglarn kan man kanske komplettera med den ny tekniken.
Det är otroligt hur fort denna utveckling går. Jag passerade 100 tals tradare igår på väg från Frankrike via Luxemburg till Tyskland, jag räknade inte men min uppskattning är att max var fjärde var försedd med vanliga speglar.
Hälsningar
Peter

Tillbaka
Toppen