• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Installera dieselvärmare på trumas luftslangar?

Dawe_a

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2026
tjenare jag funderar på att skaffa en dieselvärmare (kina) och installera i våran HB till våren, frågan är om man kan koppla på den på trumans luftslangar eller blir mottrycket för högt? Hurvida jag ska använda kinavärmare eller inte behöver vi inte diskutera i denna tråden, jag har ganska lång erfarenhet av dom.

ha det fint!
David

Truma har (eller hade?) en fläkt för montering i slang utformad som ett skarvstycke. Man kapar slangen på lämpligt ställe och sätter in fläkten samt ansluter med strömbrytare och säkring till elmatningen.

Skulle det vara för nära pannan och därmed för varmt för motorn så gar det kanske att fixa något med en centrifugalfläkt där motorn ligger utanför själva varmluftsflödet.

//Michael, medlem
Eller modell rökgasfläkt. Dom tål endel värme

Jag funderar på att sätta kinavärmaren på en av trumans slangar. Min tanke är att den också då värmer varmvattenberedaren. Det kanske inte blir jättevarmt vatten, men kanske ljummet

Jag funderar på att sätta kinavärmaren på en av trumans slangar. Min tanke är att den också då värmer varmvattenberedaren. Det kanske inte blir jättevarmt vatten, men kanske ljummet
Om du ska värma beredaren i Truman 6, elr 4. Så måste du sätta kina värmaren där cirkulations fläkten sitter i Truman. Så att du trycker värme genom Truman

På den tiden jag höll på med Kinavärmare fanns inte Truma 6D (dvs. Truma med diesel). Så skulle jag vara i samma sits idag hade jag bytt hela pannan mot en 6D. Visst, kostnaden blir lite högre, men arbetsinsats är nog likvärdig eller t.om enklare att byta panna rakt av. Även fördelar med värmespridning, varmvatten etc.

Det måste väl bli mindre mottryck om man låter dieselvärmaren blåsa i alla slangar.
Men som nämnts kanske för svagt blås.
Finns eller har ni tillverkat någon form av adapter för att passa till de befintliga slangarna i hb?
Förmodligen är det inget problem att köra en fläkt med den varma luften från värmaren, det lär den tåla, värmen når ju bara fläktpropellern och inte motorn.

Roysan

Jag tänkte sätta en grenkoppling på bef. trumaslang. Den värme som kina värmaren ger borde blåsa bakvägen till de andra utblåsen + att en del värme träffar ju också varmvatten beredaren. Om det funkar lär vi få se. Funkar det inte är det ju bara att koppla ihop det som det var förut. Men det är ett vårpjojekt. Nu är husbilen under vinterförvaring.

Det måste väl bli mindre mottryck om man låter dieselvärmaren blåsa i alla slangar.
Finns eller har ni tillverkat någon form av adapter för att passa till de befintliga slangarna i hb?
Förmodligen är det inget problem att köra en fläkt med den varma luften från värmaren, det lär den tåla, värmen når ju bara fläktpropellern och inte motorn.

Roysan
Jag gjorde enligt bild..sen på min Truma kan jag köra enbart ventilation då suger Truma från utrumet där Truma och kinavärmarens är spillvärme som blir från kinavärmare ut till befintliga slangar + ca 1/3 av kinavärmarens värme ..det fins att köpa kopplingar som syns i bild

Bilagor

• IMG_2562.webp
    IMG_2562.webp
    576,4 KB · Visningar: 80
En sådan här skall klara 85° gradig värme och är till för "slangvärme". Kanske om den sitter en bit från värmaren så den får både dra och trycka varmluften.
Skärmbild 2025-11-22 150650.webp
Operating temperature: max. 85°C

Men kan ju ev. bromsa ordinarie värmeflöde om den inte är igång då också, och bör kanske sitta innan det systemet hjälper till med flödet/fördelningen.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Hur tar ni diesel till dessa Kina dieselpannor?
Behållaren för nån lite på värmaren, en flaska, eller reservdunk liggande att fylla på med på natten, när den stannat, eller en slang ner i dieseltanken på bilen?

Roysan

Behållaren för nån lite på värmaren, en flaska, eller reservdunk liggande att fylla på med på natten, när den stannat, eller en slang ner i dieseltanken på bilen?

Roysan
Monterade dykrör i locket till orginaltanken.

Jag har sett siffror på att luften ur dieselvärmare kan bli väldigt varm, över 100 grader, det kan betyda att olika delar i originalsystemet
inte tål den höga temperaturen.

Roysan
Ja, det blir mindre tryckfall så. Och värmen sprids bättre i bilen. Fläkt på kalla sidan är väl kbappt någon nackdel om det nu behövs. Tror inte att det där med ett eventuellt ökande fläktflöde på förbränningssidan rör sig om mycket eller spelar någon roll.

Roysan
Jag har redan en fabriksmonterad vattenvärmare och har grenat från den tunna slangen till den.

Vid eventuellt läckage mellan avgaser och varmluft så borde det vara bättre med det övertryck som blir om en extrafläkt sitter före värmaren.

Tillbaka
Toppen