• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilist fick böter för sommardäck

Oavsett väglag så kan ett fordon under 3,5 ton köra på sommardäck t.o.m. sista November och bör/måste ha godkända vinterdäck från 1 December, gäller tydligen även personbil klass 2 över 3.5 ton men de måste ha däck med 5 mm mönster, tung lastbil och buss måste ha vinterdäck från 10 November.
Vanlig personbil behöver inte ha vinterdäck före 1 December !
Dåligt omdöme är fortfarande inte straffbart !

" Personbilar och lätta lastbilar

Från den 1 december - 31 mars ska personbilar, lätta lastbilar, lätta bussar, A-traktorer samt släpvagnar till dessa, ha vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. Minsta mönsterdjup är 3 mm under perioden 1 december - 31 mars när vinterväglag råder. För personbilar klass II med totalvikt över 3 500 kg är kravet dock minst 5 mm. "

" Tunga lastbilar och bussar

Nya krav från 2025


Från den 10 november till och med den 10 april ska tunga lastbilar och tunga bussar samt släpvagnar till dessa ha vinterdäck eller likvärdig utrustning. Detta gäller oavsett om vinterväglag råder eller inte. "

 
Oavsett väglag så kan ett fordon under 3,5 ton köra på sommardäck t.o.m. sista November och bör/måste ha godkända vinterdäck från 1 December, gäller tydligen även personbil klass 2 över 3.5 ton men de måste ha däck med 5 mm mönster, tung lastbil och buss måste ha vinterdäck från 10 November.
Vanlig personbil behöver inte ha vinterdäck före 1 December !
Dåligt omdöme är fortfarande inte straffbart !

" Personbilar och lätta lastbilar

Från den 1 december - 31 mars ska personbilar, lätta lastbilar, lätta bussar, A-traktorer samt släpvagnar till dessa, ha vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. Minsta mönsterdjup är 3 mm under perioden 1 december - 31 mars när vinterväglag råder. För personbilar klass II med totalvikt över 3 500 kg är kravet dock minst 5 mm. "

" Tunga lastbilar och bussar

Nya krav från 2025


Från den 10 november till och med den 10 april ska tunga lastbilar och tunga bussar samt släpvagnar till dessa ha vinterdäck eller likvärdig utrustning. Detta gäller oavsett om vinterväglag råder eller inte. "

Tilläggas är att Sommardäck har mönsterdjup 1,6mm på både under och över 3500kg. 5mm gäller vinterdäck
 
Er det ikke lovpålagt i Sverige at bilen skal være "skodd" for føret, uansett årstid? I Norge er det krav om vinterdekk (ev. kjetting eller tillsvarende) hvis man f.eks skal over en snøbelagt fjellovergang, selv om det er midt på sommeren, og man kan faktisk også kjøre med piggdekk utenom tillatt periode bare man kan tydeliggjøre behovet, (igjen, f.eks en fjellovergang man må passere på turen, selv om turen starter i lavlandet hvor det er mildt og ingen snø).
 
Håller med! Tycker det är lika vårdslöst att köra i diket med sommardäck när det är snö, som att inte sopa snön fr bilen och skrapa rutorna.

Trots lag på vinterdäck efter 1 dec, får man ändå köra med sommardäck, om det inte råder vinterväglag, likställt med "Snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen."

Lite konstigt är det!!
Om man kör i diket på sommaren med sommardäck, hur tänker polisen då? Bara undrar
 
Ja det kan bli påföljden i Tyskland. (Ursäkta avvikelsen)
Borde definitivt fungera även i Sverige. Vi ska kunna anpassa oss till relativa hastighetsgränser! Men här är våra rättsvårdande myndigheter väldigt fega!

Trafikförordningen:
"Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt.”
 
Borde definitivt fungera även i Sverige. Vi ska kunna anpassa oss till relativa hastighetsgränser! Men här är våra rättsvårdande myndigheter väldigt fega!

Trafikförordningen:
"Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt.”
Om alla kunde det så skulle vi fortfarande kunnat ha haft fri fart, som vi hade till dagen före omläggningen till högertrafik.
 
Tillbaka
Toppen